Ekonomiskt bistånd och försörjningsstöd
Ekonomiskt bistånd, även kallat försörjningsstöd eller socialbidrag, är en tillfällig ekonomisk hjälp. För att få det krävs att du först gjort vad du kan för att lösa situationen på annat sätt.
Till exempel krävs att du:
- sökt annat slags ekonomiskt stöd som du kan ha rätt till, till exempel bostadsbidrag och sjukpenning.
- som är arbetslös är inskriven på Arbetsförmedlingen och aktivt söker arbete.
Om du vill ansöka om ekonomiskt bistånd för din och din familjs försörjning kontaktar du oss i god tid innan behovet uppstår. Du ansöker om försörjningsstöd i förväg inför varje månad.
Ring till Motala kommuns Servicecenter och be att få bli kopplad till ekonomimottagningen. Vi har telefontid måndagar, torsdagar och fredagar klockan 9.30-11.00.
När du kontaktar oss kommer vi att informera dig om ekonomiskt bistånd. Vi kommer också att prata om din situation för att du ska få rätt hjälp. Det är bra om du förbereder dig genom att ta fram information om dina inkomster och utgifter innan du kontaktar oss.
Du bör få ett beslut om ekonomiskt bistånd inom tio arbetsdagar räknat från dagen din ansökan är fullständig.
Om du är i en akut ekonomisk situation erbjuds du personlig kontakt med socialsekreterare samma dag.
Försörjningsstödet består av dels riksnormen, dels skäliga kostnader utanför riksnormen. Vi ser till hushållets totala inkomst, och om den inte täcker kostnaden för riksnormen och andra skäliga kostnader kan du ha rätt till försörjningsstöd med resterande belopp. Vi gör alltid en individuell bedömning av dina omständigheter och behov.
I riksnormen ligger kostnader som är någorlunda lika för alla, till exempel kostnader för:
- mat
- kläder och skor
- hygien
- barn- och ungdomsförsäkring
- förbrukningsvaror
Andra skäliga kostnader, som kan variera från person till person, är till exempel kostnader för:
- boende
- hemförsäkring
- arbetsresor
- a-kassa
På Socialstyrelsens webbplats kan du få svar på frågor om försörjningsstöd och ekonomiskt bistånd. Där kan du också göra en förenklad provberäkning av försörjningsstöd för att få reda på om din ekonomi ligger över eller under nivån på försörjningsstöd.
För att underlätta för dig att ansöka om försörjningsstöd finns en e-tjänst. För att använda e-tjänsten måste du först ha varit i kontakt med ekonomihandläggare på socialkontoret.
I e-tjänsten kan du:
- ansöka om försörjningsstöd
- bifoga handlingar
- se status på ditt ärende
- se om du får pengar och i så fall hur mycket
- lämna meddelande till din socialsekreterare.
Du behöver en e-legitimation och tillgång till dator, surfplatta eller smartphone.
Om du inte kan logga in
Om det inte fungerar att logga in, prova att byta till en annan webbläsare. Vi rekommenderar webbläsaren Chrome.
Tänk på att du måste ha ett pågående ekonomiärende för att kunna använda tjänsten. Du måste också ha meddelat din socialsekreterare i ekonomigruppen att du vill använda e-tjänsten.
Om det ändå inte fungerar, kontakta din socialsekreterare. Ange vilket inloggningssätt som du har använt: bank-id, mobilt bank-id eller Freja eID+.
Här beskrivs hur du använder e-tjänsten för försörjningsstöd. Du kan också ta kontakt med din handläggare på ekonomiskt bistånd om du har några frågor. Nedan finns också en instruktionsfilm som beskriver användningen.
Logga in i e-tjänsten
Klicka på länken till e-tjänsten på den här sidan.
Logga in med bank-id på en dator, surfplatta eller smartphone.
Översikt Mina sidor
När du har loggat in i e-tjänsten kommer du till startsidan för Mina sidor. Här hittar du:
- en ordlista över vanliga ord som kan vara svåra att förstå
- information om hur du överklagar om du inte är nöjd med ett beslut
- information om hur handläggningen går till
- historik över tidigare beslut
- information om ditt pågående ärende
- kontaktuppgifter till handläggare
- information om kommande utbetalning
- när du kan ansöka om fortsatt försörjningsstöd
Ny ansökan
- För att påbörja en ny ansökan, tryck på ”Sök” på startsidan.
- I nästa steg trycker du på ”Ansök”.
