Slamtömning
Schemalägg din slamtömning
En anläggning för enskilt avlopp ska tömmas minst en gång per år. Det mest fördelaktiga för dig som kund är att schemalägga slamtömningarna. Det innebär också att vi kan planera körningarna på ett effektivt sätt, vilket är mer ekonomiskt och mer miljövänligt.
För att schemalägga dina slamtömningar ska du kontakta servicecenter på motala.kommun@motala.se eller 0141-22 50 00, och ange vilka månader på året som du behöver tömning. Kontakta oss inför årsskiftet eller så tidigt som möjligt på året så ökar chansen att vi kan lägga ett schema som passar dig och övriga kunder. Om du behöver ändra schema under året är du också välkommen att kontakta servicecenter, så planerar vi in tömning hos dig i körschemat. Vi försöker så långt det är möjligt att tillmötesgå kundernas önskemål, men det är beroende av att det finns ett fordon som kör i aktuellt område.
När vi har gjort upp planeringen för året kan du se i Motala kommuns app för vatten och avfall vilken vecka som tömning ska utföras på din fastighet. Du kan ställa in i appen vilken adress du har och om du vill få en avisering från appen inför att det är dags. Det går även att få avisering via e-post och SMS. Du kan också se dina bokade tömningar på Mina sidor.
Aviseringar i appen
För att få avisering inför slamtömning via appen, gör såhär:
- Gå in i inställningar genom att klicka på kugghjulet.
- Klicka på Adresser slamtömning och lägg till din adress. Har du flera anläggningar kan du lägga in fler adresser.
- Gå in i menyn och välj Notiser och aviseringar.
- Aktivera notiser genom att dra reglaget till grönt för de kategorier du vill ha pushnotiser om.
- Du kan om du vill ändra klockslag för notisen i appen. Klicka på klockslaget för att välja en annan tid och spara sedan med OK.
Cirka tio dagar före planerad tömningsvecka får du en notis om tömning i din mobiltelefon.
Aviseringar via e-post och SMS
För att få avisering via e-post kan du göra på två sätt. Oavsett vilket du väljer är det viktigt att du kontrollerar att du har angivit korrekt e-postadress och/eller mobiltelefonnummer för att det ska fungera.
Ställ in i appen
- Logga in på Mina sidor i appen.
- Välj profilsymbolen i övre högra hörnet.
- Välj Ändra kontaktuppgifter.
- Kryssa i att du vill ha notifieringar för SMS och/eller e-post.
Ställ in på webben
- Logga in på Mina sidor via länken nedan.
- Välj Kontaktuppgifter i menyn.
- Kryssa i att du vill ha notifieringar för SMS och/eller e-post.
- Spara.
Mina sidor och app för vatten och avfall
Tömningsintervall
Tömningen kan i vissa fall ske veckan före eller veckan efter den aviserade veckan, det vill säga ett intervall på tre veckor. Under dessa tre veckor måste anläggningen vara tillgänglig för tömning, läs mer nedan. Det är därför viktigt att du som har enskilt avlopp kontrollerar vilken vecka som tömning ska utföras på anläggningen.
Väderlek och andra oförutsedda händelser
Ibland orsakar otjänlig väderlek eller andra oförutsedda händelser att vi inte kan utföra tömningen under den aviserade perioden. Om du har lagt in din adress under fliken Slamtömning i appen för vatten och avfall så får du en avisering där om den inställda tömningen. Ett nytt tillfälle för tömning planeras in så snart som möjligt och aviseras via appen.
Observera att chauffören inte ringer upp innan ankomst. Du måste alltså hålla anläggningen tillgänglig under hela perioden som har aviserats, fram till att tömningen har genomförts.
Tillgänglighet och farbarhet
Fordon som kör slam är stora och tunga. För att vi ska kunna komma fram och tömma din anläggning behöver vägen vara framkomlig och utan tillfälliga hinder. Kom ihåg att det är fastighetsägaren som ansvarar för anläggningens skötsel, underhåll och att vägen hålls i farbart skick för tömningsfordon. Chauffören bedömer vad som är en farbar väg och vad som är en lämplig uppställningsplats baserat på bärighet och slangdragning. Om fordonet skadas på något sätt på grund av undermåliga omständigheter kan du som fastighetsägare bli ersättningsskyldig.
