Auktorisation för insamling av förpackningar och returpapper
Vi upprättar auktorisationssystem för fastighetsnära insamling av returpapper respektive förpackningsavfall som kommer gälla Motala och Vadstena kommuner med start 1 januari 2024. Detta med anledning av en lagändring som flyttar insamlingsansvaret från producenterna till kommunerna. Det krävs också att avfallet kan samlas in nära bostaden. Som förpackningsavfall räknas förpackningar av plast, papper, metall och glas.
Kommunen tecknar avtal med entreprenörer som får samla in avfallet får vår räkning. Det är bara de företag som är anslutna till auktorisationssystemet som får samla in. Det är sedan upp till respektive fastighetsägare att anlita något av de auktoriserade företagen för sin avfallshantering.
En förutsättning för tilldelning är att du som entreprenör ansluter dig till båda auktorisationssystemen och kan erbjuda hämtning av både förpackningsavfall och returpapper.
Du ansöker om att bli auktoriserad genom vår e-tjänst. Ansökan kan skickas in löpande under auktorisationssystemets giltighetstid.
Underlag till auktorisation
I avfallstaxan från 2024 kommer det tilläggas att utföraren ges möjlighet att debitera kostnad för utkörning av kärl i enlighet med Motala respektive Vadstena kommuners gällande avfallstaxa.
Förpackningsavfall
Administrativa föreskrifter, förpackningsavfall (PDF, 109 kB)
Auktorisationsavtal, förpackningsavfall (PDF, 132 kB)
Returpapper
Administrativa föreskrifter, returpapper (PDF, 123 kB)
Auktorisationsavtal, returpapper (PDF, 147 kB)
Lokala avfallsföreskrifter
De lokala avfallsföreskrifterna reglerar avfallshanteringen i kommunen och gäller båda auktorisationssystemen. Observera att dessa kommer att revideras under hösten 2023 och en ny version gäller från 2024.
Ansökan
Du ansöker om att bli auktoriserad via vår e-tjänst. Tänk på att ta del av underlaget som du hittar här ovan först.
Kontakt
Servicecenter
Telefon: 0141-22 50 00
E-post: motala.kommun@motala.se