Vårdskador
En trygg hälso- och sjukvård är vår uppgift, men fel och misstag kan tyvärr inträffa. Vi ska nu göra allt vi kan för att ta hand om dig och se till att något liknande inte upprepas. Först och främst ska din vårdskada få korrekt behandling, samtidigt gör vi en egen utredning och rapportering om vad som skett och vad vi behöver åtgärda.
En vårdskada är en händelse där en patient drabbas av något av följande
- lidande
- kroppslig eller psykisk skada
- kroppslig eller psykisk sjukdom
- dödsfall
och att detta hade kunnat undvikas om rätt åtgärder hade utförts vid patientens kontakt med hälso- och sjukvården.
Detta är exempel på vad som kan utgöra vårdskador:
- felaktigt utförd vård
- utebliven vård
- fel på medicinteknisk produkt
- vårdrelaterad infektion/smitta
- felaktig hantering av läkemedel.
Dina erfarenheter är viktiga för oss, och du är mer än välkommen att ta del i utredningen. Det är vår uppgift att se till att du får fullständig information om händelsen, och vi svarar självklart på alla dina frågor. Vi hjälper dig också vidare med eventuellt nya kontakter i vården.
Att ha drabbats av en vårdskada är en utsatt och svår situation. Om du trots allt kan tänka dig att delta i utredningen av vad som inträffat, skulle det vara mycket värdefullt. Din uppfattning om händelseförloppet och hur vi behandlat dig är ytterst viktig information när det gäller att förstå hur skadan kunde ske. Det kan hjälpa oss att säkerställa att händelsen inte upprepas, och därmed bidra till en säkrare vård för oss alla.
Om du inte är nöjd med det bemötande du fått och önskar lämna dina synpunkter är du välkommen att kontakta nedanstående instanser.
Medicinskt ansvarig sjuksköterska (MAS) och Medicinskt ansvarig för rehabilitering (MAR)
Motala kommun har en medicinskt ansvarig sjuksköterska och en medicinskt ansvarig för rehabilitering som ansvarar för att hälso- och sjukvården i kommunen bedrivs patientsäkert och med god kvalitet. Det är också MAS och MAR som ansvarar för utredning av allvarliga vårdskador och anmälan enligt Lex Maria till IVO.
Medicinskt ansvarig sjuksköterska och medicinskt ansvarig för rehabilitering
Kontaktuppgifter
Har du frågor eller synpunkter är du alltid välkommen att kontakta MAS och MAR enligt kontaktuppgifterna nedan:
E-post: mas-mar@motala.se
Telefon: 0141-22 50 00 (Servicecenter)
Patientnämnden i Region Östergötland
Patientnämndens uppgift är att verka för goda kontakter mellan patienter och personal. Det är en opartisk instans som är fristående från hälso- och sjukvården dit patienter, anhöriga och personal kan vända sig. Patientnämnden ska utifrån synpunkter och klagomål stödja och hjälpa enskilda patienter och bidra till kvalitetsutvecklingen i hälso- och sjukvården.
Kontaktuppgifter
E-post: patientnamnden@regionostergotland.se
Telefon: 010-105 92 93
Du kan också lämna dina synpunkter direkt via webbformulär på Region Östergötland:
Anmälan till patientnämnden – Region Östergötland
Inspektionen för vård och omsorg (IVO)
IVO är en statlig myndighet som lyder under regeringen (Socialdepartementet). Deras mål är att förbättra patientsäkerheten i vården. Om du av någon anledning inte får svar av vårdgivaren, eller om du inte har fått ett tillfredställande svar, kan du lämna ditt klagomål till IVO. Det kan till exempel vara om vårdgivarens verksamhet inte finns kvar, eller om du av säkerhetsskäl inte kan kontakta vårdgivaren.
IVO utreder anmälningar om allvarligare händelser inom vården. Det kan vara händelser där en patient har fått en bestående skada, ett väsentligt ökat behov av vård eller att någon har avlidit. IVO ska också utreda händelser där patientens självbestämmande och integritet allvarligt och negativt har påverkats eller händelser där sekretessen inte har följts
Lämna synpunkter
Innan du anmäler ett klagomål till IVO gällande hälso- och sjukvård ska du ha framfört klagomålet antingen till den verksamhet där du har fått vård eller till patientnämnden i din region. Vårdgivarna har en skyldighet att ta emot och svara på dina klagomål och synpunkter.
Du kan lämna ett formellt klagomål till IVO via e-tjänst eller blankett.
Lämna ett formellt klagomål enligt patientsäkerhetslagen – Ivo
Du kan också ringa IVO på telefonnummer 010-788 50 00 (knappval #1).
Patientförsäkring
Om du som patient har drabbats av vårdskada i samband med hälso-, sjuk- eller tandvård kan du ha rätt till ekonomisk ersättning enligt Patientskadelagen. Du bestämmer själv om du vill göra en skadeanmälan.
Du kan anmäla en vårdskada som drabbat dig själv eller någon annan via Löf, regionernas ömsesidiga försäkringsbolag.
Läkemedelsförsäkring
Om du anser dig ha blivit skadad av ett läkemedel har du rätt att vända dig till Läkemedelsförsäkringen för att få din sak prövad. Om deras utredning konstaterar att du har fått en läkemedelsskada kan du få ersättning.
Digital anmälan
Läkemedelsförsäkringens skadeanmälan online
Kontakt
E-post: info@lakemedelsforsakringen.se
Telefon: 08-462 37 00
Kontakt
Medicinskt ansvarig sjuksköterska och medicinskt ansvarig för rehabilitering
E-post: mas-mar@motala.se
Telefon: 0141-22 50 00
Patientnämnden i Region Östergötland
E-post: patientnamnden@regionostergotland.se
Telefon: 010-105 92 93
Inspektionen för vård och omsorg (Ivo)
Telefon: 010-788 50 00
Läkemedelsförsäkringen
E-post: info@lakemedelsforsakringen.se
Telefon: 08-462 37 00