Parkering
Parkeringskarta
På vår parkeringskarta kan du se var det finns parkeringar för bil, husbil, motorcykel och rörelsehindrade. Du kan se hur länge du får parkera på de kommunala parkeringarna och vad det kostar.
Här får du parkera
Kommunen har anlagda parkeringsplatser i framför allt centrum och Varamonområdet, men även i anslutning till andra besöksmål. Inom dessa områden får du bara parkera på platser som är markerade med P-skylt och du får då betala en avgift som kan variera beroende på vilken parkering du nyttjar. På parkeringskartan kan du se alla parkeringar och vad de kostar.
Det finns dessutom privata parkeringar. Observera att de privata parkeringarna kan ha andra taxor och begränsningar än vad kommunen har. Det framgår av skyltar på platsen. Även dessa finns med på parkeringskartan.
Generellt är det tillåtet att kostnadsfritt stå parkerad 24 timmar i följd på gatorna, om inget annat anges på skyltar. Det finns dock vissa undantag där vi tar ut en taxa, så följ alltid skyltarna på platsen. På helger finns ingen tidsbegränsning på gator som saknar skyltning om parkering.
Du betalar parkeringen enklast via sms eller med en app från din smartphone, dator eller surfplatta. Vid gatuparkeringar i Motala centrum och på parkeringsplatserna Seglaren, Kanalparkeringen och parkeringshuset Akasian är detta det enda sättet att betala parkeringen eftersom parkeringsautomat saknas.
När du startar din digitala parkering ser parkeringsvakten i sin dator att avgiften är betald och hur länge din biljett gäller.
Betallösningar
Motala kommun erbjuder ett digitalt betalsystem för parkeringsavgiften. Det är kontantfritt och biljettlöst.
Här kan du läsa om hur du betalar via sms:
Här hittar du information om betalning via talsvar:
Här kan du kontakta företaget för support:
Ange rätt zon
I betalsystemets app finns kartor som med hjälp av GPS:en i din telefon visar vilken zon du befinner dig i. Kontrollera alltid att du verkligen är på den platsen som din telefon säger att du är. Det står angivet på skyltar eller vid parkeringsautomaten vilken zon parkeringen tillhör.
Företagstjänster
Om du som ägare av ett företag vill att dina anställda ska kunna betala för parkering digitalt, kontakta företaget och fråga efter deras anpassade företagstjänster.
Parkeringsautomater finns vid parkeringarna Hamnparkeringen, Bagaren och Buntmakaren samt öster om Stora torget vid korsningen Prästgatan/Bispmotalagatan. Du kan där betala med kort, swish eller en pay-funktion, om du har en sådan kopplad till din smarta telefon. Observera att du inte kan betala med mynt i parkeringsautomaterna.
Du knappar in ditt registreringsnummer på tangentbordet på automaten och då ser parkeringsvakten att du har betalat. Du kan få ett kvitto via sms, e-post eller via kvittotjänsten.
Var noga med att ange rätt registreringsnummer. Om du anger fel registreringsnummer kan du få en parkeringsanmärkning.
Om du parkerar en bil med ett registreringsnummer som inte är svenskt så går det bra att knappa in även det registreringsnumret på tangentbordet på parkeringsautomaten.
Om du upptäcker fel på en parkeringsautomat kan du anmäla detta och få hjälp av Flowbirds Kundtjänst.
Telefonnummer till Flowbird kundtjänst 010-601 75 00
Kundtjänsten är öppen vardagar klockan 08:00-16:30.
Flowbirds kundtjänst kan hjälpa dig som ska parkera att genomföra betalning via Swish om automaten inte fungerar. De kan även hjälpa dig om ditt betalkort inte fungerar eller om du betalat men det blivit något fel med transaktionen.
I Varamobaden gäller särskilda regler för parkering mellan 1 juni och 15 augusti. Under denna tid får du bara parkera på anvisade platser. Det är parkeringsförbud på Bispgatan och alla gator väster om denna, även på samtliga gator som leder ner mot stranden. Följ skyltningen i området.
På parkeringskartan kan du se var du kan parkera i Varamobaden. Där framgår också vad respektive parkering kostar. Avgiften gäller alla dagar under perioden 1 juni-15 augusti, klockan 8.00-21.00. Övrig tid på året är det gratis att parkera.
Avgiftsfria parkeringar finns vid Vätternrundan arena. Särskilda parkeringar för husbil och bil med tillkopplad husvagn finns längs Bispgatan.
Det är mycket viktigt att du inte parkerar på gatorna i området. Detta eftersom du då kan hindra framkomligheten för ambulans, sjöräddning, brandkår och polis som kan behöva röra sig i området i händelse av drunkningslarm och andra olyckor.
Förbud mot att stanna och parkera gäller på utpekade räddningsvägar, alla övriga gator ingår i det parkeringsförbudsområde som är skyltat på vägarna in mot området. Parkeringsförbudsområde innebär att du enbart får parkera där det är skyltad parkering. Områdesbestämmelsen gäller tills du har passerat ett slutmärke.
Tillfälliga parkeringar under sommarsäsongen
Under sommarsäsongen, 1 juni-15 augusti, öppnas tillfälliga parkeringar i Varamobaden, som du kan se på bilden.
Parkering 1 sköts av BK Zeros. Parkering 2 sköts av Motala kommun och öppnas vid behov om den andra blir full.
Parkeringarna skyltas så att det blir lätt för dig som besökare att hitta rätt i området.
Industrigatan – Parkering Ingenjör Nils Ericson 72 timmar
Maxtid du får parkera på denna yta är 72 timmar i följd.
