Fastighetsnära insamling av förpackningar vid flerbostadshus
Ansök om ersättning
Här kan du som ansvarig för avfallshanteringen i ett flerbostadshus, en bostadsrättsförening eller samfällighetsförening ansöka om ersättning för förpackningsinsamling. Du kan även ändra eller komplettera tidigare inrapporterade uppgifter.
Alla hushåll är skyldiga att sortera sitt avfall. Förpackningsavfall kan i dag lämnas på återvinningsstationen om det inte finns ordnad insamling i anslutning till bostaden. En sådan ordnad sortering av förpackningar i eller i nära anslutning till bostäder blir obligatoriskt från 2027. Det kallas för fastighetsnära insamling, eller FNI.
Fastighetsägaren ansvarar för att det finns en fungerande insamling av sorterat avfall, och att det kan hämtas på ett bra sätt. Förpackningsavfallet ska hämtas av en entreprenör som är auktoriserad av kommunen.
Du som hyresvärd eller representant för en bostadsrättsförening ska se till att det finns en fungerande insamling av förpackningsavfall nära bostäderna.
Har ni insamling redan i dag?
Bra! Det som ni måste göra är då:
- Se till att avfallet hämtas av en entreprenör som är auktoriserad av kommunen. Du hittar en länk här nedan till godkända entreprenörer.
- Om så är fallet kan du redan nu ansöka om ersättning från kommunen. Läs mer under rubriken ”Ersättning”.
- Har du idag avtal med en entreprenör som inte ingår i kommunens auktorisationssystem? Då måste du först och främst säga upp avtalet med er nuvarande entreprenör.
- Du behöver sedan teckna avtal med en entreprenör som är auktoriserad av kommunen. Entreprenören kommer att tillhandahålla kärl för insamlingen.
- När hämtningen av entreprenören kommer i gång kan du ansöka om ersättning från kommunen. Läs mer under rubriken ”Ersättning”.
Har ni inte fastighetsnära insamling idag?
Det är lagkrav på att det senast 1 januari 2027 ska finnas fastighetsnära insamling vid alla bostäder. Du måste alltså se till att ni lever upp till detta.
- Kontakta någon av de entreprenörer som är auktoriserade av kommunen för att teckna avtal. Du hittar en länk här nedan till godkända entreprenörer. Entreprenören kommer att tillhandahålla kärl för insamlingen.
- Se till att avfallsutrymmet är rätt dimensionerat för att kunna få plats med de kärl som krävs för att alla boende ska kunna slänga sina förpackningar där med ett lämpligt hämtningsintervall. Du hittar information om det under rubriken ”Avfallsutrymme” nedan.
- När hämtningen av entreprenören kommer i gång kan du ansöka om ersättning från kommunen. Läs mer under rubriken ”Ersättning”.
- Informera hyresgästerna/medlemmarna i bostadsrättsföreningen om att det nu finns fastighetsnära insamling i anslutning till bostaden.
Vilka förpackningar ska kunna slängas fastighetsnära?
Förpackningar ska sorteras ut i följande fraktioner:
- plastförpackningar
- pappersförpackningar
- färgade och ofärgade glasförpackningar
- metallförpackningar.
Vad gör vi med tidningssorteringen?
Det finns inget krav på fastighetsnära insamling av returpapper. Har ni det idag och vill fortsätta med det, så behöver du säkerställa att entreprenören fortfarande är auktoriserad av kommunen.
Om den tas bort, tänk då på att ge de boende information om hur de ska återvinna sina tidningar framöver. Tidningar ska inte läggas i behållaren för pappersförpackningar då de förstör materialkvaliteten på pappersförpackningar.
Godkända entreprenörer
Här hittar du en lista på de entreprenörer som tecknat avtal med kommunen för hämtning av förpackningar och returpapper.
För att få ta del av kommunens ersättning så måste du som fastighetsägare, ansvarig för en bostadsrättsförening eller samfällighetsförening ansöka om ersättning för fastighetsnära insamling av förpackningar.
Det räcker att ansöka en gång, och det gäller tills vidare. Men om förutsättningarna ändras behöver ni uppdatera era uppgifter, exempelvis om det blir fler fraktioner som hämtas eller om antalet hushåll förändras. Uppgifterna behöver också uppdateras om det blir en ny ägare eller om kontaktuppgifterna ändras.
Vi kommer att betala ut ersättning till fastighetsägare kvartalsvis. För att få utbetalning måste du ansöka senast
- 31 mars
- 30 juni
- 30 september
- 31 december.
Första utbetalningen sker efter sommaren 2024, om vi har fått in de uppgifter vi behöver. Ersättningen specificeras på din ordinarie faktura.
Ersättningen grundar sig på ersättningsmodellen som är beslutad av Naturvårdsverket. Enligt den ska hämtning ske enligt följande:
- pappersförpackningar – varannan vecka
- plastförpackningar – varannan vecka
- ofärgat och färgat glas – var fjärde vecka
- metallförpackningar – var fjärde vecka.
