Fastighetsnära insamling av förpackningar vid flerbostadshus
Fastighetsnära insamling av förpackningsavfall - inrapportering
Här kan du som ansvarig för avfallshanteringen i ett flerbostadshus, en bostadsrättsförening eller samfällighetsförening lämna uppgifter om hur er förpackningsinsamling ser ut i dag.
Kommunen hämtar förpackningar från 2024
Alla hushåll är skyldiga att sortera sitt avfall. Förpackningsavfall kan i dag lämnas på återvinningsstationen om det inte finns ordnad insamling i anslutning till bostaden. En sådan ordnad sortering av förpackningar i eller i nära anslutning till bostäder blir dock obligatoriskt från 2027. Det kallas för fastighetsnära insamling, eller FNI. Fastighetsägaren ansvarar för att det finns en fungerande insamling av sorterat avfall, och att det kan hämtas på ett bra sätt.
Från och med år 2024 är det kommunen eller kommunens upphandlade entreprenör som kommer att hämta fastigheternas förpackningar. Detta med anledning av en lagförändring som för över ansvaret för insamlingen från Förpacknings- och tidningsinsamlingen till kommunerna. Kommunen får ersättning för detta från producenterna.
Förpackningar ska sorteras ut i följande fraktioner:
- Plastförpackningar
- Pappersförpackningar
- Färgade och ofärgade glasförpackningar
- Metallförpackningar
Alla återvinningsstationer, där konsumenterna också kan lämna sorterade förpackningar, kommer till en början att finnas kvar.
Flerbostadshus med fastighetsnära insamling kan få en ersättning av kommunen för de fastigheter som har fastighetsnära insamling av förpackningsavfall.
Kommunen erhåller ersättningen från Kammarkollegiet. Kommunen måste först lämna uppgifter till Naturvårdsverket gällande de fastigheter som har fastighetsnära insamling.
För att få ta del av kommunens ersättning så måste du som fastighetsägare, ansvarig för en bostadsrättsförening eller samfällighetsförening rapportera in dina uppgifter om fastighetsnära insamling av förpackningar till kommunen. För att erhålla ersättning för första kvartalet 2024 måste inrapportering ske senast den 15 december 2023.
Därefter kan inrapportering ske kvartalsvis enligt de datum som anges nedan.
September: 15/9 2023
December: 31/12 2023
Mars: 31/3 2024
Juni: 30/6 2024
September: 30/9 2024
Anmälan avseende insamling av förpackningsavfall för samlokaliserade verksamheter
Observera att du som samlokaliserad verksamhet måste anmäla till kommunens e-tjänst om ni delar avfallsutrymme och avfallsbehållare med hushållen. Detta är en förutsättning för att ersättning för verksamheten ska kunna betalas ut till fastighetsägaren.
E-tjänst för samlokaliserad verksamhet
När kommer ersättningen att betalas ut?
Har man anmält sig innan inrapporteringsdatumen så hanteras anmälan till nästa kvartal. Därefter sker utbetalning kvartalsvis. Ersättningen kommer inte att ske retroaktivt från det startdatum som man avtalar med sin valda entreprenör utan det kommer att utgå från våra kvartalsdatum.
Om din fastighet har fastighetsnära insamling (FNI) av förpackningar idag kommer det ske vissa förändringar vid årsskiftet.
Kommunen kommer auktorisera entreprenörer för hämtning av förpackningsavfallet. Under hösten kommer godkända entreprenörer som kommunen skrivit avtal med listas här på vår hemsida.
Som fastighetsägare ansvarar du för att ha koll på att entreprenören som anlitas är godkänd av oss från 1 januari 2024. Om de inte är det behöver du kontakta en ny godkänd entreprenör.
- Är din nuvarande entreprenör godkänd av oss? Då kan ni så klart fortsätta använda dem. Tänk på att avgiften kan ändras och avtal behöver skrivas om inför årsskiftet. Varje entreprenör sätter sin prislista, den begränsas dock av en maxtaxa som beslutas av Motalas respektive Vadstenas kommunfullmäktige.
