Kontakt
Just nu
Organisationsnummer
212000-2817
Helgdagar
Röda dagar är Servicecenter och receptionen stängd.
Dag före röd dag är kommunens förvaltningar öppna till 13.00.
Klämdagar är kommunens förvaltningar öppna 8.00 – 11.00.
När är det lättast att nå oss?
Tabellen nedan visar vilka tider det är svårt respektive lätt att nå oss. Vill du komma fram snabbt rekommenderar vi att du ringer mellan klockan 14.00 och 16.00, då vi normalt sett har kortast telefontid.
8.00 – 9.00 | Svårare att nå oss |
|
9.00 – 10.00 | Svårast att nå oss |
|
10.00 – 14.00 | Svårare att nå oss |
|
14.00 – 16.00 | Lättast att nå oss |
Officiell e-post
Fax
0141-577 14
Besöksadress
Kommunhuset
Drottninggatan 2
591 35 Motala
Postadress
Motala kommun
591 86 Motala
Fakturaadress
Motala kommun
Fakturaskanning
Box 5121
591 05 Motala
Observera att Motala kommun bara tar emot e-fakturor.
Om du upptäcker ett akut fel på kommunens gator eller ledningsnät som behöver åtgärdas omgående, exempelvis en vattenläcka eller en farlig trafikmiljö, kan du på vardagar 8.00-16.00 kontakta kommunens Servicecenter:
Telefon: 0141-22 50 00
Utanför dessa tider kan du kontakta SOS Alarm:
Telefon: 011-14 96 40
Vid akuta fel kan det finnas information om läget bland webbplatsens nyheter eller på Motala kommuns Facebooksida.
Om du behöver akut stöd i en utsatt situation när socialkontoret är stängt kan du vända dig till sociala beredskapen, 0141-22 53 56. Behövs akut hjälp gällande fara för liv, egendom eller miljö gäller larmnumret 112.
Du hittar kontaktuppgifter till politiker i vårt förtroendemannaregister:
Förtroendevalda i Motala kommun
Du kan också kontakta någon av våra politiska nämnder:
När du kontaktar Motala kommun har du alltid rätt att vara anonym och du behöver inte uppge ditt namn, oavsett vad ditt ärende gäller eller hur du kontaktar oss. Men det är viktigt att du känner till att vi inte alltid kan utreda vissa typer av frågor eller klagomål om vi inte vet vem du är eller vilken plats ärendet gäller. Du kan inte heller få någon återkoppling om ditt ärende.
Behöver du som är journalist vägledning? Kontakta Servicecenter som hjälper dig att komma i kontakt med rätt person. Motala kommuns kommunikatörer kan även hjälpa till att förmedla bilder vid behov.
Du hittar kontaktuppgifter till politiker och politiska sekreterare i förtroendemannaregistret:
Om du har en funktionsnedsättning eller behöver stöd eller hjälp i telefonsamtal kan du ringa till oss med hjälp av Post- och telestyrelsens (PTS) kostnadsfria samtalsförmedlande tjänster Texttelefoni.se, Teletal eller Bildtelefoni.net.
Kontakta oss via Texttelefoni.se
Texttelefoni.se möjliggör för personer som kommunicerar via text och personer som använder tal att ringa till varandra. Tjänsten passar även hörselskadade som gärna pratar själva och hörande som har talsvårigheter. Texttelefoni.se har öppet dygnet runt.
SIP-adress för digital texttelefon: texttelefon@texttelefoni.se
Analog texttelefon: 020-600 600
Telefon: 020-600 650
Det går också bra att använda tjänsten via webbappen som nås via tjänstens hemsida eller mobilappen som finns tillgänglig på Google Play och App Store.
Texttelefoni.se – en förmedlingstjänst från PTS
Kontakta oss via Teletal
Teletal är en samtalsförmedlande tjänst för alla som behöver hjälp och stöd i telefonsamtal. De samtalande parterna har direktkontakt med varandra och en samtalstolk ger stöd vid behov, till exempel att med komma rätt i växeln, tolka otydligt tal och svåra ord i samtalet, ge minnesstöd eller att anteckna vad som sägs. Teletal tolkar endast på svenska.
Telefon: 020-22 11 44
Kontakta oss via Bildtelefoni.net
Den samtalsförmedlande tjänsten Bildtelefoni.net möjliggör för personer som använder svenskt teckenspråk och personer som använder svenskt tal att ringa till varandra. Dessutom kan två eller flera personer som befinner sig på samma plats få samtal distanstolkade. Tjänsten är öppen dygnet runt.
SIP-adress för digital texttelefon: tolk@tolk.sip.nu
Telefon: 020-28 00 20
Läs mer
Kommunens organisation
Hitta kontaktuppgifter till kommunledning och kommunens olika verksamheter.
Synpunkter och felanmälan
Här kan du skicka in en fråga, synpunkt eller felanmälan i ett formulär på webben. Vi ser till att det kommer till rätt person och du får svar.
Servicegaranti - Tillgänglighet och bemötande
Här hittar du information om vad du kan förvänta dig när du kontaktar Motala kommun.