Strandskydd
E-tjänst för ansökan om strandskydd
Här ansöker du om strandskyddsdispens via vår e-tjänst.
Vad är strandskydd?
Strandskyddet gäller i hela landet vid hav, sjöar och vattendrag, oavsett dess storlek. Inom detaljplanelagda områden kan däremot strandskyddet vara upphävt. Det generella strandskyddet omfattar land och vattenområden inom 100 meter från strandlinjen vid normalt vattenstånd. I Motala kommun är strandskyddet utökat inom vissa området till 150 meter och 300 meter.
Även om en åtgärd inte kräver bygglov eller anmälan så kan du behöva ett beslut strandskyddsdispens innan du får utföra åtgärden.
Inom det strandskyddade området är det förbjudet att utföra de åtgärder som anges i Miljöbalkens sjunde kapitel. För att få utföra någon av de nedanstående förbuden krävs därför först ett beslut om strandskyddsdispens.
Inom strandskyddat område får inte:
- nya byggnader uppföras,
- byggnader eller byggnaders användning ändras eller andra anläggningar eller anordningar utföras om det hindrar eller avhåller allmänheten från att beträda ett område där man annars skulle ha fått färdas fritt,
- grävningsarbeten eller andra förberedelsearbeten utföras för byggnader, anläggningar eller anordningar som avses i punkt 1 och 2, eller
- åtgärder vidtas som väsentligt förändrar livsvillkoren för djur- eller växtarter.
Anläggningar eller anordningar som är förbjudna kan till exempel vara bryggor, pirar, staket, grillplats och parkeringsplatser. Andra åtgärder som kan skada växt- och djurliv kan vara att fälla träd, muddra, lägga upp massor eller gödsla.
Ekonomibyggnader och anordningar som behövs för jordbruk, fiske, skogsbruk eller renskötsel är undantagna från förbudet, om de måste ligga inom strandskyddat område för sin funktions skull. Kontakta oss om du vill veta mer om vad som är tillåtet inom strandskyddade områden.
Strandskyddsdispens kan ges om det finns något särskilt skäl. Med särskilt skäl menas något av de sex skäl som är angivna i 7 kap. 18c § miljöbalken. Du kan alltså inte själv välja vad du tycker borde räknas som ett särskilt skäl. Under nästa rubrik kan du läsa mer om vilka särskilda skäl som finns och hur du ska tolka dem.
Du kan få dispens från strandskyddet om åtgärden:
- uppfyller något av de särskilda skälen för dispens
- och att åtgärden inte påverkar strandskyddets syften genom att djur- och växtlivet inte påverkas på ett oacceptabelt sätt och att allmänhetens tillgång till strandområden inte försämras.
Även om du får ett beslut om dispens, råder det fortfarande strandskydd på platsen. Dispensen betyder bara att du får tillstånd att genomföra just den byggnation eller den åtgärd som dispensen medger.
Undantag från dispens i Östergötland
Länsstyrelsen i Östergötland har beslutat att strandskyddsdispens inte behövs för kompletteringsåtgärder till en huvudbyggnad om de görs inom 15 meter från huvudbyggnaden men inte närmare strandlinjen än 25 meter. Hela åtgärden ska rymmas inom 15 meter.
Om det sedan tidigare finns en beslutad tomtplatsavgränsning ska hela kompletteringsåtgärden även rymmas inom tomtplatsen.
Tomtplatsavgränsning
I ett beslut om strandskyddsdispens krävs att det ingår en avgränsning av den tomtplats eller den mark som får användas för ändamålet. Beslut om tomtplatsavgränsning tas vid ett tillfälle och gäller sedan därefter.
Tomten är det område där markägaren kan hävda en privat zon, där allmänheten inte har rätt att vistas. Utanför tomtplatsen eller hemfridszonen gäller allemansrätten. En tomtplats är inte samma sak som en fastighet och den behöver inte sammanfalla med fastighetsgränser. Men en tomtplats kan inte nå bortom den egna fastighetsgränsen.
Nedan följer en kort beskrivning av de sex särskilda skäl som anges i 7 kap. 18 c § i miljöbalken. Vi kan bara ge dispens från strandskyddet om något av dessa skäl är uppfyllt.
Område som redan har tagits i anspråk på ett sätt som gör att det saknar betydelse för strandskyddets syfte (skäl 1)
Ianspråktagen mark innebär ofta en etablerad tomtplats eller hemfridszon runt en enskild bostad. Det kan också vara ett område som är ianspråktaget för andra ändamål, till exempel ett industriområde eller en campingplats. Avgörande är att området inte längre är allemansrättsligt tillgängligt.
Området är väl avskilt från stranden genom väg, järnväg, bebyggelse, verksamhet eller annan exploatering (skäl 2)
Om platsen är avskild från stranden genom en större väg, järnväg eller motsvarande, och därför saknar betydelse för allmänhetens tillgång till stränder, kan detta utgöra ett särskilt skäl för dispens. En mindre väg anses vanligen inte ha någon avskärande effekt. Slänter, branter och höjdformationer som gör strandkanten svår att nå räknas inte som avskärande i relation till strandskyddets syften.
