Sophämtning – avgifter, regler och abonnemang
När är det soptömning?
Du kan se när det är sophämtning hos dig i appen Motala Vadstena vatten och avfall. Du kan också logga in på Mina sidor. Kärl 1 töms en gång i månaden. Kärl 2 töms två gånger i månaden. På Mina sidor kan du se när din adress har hämtning.
Kostnaderna för sophämtning finansieras av avgifter. Inga skattemedel används. Avgiften för kommunens avfallshantering fastställs varje år i ett taxedokument.
Avfallstaxa Motala från 2024 (PDF, 453 kB)
Taxan beslutas av kommunfullmäktige i respektive kommun. Där hittar du den fullständiga sammanställningen av avgifterna för olika avfallstjänster.
Här nedan hittar du de vanligaste avgifterna för villahushåll och fritidshus. Bor du i lägenhet ingår avgiften för sophämtning vanligen i hyran.
Huvudtjänsten för villahushåll är fastighetsnära insamling i fyrfackskärl. Det är två sorteringstunnor på 370 liter med vardera fyra fack.
- Fast avgift per år: 1 315 kronor
- Rörlig avgift per år: 2 194 kronor
- Total avgift per år: 3 509 kronor
Avgiften gäller om tunnan/tunnorna står maximalt fem meter från tomtgränsen. Om de står 5-15 meter från tomtgräns tillkommer en avgift på 1 047 kronor per kärl och år. Om de står 15-50 meter från tomtgräns är den extra avgiften 2 094 kronor per kärl och år.
Ett alternativ till fyrfack är att ha en 190 liters soptunna för mat- och restavfall. Tömning sker varannan vecka och kostnaden är 4 891 kr per år. Denna tjänst kan inte nytecknas utan kommer att tas bort eftersom fastighetsnära insamling hos hushåll blir ett lagkrav.
Om du har sommarstuga kan du välja att sopkärlet ska tömmas under maj-september (vecka 18-39) eller juni-augusti (vecka 26-35). Tunnan töms i normalfallet varannan vecka. Vill du göra ändringar eller beställa nya avfallstjänster kan du kontakta Servicecenter.
Om du komposterar allt förmultningsbart avfall från hushållet och trädgårdsavfall i en skadedjurssäker behållare kan du ansöka om hämtning var fjärde vecka.
Avgift
Det vanligaste abonnemanget för fritidshus är hämtning varannan vecka av en 190 liters kärl under säsongen maj till och med september.
- Fast avgift per säsong: 978 kronor
- Rörlig avgift per säsong: 1054 kronor
- Total avgift per säsong: 2 032 kronor
Du kan ansöka om uppehåll i sophämtning för permanentbostad eller fritidshus. Uppehåll innebär att sopkärlet inte töms under den tiden som du har angivit. Det kallas att du får dispens. Du slipper då betala den rörliga avgiften, men den fasta avgiften måste alla hushåll betala.
Uppehåll i sophämtning – ansökan
Du kan ansöka om uppehåll för en period av 6-24 månader om det gäller ett permanentboende. Du måste skicka in din ansökan senast sex veckor före den avsedda uppehållsperioden. Tiden räknas från det att vi fått in en komplett ansökan.
För att få dispens krävs det att det finns ett särskilt skäl till att det inte genereras något mat- och restavfall i bostaden under en viss period. Det kan vara till exempel att en bostad står tom i väntan på att den ska säljas. Beslutet kan dock återkallas om förutsättningarna ändras eller om det finns risk för påverkan på miljön eller människors hälsa.
Om förhållandena ändras, till exempel om du säljer fastigheten, ska du meddela Servicecenter.
Fritidshus
För fritidshus ska dispensen gälla hela hämtningsperioden (juni – augusti eller maj – september, beroende på ditt abonnemang). Ange i ansökan om du önskar söka uppehåll för en eller två säsonger.
Sista ansökningsdag är för fritidshus:
- lång sommar(vecka 18-39): 20 mars
- kort sommar (vecka 26-35): 15 maj.
Förlänga dispensen
Om du har fått dispens och vill förlänga den måste du skicka in en ny ansökan senast sex veckor innan uppehållets slutdatum.
Handläggningsavgift
Vid ansökan om uppehåll betalar du en avgift på 951 kronor för att vi ska handlägga ärendet.
Delning innebär att du delar på två stycken fyrfackskärl på 370 liter med en närboende. Om det gäller fritidshus kan ni dela på ett 190-literskärl. Ni delar då också på den rörliga avgiften och betalar hälften var. När ni ansökt om och fått detta beviljat gäller det tills vidare.
Vid ansökan om delning av sopkärl med en närboende granne betalar du en avgift på 951 kronor.
