Byte av vattenmätare

Motala kommun byter kontinuerligt ut gamla vattenmätare för att se till att de lever upp till gällande standard. Du som fastighetsägare ansvarar för att platsen där vattenmätaren sitter är godkänd innan vi kommer för att genomföra bytet, exempelvis att mätaren sitter i en vattenmätarkonsol.

Film om vattenmätarbyte

I filmen nedan kan du se vad du ska tänka på inför vattenmätarbytet och hur det går till.

Vad innebär det att byta vattenmätare?

Vattenmätaren mäter hur mycket kallvatten du förbrukar. Den ägs av Motala kommun, men som fastighetsägare måste du upplåta plats för mätaren och ge oss tillträde vid behov. I Motala och Vadstena är det personal från Motala kommun som utför byten och kontroll av mätaren.

När det är dags för dig att byta vattenmätare får du ett brev om detta från Motala kommun med en föreslagen tid. Om du har fått en tid för mätarbyte förväntas du vara hemma när vi kommer, alternativt se till att någon annan kan släppa in personalen som ska byta. Om du vill omboka din tid, kontakta Servicecenter. Normalt sett tar arbetet cirka 15-20 minuter, och under tiden är vattnet avstängt. Mätarbytet är kostnadsfritt.

Du som fastighetsägare är enligt lag ansvarig för att VA-installationen är i gott skick och att ett mätarbyte är möjligt att genomföra. Du kan läsa mer här nedan om de steg du behöver ta för att säkerställa att mätarplatsen är godkänd.  Om personal har åkt ut till dig och sedan inte kunnat byta mätaren på grund av brister på mätarplatsen, får du betala en förgävesavgift på 500 kronor.

Är du osäker på om din mätarplats uppfyller kraven enligt ovan ber vi dig ta kontakt med Servicecenter via motala.kommun@motala.se alternativt via 0141-22 50 00.

Kontakt

Servicecenter

Telefon: 0141-22 50 00
E-post: motala.kommun@motala.se

  • Hjälpte informationen på den här sidan dig?
  • JaNej