Lotteritillstånd
Huvudregeln är att lotterier inte får anordnas utan tillstånd.
Ett lotteri är en verksamhet där en eller flera deltagare, med eller utan insats, kan få en vinst till ett högre belopp än vad var och en av de övriga deltagarna kan få. Tillstånd kan i princip bara beviljas ideella föreningar med allmännyttig verksamhet. För att få ett tillstånd är det alltså inte tillräckligt att lotteriets avkastning går till välgörande ändamål.
Vem som helst får dock tillståndsfritt anordna lotterier i samband med offentlig tillställning. Med offentlig tillställning menas:
- tävlingar och uppvisningar i sport och idrott
- danstillställningar
- tivolinöjen och festtåg
- marknader och mässor
Blankett för att ansöka om lotteritillstånd får du i Servicecenter i kommunhuset på Drottninggatan 2.
Den förening som ska ansöka om registrering för lotteriverksamhet eller tillstånd för att ordna ett enskilt lotteri, måste fatta beslut om det på ett styrelsemöte. På mötet ska också en lotteriföreståndare utses.
När beslutet är fattat av styrelsen, ska följande handlingar skickas eller lämnas in till Motala kommun:
- ansökningsblankett. Glöm inte att underteckna ansökan
- föreningens stadgar
- resultat och balansräkning samt revisionsberättelse för det senast avslutade verksamhetsåret
- verksamhetsberättelse för det senast avslutade verksamhetsåret
- utdrag ur protokoll från ovan nämnda styrelsemöte.
Ej fullständigt ifylld ansökan och/eller efterfrågade dokument saknas medför ett automatiskt avslag på ansökan.
Skicka in handlingarna till:
Bildningsförvaltningen
Motala kommun
591 86 Motala
Kommunen tar ut en avgift på 300 kronor plus avgiften för postförskott för registrering av tillstånd.
Föreningen ska varje år lämna redovisningar över sina lotterier till den lotterikontrollant som utsetts för lotteriet. Kontrollanten ska meddelas och delta när det startas nya lotterier.