Blankett
Ansök via blanketten som du hittar här:
Kärl 370 liter
- Höjd: 110 cm
- Bredd: 75 cm
- Djup: 87 cm
- Höjd med locket öppet: 180 cm
Tunnan behöver cirka 90 cm i bredd och 100 cm i djup för att få plats ordentligt.
Kärl 240 liter
För småhus med max två personer finns valmöjligheten med två stycken 240 liters kärl. Det gäller under förutsättning att sorteringen fungerar och tunnorna räcker till.
- Höjd: 110 cm
- Bredd: 58 cm
- Djup: 79 cm
- Höjd med locket öppet: 180 cm
Det här kan du lägga i boxen:
- småelektronik som mobiltelefoner, sladdar, rakapparater
- ljuskällor som glödlampor, LED-lampor och lågenergilampor
- uppladdningsbara batterier och engångsbatterier.
Locket måste kunna stängas helt och hållet. Har du elavfall som är för stort att lägga i boxen kan du lämna det på någon av våra återvinningscentraler. Tänk på att täcka plus- och minuspolen med tejp på 9-voltsbatterier innan de kastas, annars kan de kortsluta och orsaka brand.
Elboxen ska hängas på tunna 1 vid tömning. Förvara boxen inomhus tills den är full och behöver bli tömd, för att undvika att den blir fylld av vatten. Av säkerhetsskäl ska inte våra chaufförer tömma boxen om den är vattenfylld. Det gäller även om du tidigare har hängt ut den och den av någon anledning inte har blivit tömd.
Om du saknar elbox kan du kontakta Servicecenter.
Läs mer om elavfall:
Fyrfackskärlen består av två tunnor, tunna 1 och 2, som vardera är uppdelade i fyra fack. Kärlen är på utsidan markerade med siffrorna 1 och 2. I dessa kärl sorteras matavfall, tidningar, färgade & ofärgade glasförpackningar, pappersförpackningar, plastförpackningar, metallförpackningar och restavfall (det som blir kvar när du har sorterat).
Vi rekommenderar att du redan i ditt hem förbereder genom att minimera avfallet, så att det ryms så mycket som möjligt i fyrfackskärlen. Första steget är att platta till avfallet, framförallt pappersförpackningar och plast, så att mer får plats i facket. Använd plastkomprimeraren som du får med vid utkörning av tunnorna för att trycka ihop mjukplasten så mycket som möjligt.
Du kan också fråga om grannen har plats i sin tunna eller lämna förpackningarna vid en återvinningsstation eller kommunens bemannade återvinningscentral.
Om du har problem med att facket för soppåsar blir fullt – testa att använda små påsar och trycka ur all luft samt sortera bort allt återvinningsbart material. Du kan också förvara det som blivit över och lägga i tunnan till nästa tömning.
Du kan dessutom beställa en extra tömning eller en extra tunna mot en avgift om facken är fulla regelbundet. Exempelvis kan du ha en extra tunna för enbart soppåsar med tömning varannan vecka för 664 kronor per år. Kontakta Servicecenter om du vill beställa en extra tömning eller en extra tunna.
Kan jag byta plats på dekalerna i sorteringstunnan?
Du kan inte byta plats på dekalerna i sorteringstunnorna för att få mer plats för vissa material. För att materialen ska hamna i rätt fack i sopbilen måste allt läggas i rätt fack även i tunnorna.
Så fördelas avfallet i fyrfackskärlen
Tunna 1 töms en gång i månaden. Här sorterar du tidningar, plast, metall och ofärgat glas.
- Tidningar (returpapper): Som exempelvis skrivpapper, kataloger och reklamblad. Ta bort plast runt reklam och tidningar.
- Plast: Som exempelvis flaskor, burkar, påsar och mjukplast. Skruva loss korkar och lock, skölj ur vid problem med lukt, komprimera mjukplast i plastpåse.
- Metall: Som exempelvis konserver, folie och kaffekapslar. Korkar kan sitta kvar. Skölj ur vid problem med lukt, peta loss vekeshållaren från värmeljuset.
- Ofärgat glas: Ofärgade flaskor och burkar. Ta bort lock, skölj ur vid problem med lukt. Annat glas lämnas till återvinningscentral.
Tunna 2 töms två gånger i månaden. Här fördelas soppåsar, papper, färgat glas och gröna påsen.
- Soppåsar (restavfall): Som exempelvis hushållspapper, tops och kattströ. Knyt dubbelknut, inget löst avfall och inget återvinningsbart material ska rymmas här.
- Färgat glas: Som exempelvis färgade flaskor och burkar. Ta bort lock, skölj ur vid problem med lukt. Annat glas lämnas till återvinningscentral.
