
El Sistema
El Sistema startade 1975 i Venezuela av ekonomen och musikern José Antonio Abréu. Med en vision om att med hjälp av musiken ge barn möjligheten att utvecklas och hitta goda livsvägar började han i liten skala att undervisa barn i ett garage. Verksamheten växte snabbt och idag deltar närmare en miljon barn i den statligt finansierade musikskolan i Venezuela. El Sistema har även spritt sig över världen.
”El Sistema är en global visionsdriven musikrörelse som ger barn och unga möjlighet till en positiv utveckling genom att spela och sjunga tillsammans i orkester och kör, med repertoar inom konst- och folkmusik. Genom att upptäcka glädjen och skönheten i musiken ges barnen verktyg att skapa drömmar och mål med egen drivkraft. El Sistema verkar primärt där behoven är störst och verksamheten involverar även barnens familjer”.
El Sistema i Sverige
I Sverige startade El Sistema 2010 i stadsdelen Hammarkullen i Göteborg. Dirigenten Gustavo Dudamel, som själv har sin bakgrund i El Sistema i Venezuela, tog tillsammans med Angereds kulturskola initiativet till att starta ett El Sistema i Sverige. Sedan dess har verksamheten vuxit och idag finns El Sistema i ett flertal kommuner i Sverige.
I augusti 2014 startade El Sistema med 5-åringar i två bostadsområden i Motala, Väster och Charlottenborg. Idag är El Sistema obligatoriskt från förskoleklass till och med årskurs 2 på skolorna i dessa områden.
De första åren är undervisningen rytmikbaserad för att i årskurs 1 utökas med instrumentalundervisning. Från och med årskurs 3 väljer eleverna själva om de vill fortsätta att spela instrument och delta i orkester. Eleverna erbjuds bland annat under läsåret att spela konsert och åka på studieresa.
Verksamheten drivs av ett antal musiklärare, en samordnare och en producent som arbetar med barnen i ett nära samarbete med personal på berörda skolor. Man håller regelbundna familjeträffar, Vänstay, och samarbetar med Norrköpings symfoniorkester och Östgötamusiken.
Boken ”Musik för språkets skull” är en gratis e-bok. Den syftar till att förstärka språkinlärning i förskolan genom sång, musik och rörelse genom att inspirera och vara som stöd till förskolepedagoger och vårdnadshavare.
I boken finns olika övningar förklarade i text, bild och film så att det går att jobba med de olika metoderna på egen hand. Förskolepedagoger får tips på olika övningar att använda i den egna verksamheten. Det finns också förklaringar till hur övningarna bidrar till barnens språkutveckling.
Även vårdnadshavare kan ladda ner materialet och använda det tillsammans med sina barn. Liksom alla andra som är intresserade av musik och språkutveckling.
Alla noter och bildstöd som används i materialet finns längst bak i boken. Insprängt på sidorna finns också länkar till filmer på Youtube. Allt för att materialet ska vara så lättanvänt och lättillgängligt som möjligt.
”Musik för språkets skull” har tagits fram av projektet Små barns skapande av Motala, Mölndal, Göteborg och Örebro. Det har finansierats av Allmänna arvsfonden.
Varje deltagande kommun har bidragit med sitt eget upplägg. I Motala jobbade gruppen med puls och rytm, i Örebro med sång. Göteborg utforskade musik med alla sinnen och Mölndal valde att ta fiolrytmiken till förskolan. Från hösten 2025 finns en vidareutbildning för förskolepedagoger och barnskötare på Högskolan för scen och musik, Göteborgs universitet, som heter Små barns skapande.
Kontakt
Samordnare
Marina Krig
E-post: marina.krig@motala.se
Producent
Erik Andersson
E-post: erik.b.andersson@motala.se