- Kommunen kommer att betala ut en ersättning till fastighetsägare med FNI i efterhand, löpande under året.
- Ersättningen grundar sig på ersättningsmodellen som är beslutad av Naturvårdsverket. Ersättningen är ännu inte beslutad.
- Ersättningen grundar sig på att hämtning sker enligt:
- pappersförpackningar – varannan vecka
- plastförpackningar – varannan vecka
- ofärgat och färgat glas – var fjärde vecka
- metallförpackningar – var fjärde vecka
Ja, det är ett lagkrav i avfallsförordningen och gäller alla förpackningsslag. Från och med 2027 är det dessutom krav på att förpackningar av papper, plast, metall, färgat och ofärgat glas ska samlas in fastighetsnära.
För flerbostadshus är det fastighetsägaren som ansvarar för att ordna med lämpligt utrymme eller yta för att möjliggöra sortering. Kommunen eller kommunens anlitade entreprenör ansvarar för att hämta det utsorterade avfallet.
Fram till 2027 kan fastighetsägaren hänvisa boende att slänga förpackningsavfall på återvinningsstationerna men sedan är detta inte längre tillåtet.
Plockanalyser visar att cirka 30 procent av hushållssoporna består av förpackningar, som alltså egentligen inte får slängas där. Undersökningar visar att vi blir bättre på att sortera ut förpackningsavfall när vi kan slänga det i anslutning till bostaden. Det blir lättare för hushållen att sortera och man slipper både lagra avfall hemma och även transporterna till återvinningsstationen.
Det är en förutsättning för att vi ska kunna återvinna mer material. Att kunna använda befintligt utsorterat förpackningsmaterial istället för att producera nytt är en stor vinst för miljön.
Om det finns en samlokaliserad mindre verksamhet i fastigheten som idag delar avfallsutrymme och behållare med hushållen finns möjlighet fortsätta med det. Det kan vara exempelvis en butik eller restaurang i bottenplan av ett hyreshus. Verksamheten måste anmäla till kommunen att de lämnar sitt förpackningsavfall via fastighetsägaren till kommunen.
Använd vår e-tjänst om du representerar en samlokaliserad verksamhet och fortsatt ska dela avfallsutrymme och behållare med hushållen:
Samlokaliserad insamling av förpackningsavfall – inrapportering
Från den 1 januari 2027 behöver det finnas ett lämpligt utrymme där hushållen kan sortera och lämna sitt avfall. Du som fastighetsägare eller ansvarig för en bostadsrättsförening kan behöva se till att det anläggs ett nytt sådant utrymme, eller anpassa befintligt soprum eller miljörum. För att det ska fungera bra både för de boende och för de som kommer att hämta avfallet, måste lagstiftning, vägledningar och råd för detta följas.
Vi ska här under hösten 2023 publicera ett beräkningsverktyg som kommer vara till hjälp när man ska beräkna sitt avfallsutrymme och avfall. Funktionen är densamma som det beräkningsverktyg Avfall Sverige tar fram.
Här hittar du mer information:
Lokala avfallsföreskrifter Motala kommun (PDF, 443 kB)
Avfallshantering – Fastighetsägarna
Fastighetsägare och bostadsrättsföreningar kan börja planera för hur man kan ta hand om de avfallstyper som förändringen gäller.
När avfallet sorteras i fler fraktioner minskar mängden restavfall betydligt. På så vis blir det en omfördelning i soprummet som inte nödvändigtvis kräver mer yta. Kostnaden för hämtning av restavfall minskar och täcker ofta kostnaden för de andra avfallsslagen.
Efter 1 januari 2024 kommer kommunens auktoriserade entreprenörer att hämta förpackningsavfallet. Kommunen kommer att informera fastighetsägare och bostadsrättsföreningar löpande om vad förändringen innebär.
Många fastighetsägare och bostadsrättsföreningar har i dag ett befintligt avtal med en entreprenör som samlar in sorterat avfall. Från och med 2024 tar kommun över insamlingsansvaret, och det blir då bara kommunen eller upphandlade insamlingsentreprenörer som får samla in förpackningar.
