Klagomål på skola, förskola och barnomsorg
Så lämnar du ett klagomål
1. Kontakta verksamheten
Prata med skolans personal i första hand. Om du och ditt barn är missnöjd med verksamheten eller utbildningen, har svårigheter eller har andra klagomål kring verksamheten ska du ta kontakt med förskolan eller skolan direkt. Prata med personalen som möter barnen dagligen och försök hitta en lösning tillsammans.
2. Kontakta rektor
Tycker du inte att du får hjälp av personalen kan du gå vidare till rektor. Du kan även vända dig till rektor direkt om du anser att problemet är allvarligt och brådskande.
3. Kontakta bildningsförvaltningen
Om du vill kan du vända dig direkt till bildningsförvaltningen. Hit vänder du dig också om du inte är nöjd med hur ditt klagomål hanterats av rektor.
Klagomål till bildningsförvaltningen
Behöver du hjälp att fylla i formulär digitalt kan du kontakta Motala kommuns servicecenter:
Adress: Kommunhuset, Drottninggatan 2, Motala
Telefon: 0141-22 50 00
Vi kontaktar dig inom tio dagar. Om du valt att vara anonym så utreds och dokumenteras klagomålet, men ingen återkoppling kommer att ske.
En gång om året följer bildningsförvaltningen upp alla klagomål på övergripande nivå.
Om du inte är nöjd med bildningsförvaltningens hantering och beslut kan du vända dig till Skolinspektionen.