Anläggningen måste för sin funktion ligga vid vatten och behovet kan inte tillgodoses utanför området (skäl 3)
Anläggningar vid vatten, i vissa fall. Vissa typer av anläggningar är till karaktären sådana att de måste ligga vid vatten, det kan gälla båthamnar och pirar. Enskilda bryggor prövas mycket restriktivt. Oftast krävs ett nödvändigt transportskäl till exempel för att nå en fastighet på en ö. Bryggor ska i möjligaste mån samlokaliseras.
Ansökan avser utvidgning av pågående verksamhet, utvidgningen kan inte ske utanför området (skäl 4)
Utvidga en pågående verksamhet. Det kan till exempel vara en hamnanläggning eller en campingplats som inte kan expandera utanför strandskyddat område. Att det avser en verksamhet innebär att det inte kan vara frågan om byggande av bostäder.
Området behöver tas i anspråk för att tillgodose ett angeläget allmänt intresse som inte kan ske utanför området (skäl 5)
Det kan till exempel vara åtgärder som tillgodoser kommunens behov av tätortsutveckling, olika typer av infrastrukturanläggningar, anpassning av miljön för bättre tillgänglighet för personer med funktionsnedsättning eller åtgärder som betingas av frilufts-, naturvårds-, miljövårds- eller kulturhistoriska intressen.
Området behöver tas i anspråk för att tillgodose ett annat mycket angeläget intresse (skäl 6)
Andra mycket angelägna intressen innebär mycket speciella omständigheter som är mer eller mindre unika till sin karaktär. Det kan vara både allmänna och enskilda intressen, men tillämpningen är särskilt restriktiv när det gäller enskilda ärenden. Strandskyddet är ett allmänt intresse som är så starkt att det i normalfallet har företräde framför andra allmänna intressen eller enskilda intressen.
Kommunen kan i sin översiktsplan peka ut områden för landsbygdsutveckling i strandnära lägen, så kallade LIS-områden. Inom dessa områden kan särskilda skäl för landsbygdsutveckling användas när man prövar dispenser och upphäver strandskyddet. Det finns två olika skäl till att medge dispens från strandskyddet i LIS-områden.
Byggnaden, verksamheten, anläggningen eller åtgärden bidrar långsiktigt till utvecklingen av landsbygden
Detta avser åtgärder främst inriktade på att öka förutsättningarna för att arbeta och bo på landsbygden genom att stödja skapandet av attraktiva företags- och livsmiljöer. Åtgärderna kan även bidra till attraktiva natur-, kultur- och boendemiljöer som bas för nya affärsmöjligheter.
De åtgärder som kan komma ifråga för dispens från strandskyddet ska långsiktigt ge positiva sysselsättningseffekter eller bidra till att upprätthålla serviceunderlaget i landsbygdsområden.
Exempel på sådana åtgärder kan vara:
- En turistanläggning där tillgång till stränder och vatten är en förutsättning, eller åtminstone en avsevärd fördel.
- Livsmedelsförädling som behöver ligga vid vatten, till exempel fiskodling och fiskförädling.
- Verksamheter som behöver kombineras för att täcka upp säsongen och få bättre lönsamhet.
- Nya bostäder för att ge tillräckligt många boende i området så att kommersiell och offentlig service ska kunna finnas kvar.
Bostadshuset kommer att uppföras i anslutning till ett befintligt bostadshus
Detta avser om dispensen gäller enstaka en- eller tvåbostadshus inom ett LIS-område är kravet istället att huset ska byggas i anslutning till ett befintligt bostadshus.
Du ansöker om strandskyddsdispens med hjälp av vår e-tjänst:
Vilka handlingar ska jag skicka in?
Vilka handlingar som du ska skicka in ihop med din ansökan om strandskyddsdispens beror på vilken åtgärd som du söker dispens för.
Vid ansökan om strandskyddsdispens behöver du vanligtvis skicka in följande handlingar:
- Ritningar i skala 1:100 (som redovisar åtgärdens utseende och mått)
- Situationsplan i skala 1:400. Om hela fastigheten inte ryms på situationsplanen behöver även en översiktskarta bifogas.
- Översiktskarta med markering av berört område.
Avgift
En ansökan om strandskyddsdispens är förenat med en avgift. Avgiften beräknas enligt en fastställd taxa av kommunfullmäktige.
Taxa för Plan- och bygglagen, inklusive kart- och mättaxa (PDF, 546 kB)
Kommunen eller länsstyrelsen?
Kommunen handlägger de flesta ansökningarna om strandskyddsdispens. Samtliga strandskyddsdispenser som ges av kommunen granskas av Länsstyrelsen. Länsstyrelsen har möjlighet att överpröva dispensbeslutet inom tre veckor.
Länsstyrelsen beslutar däremot om dispens när det gäller anläggande av allmänna vägar, järnvägar och försvarsanläggningar. Länsstyrelsen prövar också om frågan om dispens när det handlar om åtgärder inom statligt skyddade områden:
- nationalparker
- naturreservat
- naturvårdsområden
- kulturreservat
- Natura 2000-områden
- biotopskyddsområden.
Kontakt
Servicecenter
Telefon: 0141-22 50 00
E-post: motala.kommun@motala.se