Avfallshantering för flerbostadshus
Du som ägare eller förvaltare till flerbostadshus eller en bostadsrättsförening ansvarar för att avfallshanteringen fungerar i fastigheten. Det innebär till exempel att du måste se till att det finns tillräckligt många och tillräckligt stora avfallsbehållare för de olika typerna av avfall som samlas in.
I ansvaret ingår också att informera de boende om hur de ska sortera sitt avfall.
Både hushåll och verksamheter måste sortera ut matavfall och slänga det i gröna påsen. Även förpackningsavfall ska sorteras ut. Det avfall som blir kvar kallas för restavfall. Det är normalt sett det som slängs i den vanliga soppåsen.
På vår sorteringsguide kan du få mer vägledning om hur olika typer av avfall ska sorteras.
Det finns olika typer av abonnemang för mat- och restavfall. Kostnaden varierar beroende på storleken på kärlen samt hur ofta ni har soptömning. Du beställer abonnemang för lägenheter, småhus i samfällighet eller verksamheter via kommunens servicecenter. Här kan du se avgifterna för respektive abonnemang.
Hämtning en gång per vecka
- 140 liter: 2 611 kronor (kan inte nytecknas)
- 190 liter: 3 681 kronor
- 240 liter: 4 086 kronor
- 370 liter: 4 392 kronor
- 660 liter: 6 155 kronor
- Upp till 3 000 liter (djupbehållare): 33 873 kronor
- Över 3 000 liter till 5 000 liter (djupbehållare): 55 131 kronor
Hämtning varannan vecka
Hämtning varannan vecka erbjuds bara för fastigheter som har djupbehållare.
- Upp till 3 000 liter (djupbehållare): 16 935 kronor
- Över 3 000 liter till 5 000 liter (djupbehållare): 27 566 kronor
Djupbehållare
Om det är många lägenheter på liten yta kan det vara fördelaktigt att installera djupbehållare för mat- och restavfallet. Annars kan det bli svårt att få plats med tillräckligt många kärl. Fastighetsägaren bekostar själv installationen av detta. Kontakta gärna Motala kommuns avfallsenhet för att diskutera placering och tillgänglighet för tömning.
Hör av dig till en återförsäljare för att få en offert. Du tecknar sedan abonnemang för hämtningen av djupbehållare hos kommunens servicecenter, se priser ovan.
Grovavfall är avfall som på grund av att det är så tungt eller skrymmande att det inte kan lämnas i ordinarie kärl för restavfall. Exempel på grovavfall är
- möbler
- cyklar
- julgranar
- barnvagnar
- vitvaror.
Alla lägenhetshushåll ska ha möjlighet att lämna sitt grovavfall i eller i anslutning till fastigheten. Det kan lösas genom att det finns ett särskilt grovsoprum, eller så ombesörjer ni som fastighetsägare insamling och hämtning vid vissa specifika tillfällen. Hushållen kan även alltid lämna sitt grovavfall på återvinningscentralerna.
Det är lag på att sortera ut förpackningsavfall av följande material:
- plast
- papper
- färgat glas
- ofärgat glas
- metall.
Från 2024 äger kommunen ansvaret för insamling av förpackningsavfall. Om det inte finns fastighetsnära insamling måste hushållen lämna avfallet på en återvinningsstation. Från 2027 gäller att alla hushåll måste ha tillgång till fastighetsnära insamling.
Om hushållen har tillgång till kärl för att slänga sorterat förpackningsavfall i anslutning till bostaden minskar mängden restavfall betydligt. Färre kärl kommer därför att krävas för detta. Det gör att det ofta går att få plats även med kärl för förpackningar i soprummet. Kostnaden för hämtning av restavfall minskar och täcker ofta kostnaden för de andra materialslagen.
Läs mer om införandet av fastighetsnära insamling:
Fastighetsnära insamling av förpackningar vid flerbostadshus
Godkända leverantörer
Här hittar du en lista på de entreprenörer som tecknat avtal med kommunen för hämtning av förpackningar och returpapper.
Exempel på returpapper är
- dags- och veckotidningar
- reklambroschyrer
- kontorspapper
- pocketböcker.
Det är inte krav på att samla in returpapper från hushållen i flerbostadshus. Om fastighetsägaren vill tillhandahålla servicen är det viktigt att komma ihåg att returpapper är kommunalt avfall, och därmed bara får samlas in av de entreprenörer som är auktoriserad av kommunen. Du hittar en lista över dessa entreprenörer här:
Avfall från företag och verksamheter
Godkända leverantörer
Här hittar du en lista på de entreprenörer som tecknat avtal med kommunen för hämtning av förpackningar och returpapper.
Det är fastighetsägaren som är ansvarig för att det finns ett lämpligt utrymme för avfallshanteringen. Det ska städas regelbundet och hållas ordnat så att avfallet kan lämnas av hushållen och hämtas av kommunens personal utan risk för olyckor. Se till att avfallspersonalen har tillträde till utrymmet där avfallen finns genom att överlämna nycklar, portkod eller dylikt. Meddela oss om det sker några förändringar.
Här hittar du mer information om att bygga avfallsutrymme:
Fastighetsägarens ansvar för avfallshantering – Fastighetsägarna
Handbok för avfallsutrymmen – Avfall Sverige
Boverkets byggregler – Boverket
Från den 1 januari 2027 behöver det finnas ett lämpligt utrymme där hushållen kan sortera och lämna förpackningsavfall. Om det inte finns plats för det i nuvarande utrymme kan du behöva se till att det anläggs sådant utrymme.
Läs mer om införandet av fastighetsnära insamling:
Fastighetsnära insamling av förpackningar vid flerbostadshus
Avfall som genereras i samband med drift och skötsel av gemensamma utrymmen och utemiljön räknas som verksamhetsavfall. Eftersom avfallet kommer från det arbete du som fastighetsägare eller fastighetsskötare har med flerbostadshuset, räknas det som verksamhetsavfall. Det är inte kommunens ansvar att ta hand om. Det är du som äger eller förvaltar fastigheten som ansvarar för att den typen av avfall sorteras och transporteras till en lämplig mottagare.
Det kan till exempel vara trädgårdsavfall, avfall från renovering, fasta inventarier, farligt avfall och elavfall.
Verksamhetsavfall får inte blandas med avfallet från hushållen.
Mindre mängder kan du själv transportera till en återvinningscentral och slänga om du har ett företagskort. Rör det sig om större mängder bör du anlita en entreprenör som tar hand om avfallet.
Kontakt
Servicecenter
Telefon: 0141-22 50 00
E-post: motala.kommun@motala.se