Tänk också på:
- Staket och stängsel som måste passeras med slangen vid tömning ska i anslutning till tömningsstället ha en lätt öppningsbar grind.
- Vägbommar ska vara öppna vid tiden för tömning, alternativt lämnas nyckel eller kod till Servicecenter.
- Lock eller manlucka ska kunna öppnas av en person och får inte vara övertäckt eller fastfruset när tömning ska ske.
- Vegetation fram till och runt tömningsstället ska vara röjt.
- Se till att inte ha känsliga buskar, planteringar eller andra lösa föremål på vägen för slangdragning eller runt tömningsstället. Det finns risk att dessa skadas.
- I samband med tömning kan vatten sugas ur vattenlåset, vilket kan ge upphov till avloppslukt. Lämna därför eventuella avluftningsventiler öppna och frilagda. Detta gäller främst slutna tankar.
Förhinder eller ändrade vägförhållanden
Om det av någon anledning inte går att tömma vid det aviserade tillfället, till exempel på grund av förändrade vägförhållanden, kontakta Servicecenter så snart som möjligt.
Uppmärkning
Uppmärkning
Märk upp din brunn/tank vid tömning, så det är enkelt för chauffören att hitta rätt. Du kan exempelvis använda en pinne med ett färgglatt band, en skylt eller någon annan typ av tydlig uppmärkning. Om det är oklart vilken fastighet som anläggningen hör till, ska tömningsplatsen markeras med en skylt som anger fastighetsbeteckningen/adressen.
Att du alltid märker upp din anläggning vid tömning gör att slamtömningen går smidigare och minskar risken för felkörningar.
Detta gäller oavsett om du har en gammal anläggning eller om den är helt ny.
Efter tömning
Vid tömning töms hela brunnen. Att slambrunnen är vattenfylld är helt normalt. Redan efter några dagar blir den fylld med avloppsvatten men slamskiktet som flyter på ytan är tunt. Vid högt grundvatten händer det ibland att vatten rinner från infiltrationen tillbaka in i brunnen. Brunnen återfylls inte av slambilen.
Om brunnen inte används kontinuerligt är det viktigt för brunnens funktion att den återfylls med vatten. Fastighetsinnehavaren ansvarar för att detta sker enligt leverantörens anvisningar.
Priserna är inklusive moms och avser tömning av upp till 3 kubikmeter.
- Schemalagd tömning: 1 543 kronor per brunn eller tank
- Budad tömning inom 5 arbetsdagar: 2 165 kronor per brunn eller tank
- Budad tömning inom 24 timmar på ordinarie arbetstid klockan 8.00-16.00: 2 805 kronor per brunn eller tank
- Jourtömning inom 24 timmar utanför ordinarie arbetstider: 4 918 kronor per brunn eller tank
Övriga priserna för slamtömning av enskild avloppsanläggning hittar du i avfallstaxan.
Om du behöver beställa tömning med kortare framförhållning finns två alternativ. Du beställer dem genom att kontakta Servicecenter.
Se prislista under rubriken Avgifter.
Budad tömning inom 5 arbetsdagar
Budad tömning innebär att du kan kontakta Servicecenter och få tömningen utförd inom fem arbetsdagar. Beställningsdagen räknas som dag 1 om beställningen inkommit före klockan 12.00 måndag-fredag. Om du beställer mellan 12.00-24.00 eller helgdag räknas nästkommande vardag som dag 1.
Akut tömning inom 24 timmar
Om din tank eller brunn behöver tömmas akut kan du beställa en akut tömning. Beställning mellan kl. 08.00 och 12.00 måndag till fredag töms inom 24 timmar från beställningstid. Vid beställning efter kl. 12.00 (måndag till fredag) eller helgdag räknas tiden från klockan 08.00 nästkommande vardag.
