Anpassad grundskola
Vem har rätt till anpassad grundskola?
Barn som bedöms inte kunna nå upp till grundskolans eller gymnasieskolans kunskapskrav på grund av att de har en intellektuell funktionsnedsättning (utvecklingsstörning) har rätt att istället få utbildning inom anpassad grundskola eller anpassad gymnasieskola. Funktionsnedsättningen kan vara medfödd eller ha orsakats av sjukdom eller yttre våld mot hjärnan.
Vårdnadshavarna måste lämna sitt medgivande till att barnet tas emot i anpassad grundskola. Bara om det finns starka skäl kan kommunen fatta beslut mot vårdnadshavarnas vilja om att barnet ska gå i anpassad grundskola.
I anpassade grundskolan är innehållet i alla kursplaner, framförallt när det gäller de teoretiska delarna, anpassat efter elever som har inlärningssvårigheter på grund av utvecklingsstörning eller intellektuell funktionsnedsättning. De praktiska ämnena är mer lika grundskolans. Språkval eller moderna språk finns inte på anpassade grundskolan.
En elev i anpassade grundskolan har rätt att slutföra skolgången under ytterligare två år efter att skolplikten upphört.
För att kunna tas emot i anpassade grundskolan krävs att eleven inte når kunskapskraven och att det beror på en intellektuell funktionsnedsättning (utvecklingsstörning). Först utreds om eleven har en intellektuell funktionsnedsättning och därefter kan du ansöka om mottagande
Nedanstående process förklarar hur kommunen utreder och prövar om en elev har rätt att tas emot i anpassade grundskolan:
- När en elev inte når kunskapskraven i skolan genomförs en pedagogisk kartläggning. Den visar vilket stöd eleven behöver och ibland utformas ett åtgärdsprogram med extra anpassningar och särskilt stöd.
- Om eleven trots insatser inte når kunskapskraven beslutar rektor om fördjupad pedagogisk utredning och bedömning av specialpedagog.
- Om utredningen visar att eleven har stora inlärningssvårigheter och det finns misstanke om intellektuell funktionsnedsättning rekommenderar skolan att en psykologutredning genomförs. Du får då mer information av skolpsykologen och kan tacka ja eller nej till utredning.
- Om utredningen visar att eleven kan ha en intellektuell funktionsnedsättning gör skolläkaren en medicinsk bedömning och skolkuratorn en social bedömning. Bedömningarna vägs samman och psykolog kan ställa diagnosen intellektuell funktionsnedsättning. Då kan du som vårdnadshavare välja att pröva rätten att tas emot i anpassade grundskolan eller anpassade gymnasieskolan.
Nedanstående process förklarar vad som händer när eleven har en intellektuell funktionsnedsättning och vill pröva rätten att tas emot i anpassad skola.
- När psykolog fastställt diagnos kallas ni som vårdnadshavare till möte för att prata om anpassade grundskolan och om att pröva rätten för ert barn att tas emot.
- Ni som vårdnadshavare ansöker tillsammans med skolan om att pröva rätten till mottagande i anpassade grundskolan. Rektorn på barnets skola skickar ansökan till mottagningsgruppen för anpassade grundskolan tillsammans med pedagogisk, psykologisk, social och medicinsk bedömning. En del barn får sin diagnos inom regionen. Då samarbetar skolan och regionen med de olika bedömningarna.
- Mottagningsgruppen gör en bedömning och skriver ett förslag till beslut.
- Ni som vårdnadshavare får information om beslutet. Om beslutet blir att eleven inte har rätt till särskola kan ni överklaga det.
- Om beslutet är att eleven har rätt att tas emot i anpassade grundskolan, och det fortfarande är er önskan, måste ni som vårdnadshavare skriftligt samtycka till det. Efter det tar elevhälsochef beslut om mottagande och ditt barn börjar då omgående läsa enligt anpassade grundskolans läroplan.
Inriktning ämnen
Elever som bedöms kunna läsa efter anpassade grundskolans ämnen kan göra det integrerat i grundskoleklass eller i en anpassad klass. Om skolan bedömer att en elev har förutsättningar för att nå grundskolans mål i något ämne kan eleven läsa en kombination av ämnen från anpassade grundskolans respektive grundskolans läroplan.
Inriktning ämnesområden
Elever som inte kan tillgodogöra sig hela eller delar av anpassade grundskolans ämnen kan läsa enligt anpassade grundskolans läroplan med inriktning mot ämnesområden, tidigare kallat träningsskolan.
Här läser eleverna istället efter fem ämnesområden:
- estetisk verksamhet
- kommunikation
- motorik
- vardagsaktiviteter
- verklighetsuppfattning
Elever som läser inriktningen ämnesområden får inte betyg.
Om skolan bedömer att en elev har förutsättningar för att nå anpassade grundskolans mål i något ämne kan eleven läsa en kombination av ämnen och ämnesområden.
För elever som är mottagna i anpassade grundskolan ska uppföljning ske kontinuerligt. Rektor ansvarar för att uppföljning utförs under höstterminen i årskurs 5 och i årskurs 8. En ny pedagogisk kartläggning genomförs och psykolog gör en bedömning utifrån det tidigare underlaget.
Om det förnyade underlaget inte styrker bedömningen att eleven tillhör anpassade grundskolans målgrupp ska eleven lämna anpassade grundskolan.
För elever i årskurs 8 ska samtliga fyra utredningsdelar granskas och vid behov förnyas. Dokumentation av detta ligger till grund för beslut om mottagandet i anpassade gymnasieskolan.
Anpassade gymnasieskolan i Motala kommun bedrivs på Platengymnasiet.
Det finns fyra olika program att välja på:
- Programmet för fastighet, anläggning och byggnation
- Programmet för hälsa, vård och omsorg
- Programmet för hotell, restaurang och bageri
- Individuella programmet