Underhåll och ändring av avlopp
Avloppsanordning - anmälan om ändring
Vi har olika e-tjänster beroende på om du ansöker för din egen anläggning eller om du som entreprenör/sakkunnig ansöker för en kunds räkning. Välj den tjänst som passar in på ditt ärende.
Normalt sett behöver du bara ansöka om tillstånd när du ska anlägga ett nytt avlopp. Men om du ska göra åtgärder på ett befintligt avlopp som går utöver det tidigare givna tillståndet räknas det som en nyanläggning. Du behöver då göra en ansökan.
Har du inget tillstånd för din avloppsanläggning är den inte godkänd enligt lag. Du behöver då lämna in en ansökan för att få ett tillstånd, oavsett vilken ändring du gör.
Läs mer om hur du gör en ansökan:
Detta är exempel på åtgärder som kräver ett nytt tillstånd:
- Ändra teknik från infiltration med biomoduler till konventionell infiltration (och omvänt).
- Lägga till ett reningssteg som innebär en ny lokalisering, exempelvis komplettering av ett minireningsverk med en efterföljande infiltration.
- Leda avlopp från en urinseparerande vattenspolande toalett eller liknande till en befintlig anläggning för bad-, disk- och tvättvatten.
Det blir svårt för bygg- och miljöenheten att bedriva tillsyn på anläggningen om det inte framgår av handlingarna vilken typ av anläggning som finns på fastigheten. Att dokumentationen är korrekt gynnar alltså även dig som fastighetsägare.
Om du bara ska förändra förutsättningarna för rening i din anläggning, men inte ändra teknik eller plats, ska du anmäla det till bygg- och miljöenheten. Såväl en ökning som minskning av belastningen kan räknas som en väsentlig ändring. För att göra en anmälan om ändring behöver du sedan tidigare ha ett tillstånd.
Exempel på anmälningspliktiga åtgärder
- renovering av infiltration/markbädd.
- tillsätta kemikalier eller mikroorganismer som har till syfte att förändra avloppsvattnets sammansättning
- komplettera en markbädd med fosforfällning
- ansluta urin från en ej vattenspolande urinseparerande toalett
- ansluta bubbelbad eller större badkar utan utjämningsanordning
- ansluta en hemmafrisersalong
- installera en matavfallskvarn
- ändra från bostad till exempelvis vandrarhem
- utöka en verksamhet vid till exempel skola
- ansluta till exempel ett attefallshus som hyrs ut under halva året.
Även för anläggning av avlopp för bad-, disk- och tvättvatten, BDT, ska du göra en anmälan. Läs mer om det här:
Syftet med anmälningsplikt för avloppsanläggningar är att vi som tillsynsmyndighet ska få möjlighet att i förväg ta ställning till om den anmälda anläggningen eller åtgärden kan godtas från hälso- och miljösynpunkt. Vi bedömer också om vi ska ställa några särskilda krav på försiktighetsmått eller meddela förbud.
Det ger oss också möjlighet att uppmärksamma om den planerade ändringen är tillståndspliktig eller om renoveringen av en gammal anläggning leder till att den inte uppfyller kraven i miljöbalken.
När bygg- och miljöenheten har utrett ärendet fattar vi ett beslut som skickas till dig. Det kan innebära något att följande saker:
- underrättelse om att vi inte ställer några särskilda krav
- föreläggande om försiktighetsmått, det vill säga att vi sätter upp vissa krav som du behöver förhålla dig till för att skydda människors hälsa eller miljön
- förbud enligt miljöbalken, alltså att du inte får ha anläggningen kvar för att den innebär en risk för människors hälsa eller miljön.
Skillnaden mellan ett anmälningsärende och ett tillståndsärende är att du inte behöver invänta beslut från bygg- och miljöenheten innan åtgärderna vidtas. Å andra sidan kan du i efterhand få ett föreläggande om att anläggningen ska ändras om den inte motsvarar de krav som vi anser är nödvändiga för att skydda människors hälsa eller miljön.
Använd någon av våra e-tjänster för att anmäla ändring av avloppsanordning:
Avloppsanordning – anmälan om ändring för egen anläggning
Avloppsanordning – anmälan om ändring för entreprenör/sakkunnig som anmäler åt fastighetsägaren
Tänk på att du ska bifoga tillståndet för anläggning till din anmälan. Om du inte har något tillstånd måste du först ansöka om det. Läs mer här:
Du kan utföra underhåll av anläggningen utan att det krävs en ny ansökan eller anmälan. Förutsättningen är att du inte tillför någon ny teknik.
Exempel på underhåll är:
- utbyte av T-rör
- utbyte av förslitningsdelar som exempelvis pumpar
- byte av slamavskiljare eller sluten tank om den placeras på samma plats enligt tidigare tillstånd.
Om du byter slamavskiljare så tänk på att den ska vara anpassad till anläggningens dimensionering.
Det kan vara en fördel om du dokumenterar och meddelar bygg- och miljöenheten de underhållsåtgärder som du gör, även om det inte finns något krav på det. Det underlättar framtida tillsyn. För detta tas ingen avgift ut.
Vi tar ut en handläggningsavgift på 1200 kronor per timme för handläggning av din anmälan/ansökan. Timkostnaden är satt i taxan som är antagen av kommunfullmäktige.
Taxa för prövning och tillsyn inom miljöbalkens område (PDF, 875 kB)
Tidsåtgången för ett anmälningsärende varierar beroende på ärendets komplexitet men är normalt sett cirka 2–5 timmar. Men tiden, och därmed kostnaden, kan öka om vi inte får in ett komplett underlag.
Tidsåtgång för ett standardärende vid ansökningsärenden är normalt sett sju timmar. Men tiden, och därmed kostnaden, kan öka om vi inte får in ett komplett underlag och avgiften varierar något med anläggningens komplexitet och antalet anslutna hushåll.
Vi tar betalt enligt vår timtaxa för det arbete vi har lagt ner på ett ärende om det har påbörjats men av någon anledning inte fullföljts. Det kan till exempel ske om begärda kompletteringar inte kommer in inom begärd tid och vi därför avslutar handläggningen. Vi tar också betalt även om du som sökande tar tillbaka din ansökan eller om ärendet avslås.
Kontakt
Servicecenter
Telefon: 0141-22 50 00
E-post: motala.kommun@motala.se