- Papper (förpackningar): Som exempelvis kartong, omslagspapper och kuvert. Korkar kan sitta kvar, skölj ur vid problem med lukt. Vik ihop och platta till.
- Gröna påsen (matavfall): Som exempelvis matrester, ben, skal och kaffesump. Knyt dubbelknut och ta bort plast runt maten. Knyt en grön påse på tunnan när du behöver nya påsar.
Följ gärna avfallsguiden i vatten- och avfallsappen. Du klickar på rubriken Avfallsguide och därefter på Sorteringshjälp.
Som fastighetsägare ansvarar du för att det avfall som ska hämtas är sorterat. När avfallet från ditt flerbostadshus, villa och/eller fritidshus samt verksamhet är felsorterat påverkar det miljön, oss och dig. Därför får du betala en extra avgift när det är felsorterat i din avfallsbehållare.
Enligt lagstiftning har alla ansvar för att sortera sitt avfall. Syftet med lagstiftningen är att vi ska kunna ta hand om avfallet på ett miljöriktigt sätt och kunna återanvända, återvinna eller energiåtervinna så mycket som möjligt av materialen. På så vis skyddas värdefulla naturresurser och innebär också en energibesparing
Vidare kan en ökad medvetenhet om det avfall som genereras också innebära ett ändrat konsumtionsmönster. Kan vi minska vår konsumtion är det en viktig del i att minimera resursanvändningen och minska mängden avfall som uppstår.
Anledningen till varför felsorteringsavgifter kan behöva debiteras är att hämtning av avfallet kan behöva ske med ett annat fordon än det ordinarie samt att behandlingen av avfallet är mer kostsam och innebär en större negativ miljömässig påverkan.
Kommunen ansvarar för att hämta det sorterade avfallet och se till att det behandlas på ett resurseffektivt och miljöriktigt sätt. Vi håller isär avfallet genom att använda olika fordon, eller fordon med flera fack, till olika avfall och tippa varje avfallsslag för sig.
Vad händer vid felsortering?
Felsortering i kärl
Chauffören gör en okulär kontroll i samband med tömning. Vid felsortering skapas en avvikelse. Kund kontaktas via telefon, e-post eller brev och informeras om avvikelsen. Vid felsortering i kärl töms inte kärlet vid ordinarie hämtningstillfälle.
Efter att omsortering av avfallet har utförts av fastighetsinnehavaren eller nyttjanderättsinnehavaren töms kärlet vid nästa ordinarie hämtningstillfälle eller efter beställning av extrahämtning mot avgift enligt gällande avfallstaxa.
Upprepad felsortering
Felsorteringsavgift debiteras max 2 gånger och därefter tar vi ut en högre felsorteringsavgift.
Felsortering i djupbehållare
Chauffören gör en okulär kontroll i samband med tömning. Vid felsortering skapas en avvikelse. Kund kontaktas via telefon, e-post eller brev och informeras om avvikelsen.
Upprepad felsortering
Felsorteringsavgift debiteras max 2 gånger därefter tar vi ut en högre felsorteringsavgift.
Läs mer i Motala kommuns avfallstaxa:
Läs mer i Motala kommuns avfallsföreskrifter:
Om du har problem med lukt och larver i din sorteringstunna eller soptunna så kan du göra följande:
- Rengör tunnan med varmt vatten och såpa. Låt tunnan torka invändigt innan du börjar använda den igen.
- Spreja en del ättika och nio delar vatten vid problem med larver och flugor.
- Vid stora problem med kan du spreja med outspädd ättika efter att du rengjort tunnan.
- Undvik solljus och ställ tunnan i skugga.
- Pressa ur luften innan du knyter soppåsen och gröna påsen med dubbelknut och se till att påsen är helt tät.
- Lägg blöjor i särskilda blöjpåsar eller till exempel tvåliters fryspåsar.
- Dränk en bomullstuss med ättika eller citrongräsolja och lägg i soppåsen eller under diskbänken.
- Du behöver inte skölja ur förpackningarna för återvinningens skull, utan endast vid problem med lukt. Använd gärna diskvattnet eller kallt vatten och låt förpackningarna torka upp och ner i diskhon.
Reglerna för avfallshanteringen i Motala och Vadstena kommuner fastställs i kommunens lokala avfallsföreskrifter.
Läs mer
Sorteringsguide för avfall
Allt du lägger i soptunnan ska sorteras. Här kan du se hur du ska sortera olika typer av avfall.
Ägarbyte av abonnemang för avfall och vatten
När en fastighet byter ägare ska ni anmäla detta till kommunen.
Avfall från företag och verksamheter
Här kan du läsa om vad som gäller för företag och verksamheters avfallshantering.
Kontakt
Servicecenter
Telefon: 0141-22 50 00
E-post: motala.kommun@motala.se