Källaröversvämning
Om du drabbas av källaröversvämning under torrväder bör du i första hand undersöka fastighetens eget ledningsnät. Så man får veta om översvämningen beror på stopp i fastighetens ledningar eller om den orsakas av stopp i kommunens ledningar.
- Bryt all elektrisk ström i de översvämmade lokalerna. Se dock till att eventuell dräneringspump inte stannar.
- Flytta värdefulla och fuktkänsliga föremål som kan skadas av vattnet.
- Skaffa hjälp med länspumpning.
- Var noga med hygienen efter kontakt med inträngande avloppsvatten.
- Kontakta omgående ditt försäkringsbolag vid översvämningsskador och kräv besiktning av skadan.
- Ordna hjälp med skadereglering och uttorkning.
- Anmäl översvämningen till kommunen via vår synpunktshantering eller till servicecenter på telefonnummer 0141-22 50 00.
- Anmäl det inträffade till kommunen via e-tjänsten nedan. Har du foton eller annan dokumentation från översvämningen vill vi gärna ta del av detta.
Eventuella ersättningskrav till kommunen måste meddelas skriftligt.
Ersättningskrav skickas till:
Motala kommun
Risksamordnare
591 86 Motala
För att kunna utreda ditt ärende måste vi veta exempelvis:
- Hur kom vattnet in?
- Hur högt har vattnet stått?
- Vilka åtgärder vidtog du?
Om det gäller akuta störningar på det kommunala ledningsnätet eller stora vattensamlingar på gator:
- Vardagar 8.00 – 16.00, kontakta servicecenter på 0141-22 50 00 eller via e-post motala.kommun@motala.se
- Övrig tid: ring till SOS på 011-14 96 40
Skadeanmälan gör du till ditt försäkringsbolag.
Vid fel på privata ledningar, kontakta ett VVS-företag.
Försäkringsbolaget kan neka dig ersättning eller begära skadeersättning från dig om en utredning i samband med källaröversvämning visar att din fastighets stuprör har anslutits till spillvattenledningen. Läs mer om hur du ska leda bort regnvatten, så kallat dagvatten, från din fastighet:
Kontakt
Servicecenter
Telefon: 0141-22 50 00
E-post: motala.kommun@motala.se