Det blir kommunen som då får ersättning från producenterna. Vad gäller hur förändringen påverkar kostnader för bostadsrättsföreningar och fastighetsägare är detta är en fråga som kommunen just nu utreder.
Befintliga avtal för hämtning av förpackningsavfall måste sägas upp eftersom förpackningsavfallet från 2024 ska hämtas av kommunens anlitade entreprenörer. Vi strävar efter en så smidig övergång som möjligt och att möjliggöra att kunna fortsätta med samma entreprenör om man vill. Vi kartlägger just nu också hur förpackningsinsamlingen ser ut i dagsläget och arbetar med att fastställa vad som ska ingå i abonnemang för grundservice, vad som ska vara tilläggstjänster samt ersättningsnivåer.
Vi uppdaterar kontinuerligt informationen på hemsidan och kommer att informera om vilka entreprenörer som får uppdraget från 2024.
En samfällighet där varje hushåll har egna fyrfackskärl kan fortsätta med det. Kärlen töms av kommunens egna bilar på samma sätt som tidigare.
En samfällighet som idag har separat utsortering av förpackningar kan fortsätta med det. Befintliga avtal för hämtning av förpackningsavfall måste sägas upp då förpackningsavfallet från 2024 måste hämtas av kommunens anlitade entreprenörer.
En samfällighet med gemensam avfallshantering för mat- och restavfall kan kompletteras med insamling av förpackningsavfall. Samfälligheten ansvarar för att anordna utrymme för utsortering av förpackningar. Från och med 2024 anlitar man någon av de entreprenörer som kommer anlitas av kommunen. Från och med 2027 är det obligatoriskt med insamling fastighetsnära.
Det finns inget krav på fastighetsnära insamling av returpapper. Exempel på returpapper är dags- och veckotidningar, reklambroschyrer, kontorspapper och pocketböcker.
Har ni fastighetsnära insamling av returpapper idag och vill fortsätta med det, så behöver du säkerställa att entreprenören fortfarande är auktoriserad av kommunen efter årsskiftet och om avtalen ni har idag ska omförhandlas.
Om den tas bort, tänk då på att ge de boende information om hur de ska återvinna sina tidningar framöver. Tidningar ska inte läggas i behållaren för pappersförpackningar då de förstör materialkvaliteten på pappersförpackningar.
Eftersom insamling av returpapper ska samordnas med insamling av förpackningar måste kommunen införa ett ny auktorisering. De som tidigare har blivit auktoriserade för returpapper kanske därför inte längre är det från och med 2024.
På den här sidan kommer vi under hösten att lista vilka aktörer som är auktoriserade av kommunen att hämta returpapper från och med 1 januari 2024.
Kommunen tillhandahåller fyrfackskärl till villahushållen och så småningom sorteringskärl till fritidshusen.
Till flerbostadshus och andra med gemensamhetslösningar kommer kommunens anlitade entreprenörer att tillhandahålla kärl för förpackningsinsamlingen.
Nej, kommunen kommer i egen regi att fortsätta att samla in mat- och restavfall från kärl och djupbehållare precis som tidigare.
Entreprenörer kan löpande ansluta sig till auktorisationssystemet. Här listas de som är godkända:
Avfallshantering för flerbostadshus – Motala kommun
Det är fastighetsägaren som ansvarar för att kontakta kommunens auktoriserade entreprenörer gällande avtal, priser, kärl och för råd om placering av kärl.
Initialt kommer alla återvinningsstationer att finnas kvar i samma utsträckning som nu. Fram till 2027 kan fastighetsägaren hänvisa boende att slänga förpackningsavfall på återvinningsstationerna.
I takt med att flera hushåll från fastighetsnära insamling av förpackningar kommer behovet av att lämna förpackningar på återvinningsstation att minska. Då kommer några av dem succesivt att tas bort. 2027 är det endast krav på att tillhandahålla insamling av skrymmande förpackningar av papper och plast.
Kontakt
Servicecenter
Telefon: 0141-22 50 00
E-post: motala.kommun@motala.se