- Under fliken ”Sökande” ska du fylla i dina kontaktuppgifter och medborgarskap. Det är viktigt att du fyller i aktuella kontaktuppgifter så att vi kan nå dig med information om din ansökan.
- Klicka på ”Nästa”.
- Om ni är två som ansöker ska ni även fylla i kontaktuppgifter till medsökande under fliken ”Medsökande”.
- Om du har barn som är registrerade i ditt ärende så framgår det under fliken ”Barn”. Vid eventuella förändringar, och om du har umgängesbarn, är det viktigt att du fyller i det.
- Under fliken ”Bostad” fyller du i uppgifter om hur du bor.
- Under fliken ”Översikt” ska du ladda upp kontoutdrag från alla dina konton från och med det datum som du senast lämnade in kontoutdrag. Ladda upp dina bilagor från dator, surfplatta eller smartphone. Du kan till exempel fotografera underlaget.
- Under fliken ”Inkomster” redovisar du dina inkomster. Om ni är två som ansöker måste ni redovisa bådas inkomster.
- Under fliken ”Utgifter” ansöker du om till exempel hyra och elräkning. Tänk på att du måste ladda upp underlag som styrker utgifterna du ansöker om.
- Under fliken ”Tillgångar” fyller du i dina tillgångar, till exempel om du äger en bil eller ett hus. Om du inte har några tillgångar fyller du i det.
- Under fliken ”Ersättningar” ska du fylla i ersättningar eller bidrag som du har sökt men ännu inte fått beslut om.
- Under fliken ”Sysselsättning” fyller du i om du arbetar, studerar eller annat. Du kan fylla i mer än en sysselsättning. Om du är arbetssökande ska du ladda upp en lista på dina sökta arbeten.
- Vill du lägga till ett meddelande till din ansökan, skriv under fliken ”Övrigt”.
- Under fliken ”Försäkran” kan du se en sammanfattning av din ansökan. Kontrollera att alla uppgifter är korrekta. Det är viktigt att du kryssar i hur du vill få information om din ansökan.
- Därefter signerar du genom att trycka på ”Signera och skicka in”. Om ni är två som ansöker ska båda signera ansökan.
Följ ditt ärende
När du har skickat in din ansökan kan du följa ditt ärende i Mina sidor. Du kan där se när din ansökan kom in, om du behöver lämna in komplettering, om du får några pengar, hur mycket och när utbetalningen sker.
Om du behöver lämna in en komplettering så ser du det under fliken ”Uppgifter saknas”. När du har skickat in en komplettering så ändras den till ”Skickad”.
Du kan sedan se när vi börjar behandla din ansökan. När beslutet är fattat kan du ta del av beräkningen och utredningen under fliken ”Pågående ärende”.
I instruktionsfilmen nedan kan du se hur e-tjänsten ser ut och hur du ska använda den.
När du studerar har du möjlighet att söka studiestöd från Centrala studiestödsnämnden, CSN. Under sommarlovet betalas inget studiestöd ut, och om du inte har någon möjlighet att försörja dig på annat sätt kan du söka ekonomiskt bistånd.
Det krävs att du uppfyller alla följande punkter:
- Du har börjat söka arbete i god tid innan sommarlovet, det vill säga tidigt på terminen.
- Du behöver skriftligt redovisa vilka arbeten du sökt med datum, arbetsgivare, var du hittat jobbet, hur du sökt (skriftligt eller muntligt) och hur det gått.
- Du har studerat under föregående termin och sökt studier inför nästa termin.
- Du vistas i kommunen under sommarlovet.
- Du saknar möjlighet att försörja dig.
- Du fortsätter att aktivt söka jobb under sommarlovet. Har du barn förväntas du söka inom pendlingsavstånd, hela Östergötland. Har du inte barn förväntas du söka i hela Sverige.
Mina sidor och ansökan om försörjningsstöd
För att kunna använda Mina sidor och e-tjänsten för försörjningsstöd måste du ha varit i kontakt med ekonomimottagningen. Du loggar in med e-legitimation på dator, surfplatta eller smartphone.
Kontakt
Servicecenter
Telefon: 0141-22 50 00
E-post: motala.kommun@motala.se
Telefon socialkontoret
Telefontider ekonomigruppen
Måndag, torsdag och fredag: 9.30-11.00
Tisdag och onsdag: Stängt
Gäller endast nya ärenden.
Adress
Socialkontoret
Drottninggatan 5
591 35 Motala