Hur stor ersättningen är framgår av respektive kommuns gällande avfallstaxa.
Du som fastighetsägare eller ansvarig för en bostadsrättsförening kan behöva se till det befintliga soprummet anpassas för fastighetsnära insamling av förpackningar. Det kan i vissa fall krävas att det anläggs ett nytt utrymme som uppfyller kraven. På marknaden finns också insamlingslösningar med mark- eller djupbehållare som du som fastighetsägaren själv kan välja att investera i. Tänk då på att behållaren måste kunna tömmas med kranbil.
För att det ska fungera bra både för de boende och för de som kommer att hämta avfallet, måste lagstiftning, vägledningar och råd för detta följas.
Här hittar du mer information:
Lokala avfallsföreskrifter Motala kommun (PDF, 443 kB)
Fastighetsägarens ansvar för avfallshantering – Fastighetsägarna
Handbok för avfallsutrymmen – Avfall Sverige
Boverkets byggregler – Boverket
Gemensamt skyltsystem för avfallssortering – Sverige sorterar
En samfällighet där varje hushåll har egna fyrfackskärl kan fortsätta med det. Kärlen töms av kommunens egna bilar på samma sätt som tidigare.
En samfällighet som idag har separat utsortering av förpackningar kan fortsätta med det. Säkerställ att det är en entreprenör som är auktoriserad av kommunen som hämtar förpackningsavfallet.
En samfällighet med gemensam avfallshantering för mat- och restavfall kan kompletteras med insamling av förpackningsavfall. Samfälligheten ansvarar för att anordna utrymme för utsortering av förpackningar.
Om det finns en samlokaliserad verksamhet i fastigheten som idag delar avfallsutrymme och behållare med hushållen finns möjligheten att fortsätta med det. Det kan vara exempelvis en butik eller restaurang i bottenplan av en fastighet. Verksamheten måste anmäla till kommunen att de lämnar sitt förpackningsavfall via fastighetsägaren till kommunen.
Använd vår e-tjänst om du representerar en samlokaliserad verksamhet och fortsatt ska dela avfallsutrymme och behållare med hushållen:
Samlokaliserad insamling av förpackningsavfall – inrapportering
Observera att du som samlokaliserad verksamhet måste anmäla till kommunens e-tjänst om ni delar avfallsutrymme och avfallsbehållare med hushållen efter att din fastighetsägare har ansökt om ersättning. Detta är en förutsättning för att ersättning för verksamheten ska kunna betalas ut till fastighetsägaren.
Vanliga frågor om fastighetsnära insamling
Fram till 2027 kan fastighetsägaren hänvisa boende att slänga förpackningsavfall på återvinningsstationerna. I takt med att flera hushåll får fastighetsnära insamling av förpackningar kommer behovet av att lämna förpackningar på återvinningsstation att minska. Då kommer några av dem successivt att tas bort.
Från 2027 är det endast krav på att tillhandahålla insamling av skrymmande förpackningar av papper och plast.
Ja, det är ett lagkrav i avfallsförordningen och gäller alla förpackningsslag. Från och med 2027 är det dessutom krav på att förpackningar av papper, plast, metall, färgat och ofärgat glas ska samlas in fastighetsnära.
För flerbostadshus är det fastighetsägaren som ansvarar för att ordna med lämpligt utrymme eller yta för att möjliggöra sortering. Kommunen eller kommunens anlitade entreprenör ansvarar för att hämta det utsorterade avfallet.
Plockanalyser visar att cirka 30 procent av restavfallet (soppåsen) består av förpackningar, som alltså egentligen inte får slängas där. Undersökningar visar att vi blir bättre på att sortera ut förpackningsavfall när vi kan slänga det i anslutning till bostaden. Det blir lättare för hushållen att sortera och man slipper både lagra avfall hemma och transportera det till återvinningsstationen.
Att sortering av avfallet sker vid källan, där det uppstår, är en förutsättning för att vi ska kunna återvinna mer material. Att kunna använda befintligt utsorterat förpackningsmaterial istället för att producera nytt är en stor vinst för miljön.
När avfallet sorteras i fler fraktioner minskar mängden restavfall betydligt. På så vis blir det en omfördelning i soprummet som inte nödvändigtvis kräver mer yta. Kostnaden för hämtning av restavfall minskar för fastighetsägaren och täcker ofta kostnaden för de andra avfallsslagen.
Ni kan dessutom ansöka om ersättning för insamlingen från kommunen.
Kommunen kommer i egen regi att fortsätta att samla in mat- och restavfall från kärl och djupbehållare precis som tidigare. Under 2026 kommer dock den optiska sorteringen att tas ur drift. Det innebär att matavfallet och restavfallet kommer att behöva sorteras i separata kärl eller behållare. Vi kommer att informera de som är berörda inför att förändringen sker.
Kontakt
Servicecenter
Telefon: 0141-22 50 00
E-post: motala.kommun@motala.se