Solarium
Vår tillsyn omfattar kosmetiska solarier, det vill säga solarier vars syfte är att sola huden brun, och som upplåts till allmänheten. Tillsynens mål är att successivt bidra till en förbättring av strålsäkerheten på dessa solarier. Förbättringen uppnås genom att miljö- och hälsoskyddsenheten inspekterar verksamheterna, ställer krav på åtgärder där så behövs och driver ärendena tills åtgärderna är genomförda.
Endast moderna solarier får användas för kosmetiskt syfte, det vill säga solariet ska uppfylla strålskyddskraven i den europeiska tekniska produktsäkerhetsstandarden för solarier. Tänk på att det är förbjudet att låta någon under 18 år sola i ett kosmetiskt solarium. Som solarieägaren behöver du säkerställa att kunden har fyllt 18 år. Det kan du göra genom att kontrollera ID-handling, eller att du har en teknisk lösning som ser till att endast personer över 18 år får tillträde till ett solariebås.
Det är du som bedriver verksamheten som har ansvar för att din verksamhet uppfyller strålskyddslagen och miljöbalkens krav. Om din verksamhet inte gör det kommer miljö- och hälsoskyddsenheten ställa krav på att bristerna rättas till.
Några av kraven är bland annat att:
- du ska ha den kunskap som krävs för att kunna bedriva din verksamhet på ett säkert sätt
- du ser över vilka risker din verksamhet kan ha på människors hälsa och miljön samt att ta fram rutiner för att minska risken för att problem uppstår
- dina rutiner ska vara anpassade efter hur du utför olika arbetsmoment samt efter de förutsättningar som finns i din lokal
- du regelbundet går igenom och uppdatera din egenkontroll
- om du har anställda, är det ditt ansvar att se till att dina anställda har den kunskap och utbildning som krävs för att de ska kunna följa kraven i strålskyddslagen och tillhörande föreskrifter.
Gör en anmälan när du ska
- Starta upp ny verksamhet
- Överta befintlig verksamhet
- Utöka eller förändra din verksamhet
- Byta lokal
- Starta en ambulerande verksamhet, det vill säga du gör hembesök eller liknande
- Byter organisationsnummer
Du behöver göra en anmälan till oss på miljö- och hälsoskyddsenheten senast sex veckor innan verksamheten startar. Tänk på att även förändringar i ägarförhållanden, att verksamheten upphör eller flyttar ska meddelas miljö- och hälsoskyddsenheten.
E-tjänst
Du anmäler via vår e-tjänst:
Hygienisk behandling, bassängbad och solarium – anmälan
Avgift
Miljö- och hälsoskyddsenheten tar ut en anmälningsavgift på 5 timmar för anmälan om start av solarieverksamhet. Avgiften baseras på vår timavgift som för närvarande är 1120 kronor.
Miljösanktionsavgift
Utebliven anmälan för solarieverksamhet kan ge en miljösanktionsavgift på 3 000 kronor.
Syftet med att ha egenkontroll är att förhindra att människor utsätts för smitta, får allergiska reaktioner eller drabbas av andra olägenheter för hälsan. I korta drag innebär det att du ska ha koll på din verksamhet, känna till riskerna och förebygga dem. Om problem uppstår ska du ha rutiner för att åtgärda dem.
Dokumentera
Har du en anmälningspliktig verksamhet ska din egenkontroll dessutom vara dokumenterad. Detta innebär bland annat att alla rutiner ska vara nedskrivna. Det ska finnas dokumentation på att till exempel ventilationen är kontrollerad och godkänd – obligatorisk ventilationskontroll (OVK). Hur omfattande din egenkontroll behöver vara beror på hur stor verksamheten är, vilka risker som finns och så vidare.
Du har krav på dig att ha egenkontroll. Exempel på vad din egenkontroll ska innefatta:
- Ansvarsfördelning
- Klagomålshantering
- Kontroll av utrustning
- Ventilationen i lokalen. Luften som kommer in i lokalen bör vara 7 liter per sekund för varje person som är i lokalen. Punktutsug kan behövas om det uppstår mycket damm eller stark lukt.
- Städrutiner för lokalens olika utrymmen. Det ska framgå av rutinerna vad som görs dagligen, veckovis, månadsvis samt vid storstädning.
- Städutrymme
- Hygienrutiner
- Förvaring och transport av farligt avfall. Det ska finnas kemikalieförteckning och säkerhetsdatablad för alla faroklassade produkter, inklusive städprodukter. Du får inte slänga avfallet i de vanliga hushållssoporna utan det ska hämtas av en avfallsentreprenör eller lämnas till exempelvis ett apotek.
Tänk på att en dokumenterad egenkontroll är ett sätt att höja kvaliteten. En fungerande verksamhet i välskötta lokaler är en lönsam investering. Dåligt underhåll av lokalen leder till exempel ofta till krångliga och dyra reparationer. Med en fungerande egenkontroll upptäcker ni brister och fel i verksamheten, lokalen eller på utrustning och rutiner innan de orsakar skada.
Miljö- och hälsoskyddsenheten utför återkommande tillsyn av alla anmälningspliktiga verksamheter. Vid tillsynen görs en genomgång av lokaler, provtagningsresultat och skriftliga rutiner för verksamheten.
Vi inspekterar bland annat buller, ventilation, fukt och mögel och städrutiner.
Kommunen tar ut en avgift för tillsynen och anmälan.
Taxa för prövning och tillsyn inom miljöbalkens område (PDF, 875 kB)
Avgiften debiteras genom årsavgift eller timavgift. Tidsåtgång för dessa ärenden varierar. Men tiden, och därmed kostnaden, kan öka om vi inte får in ett komplett underlag.
Kontakt
Servicecenter
Telefon: 0141-22 50 00
E-post: motala.kommun@motala.se