Konsumentvägledning

Konsumentfrågor är vardagsfrågor som berör oss alla. Vi hänvisar till Konsumentverkets tjänst "Hallå konsument", Konsumentverket och ARN.

Behöver du hjälp att börja använda ”Hallå Konsument” så erbjuds det via huvudbibliotekets Digitala första hjälpen på tisdagar klockan 10-12 och onsdagar klockan 14-16.

Här kan du hitta information och få hjälp

Hallå konsument

Hallå konsument är en upplysningstjänst för konsumenter. På webbplatsen finns all konsumentinformation samlad och du kan läsa om vilka rättigheter du har som konsument, få tips inför ett köp och vad du gör efter ett köp när något har gått fel. Via webbplatsen kan du komma i kontakt med deras vägledare och ställa frågor om bland annat köp av varor och tjänster, avtal, reklamationer och hållbara val.

Konsumentverket

På Konsumentverkets sida finns information om myndighetens arbete och uppdraget att bidra till att konsumenter blir mer medvetna och säkra.

Allmänna reklamationsnämnden

Allmänna reklamationsnämnden (ARN) är en myndighet som prövar många typer av konsumenttvister. Anmälan måste vara skriftlig och kan bara göras av en konsument. Beslutet är sedan en rekommendation om hur tvisten bör lösas. Majoriteten av företagen följer beslutet. Det är avgiftsfritt att få sin tvist prövad.

Bibliotek

Du kan låna dator, få hjälp med att söka information och navigera på webbplatserna på biblioteket. Enklare handledning erbjuds via huvudbibliotekets Digitala första hjälpen på tisdagar klockan 10-12 och onsdagar klockan 14-16.

  • Hjälpte informationen på den här sidan dig?
  • Ja   Nej