Konsumentvägledning
Digitala första hjälpen på huvudbiblioteket
Behöver du hjälp att börja använda ”Hallå Konsument” så erbjuds det via huvudbibliotekets Digitala första hjälpen.
Aktuella tider för Digitala första hjälpen:
Här kan du hitta information och få hjälp
Hallå konsument
Hallå konsument är en upplysningstjänst för konsumenter. På webbplatsen finns all konsumentinformation samlad och du kan läsa om vilka rättigheter du har, få tips inför ett köp och vad du gör efter ett köp när något har gått fel. Du kan kontakta konsumentvägledare och ställa frågor om bland annat köp av varor och tjänster, avtal, reklamationer och hållbara val.
Allmänna reklamationsnämnden
Allmänna reklamationsnämnden (ARN) är en myndighet som prövar många typer av konsumenttvister. Anmälan måste vara skriftlig och kan bara göras av en konsument. Beslutet är sedan en rekommendation om hur tvisten bör lösas. Majoriteten av företagen följer beslutet. Det är avgiftsfritt att få sin tvist prövad.
Konsumentverket
På Konsumentverkets sida finns information om myndighetens arbete och uppdraget att bidra till att konsumenter blir mer medvetna och säkra.
Bibliotek
Du kan låna dator, få hjälp med att söka information och navigera på webbplatserna på biblioteket. Enklare handledning erbjuds via huvudbibliotekets Digitala första hjälpen på tisdagar klockan 10-12 och onsdagar klockan 14-16.