Jourtömning inom 24 timmar utanför ordinarie arbetstid och helgdagar
Vid jourtömning kontaktas entreprenören direkt. Kontaktuppgifter vid jourtömning:
Efter anslutning till kommunalt avloppsnät eller annan godkänd avloppsanläggning, som innebär att befintlig anläggning tas ur bruk, ska sluttömning ske. Sluttömning ska beställas av fastighetsinnehavaren. Sluttömning innebär tömning och spolning.
Sluttömning ska beställas senast fem arbetsdagar före datumet sluttömning ska ske. Sker beställning senare än så finns istället alternativen Budad tömning inom fem arbetsdagar + spolning/Akut tömning inom 24 timmar + spolning.
Observera att sluttömning ska avropas genom servicecenter och att det utförs av vår entreprenör VOAV.
Kontakta Servicecenter vid frågor, prisuppgifter och bokning av sluttömning.
Om chauffören inte har kunnat utföra tömningen på grund av ett hinder som är orsakat av dig som kund, så kallad bomkörning, får du betala en bomkörningsavgift. Vanliga orsaker till detta är:
- Avvikande lukt, olämpliga föremål eller främmande ämnen i brunnen/tanken
- Chauffören har inte kunnat hitta brunnen på grund av otydlig uppmärkning
- Vägen bedöms inte vara farbar
- Anläggningen är skadad på något sätt, exempelvis ett trasigt lock
- Något hinder på vägen, exempelvis vegetation, hindrar bilen från att komma fram
För att få din anläggning tömd måste du åtgärda problemet och sedan beställa en ny tömning via Servicecenter. Du får betala ordinarie avgift för tömning.
Observera att enskilda avloppsanläggningar i regel ska tömmas minst en gång per år. Detta gäller om det inte står något annat i tillståndet för anläggningen, eller om du har fått dispens att ha ett längre tömningsintervall.
Tänk på att slam från en enskild avloppsanläggning körs till det kommunala reningsverket och renas tillsammans med det inkommande vattnet från kommunens ledningsnät. Samma riktlinjer gäller därför som för ett kommunalt avlopp. Det vill säga att inte spola ner ämnen eller material som inte hör hemma i avloppet.
Läs mer:
Dispens innebär att du kan få tillåtelse från samhällsbyggnadsnämnden att
- din brunn ska tömmas mer sällan än en gång per år, eller
- få uppehåll i slamtömningen på en fastighet som inte används.
Du ansöker om dispens hos miljö- och hälsoskyddsenheten. Vi bedömer din ansökan utifrån att anläggningen ska fungera som det är tänkt. Det ska inte finnas någon risk att avloppsvatten läcker ut i omgivningen.
Du kan få dispens om det är uppenbart att tätare tömning inte behövs. Permanentboende med mer än en person i hushållet beviljas normalt sett inte dispens eftersom det skulle försämra funktionen av avloppsanläggningen.
Om du har en nyare och väl fungerande slamavskiljare med anslutning av vattenklosett kan du få beviljat tömning vart annat år om belastningen på anläggningen är låg. Tömning en gång vart tredje år beviljas normalt endast för nyare väl fungerande slamavskiljare utan anslutning av vattenklosett.
Ansökan om dispens
Använd vår blankett för ansöka om förlängt tömningsintervall. Du hittar den här:
Torra toalettlösningar och förlängt slamtömningsintervall – ansökan eller anmälan
Det är viktigt att du i din ansökan motiverar dina skäl för att få dispens.
Vi tar ut en handläggningsavgift på 1 120 kronor per timme för handläggning av ditt ärende, även om du inte får dispens. Timkostnaden är satt i taxan som är antagen av kommunfullmäktige. Tidsåtgång för dessa ärenden varierar. Men tiden, och därmed kostnaden, kan öka om vi inte får in ett komplett underlag.
Taxa för prövning och tillsyn inom miljöbalkens område (PDF, 875 kB)
Dispens för slamtömning regleras i kommunens avfallsföreskrifter Där kan du läsa mer om vilka riktlinjer som gäller.
Kontakt
Servicecenter
Telefon: 0141-22 50 00
E-post: motala.kommun@motala.se