Taxan är 6 kronor per timme dygnet runt alla dagar.
Maxtaxa är 100 kronor per dygn.
Industrigatan – Parkering Ingenjör Nils Ericson 24 timmar
Maxtid du får parkera på denna yta är 24 timmar i följd.
Taxan är 6 kronor per timme under avgiftsbelagd tid 8.00-18.00 vardagar.
Industrigatan
Maxtid du får parkera på denna yta är 24 timmar i följd.
Taxan är 6 kronor per timme under avgiftsbelagd tid 8.00-18.00 vardagar.
Parkeringshuset Akasian
Maxtid för parkeringshuset Akasian är sju dygn i följd.
Taxan är 6 kronor per timme under avgiftsbelagd tid 8.00-18.00 vardagar och på dag före röd dag klockan 9.00-15.00.
Maxtaxa är 300 kronor per påbörjat parkeringsköp.
Månadsbiljett
Du kan köpa månadsbiljett som gäller för parkeringsplatserna:
- Ingenjör Nils Ericson 72 timmar
- Ingenjör Nils Ericson 24 timmar
- Industrigatan.
Kostnaden är 300 kronor och månadsbiljetten gäller då på alla tre ytorna. Köpet gör du i parkeringsappen Epark.
Månadsbiljetten gäller från köpt datum till klockan 23.59 dagen före köpedatumet månaden efter, exempelvis 15 juni – 14 juli klockan 23.59.
Du kan även lösa månadsbiljett på parkeringen Platens häst. Denna biljett gäller då endast på denna parkering.
Kommunens parkeringsbiljetter gäller inte om du ställer din bil på en privat parkering. Exempel på privata parkeringar i centrala Motala är taket till Gallerian och den allmänna parkeringen på Kungsgatan nära korsningen med Kyrkogatan. Där gäller andra regler än om du parkerar på gatan. Läs därför noga igenom informationen på de olika parkeringsbolagens biljettautomater innan du betalar din avgift.
Tänk också på att om du löser biljett på någon av de privata parkeringarna, så gäller inte denna på kommunens parkeringar.
Parkeringsvakter rör sig dagligen i Motala för att hålla trafikmiljön säker och för att se till att bilar inte står parkerade för länge på samma plats. Om ett fordon är parkerat på ett sätt som utgör en fara för andra trafikanter, eller står parkerat längre än tillåtet, kan ägaren få en parkeringsanmärkning, även kallat parkeringsböter. Du kan även få en parkeringsanmärkning om du inte har betalt parkeringen.
Även om du betalat men angett fel registreringsnummer kan du få en parkeringsanmärkning.
Vad kostar det att parkera fel?
- Stanna eller parkera på plats reserverad för rörelsehindrad: 1300 kronor
- Stanna eller parkera där stannandeförbud råder: 800 kronor
- Parkera där parkeringsförbud råder: 700 kronor
- Parkera längre tid än tillåtet på gata eller parkeringsplats: 500 kronor
- Parkera på parkeringsplats utan att betala avgift: 500 kronor.
Betala parkeringsanmärkning
Inbetalning av parkeringsanmärkning görs till Transportstyrelsen, bankgiro 5051-6905. OCR-numret på anmärkningen är ditt ärendenummer.
Du kan även betala via betaltjänsten Paypr som du når via QR-koden på parkeringsanmärkningen. Betaltjänsten erbjuder flera alternativ så som swish- och kortbetalning samt faktura 14 dagar. För utländska bilister erbjuds endast kortbetalning. Serviceavgift tillkommer. Här kan du läsa mer om tjänsten:
Överklaga parkeringsanmärkning
Kommunen kan inte stryka parkeringsanmärkningar. Du kan bara ansöka om rättelse eller bestrida parkeringsanmärkningen hos Polismyndigheten. Besök polisen.se/parkeringsanmarkning för e-tjänst, blanketter och information om hur du går tillväga. Du måste överklaga inom sex månader. Du ska betala avgiften inom åtta dagar även om du överklagar. Om du får rätt betalas pengarna tillbaka till dig.
Om du har ett kvitto på betald parkering, men ändå får en parkeringsanmärkning, kan det ha blivit något tekniskt fel som gjort att parkeringsvakten inte sett din biljett. Då kan du kontakta det företag som du köpt biljetten hos.
Om du har fått en felparkeringsavgift på kvartersmark (det som inte är gator och vägar) gäller lite andra regler. Då ska du kontakta de som övervakar parkeringen. Kontaktuppgift finns vid infarten till parkeringen.
Det finns mer detaljerad information om hur du går tillväga för att överklaga på framsidan eller baksidan av din parkeringsanmärkning.
Påminnelse – men ingen parkeringsanmärkning
Det händer att personer tar lappar om felparkering från en bil och sätter på en annan bil. Därför skickas det alltid ut en avgiftsfri påminnelse om betalningen om avgiften inte kommit in efter åtta dagar. Om du betalar direkt så tillkommer inga extra kostnader.
Kommunen kan hjälpa till att flytta fordon som parkerats eller övergivits på en privat fastighet. För denna hantering, som är att likställa med städning av privat fastighet, tar vi ut en avgift av fastighetsägaren. Den grundar sig på kostnaden för handläggningen i ärendet samt att flytta fordonet till kommunens uppställningsplats. Vi kan inte säga ett exakt pris eftersom det beror på var fastigheten ligger.
Hör av dig till Servicecenter och lämna följande uppgifter:
- registreringsnummer på fordonet
- fordonsägare, om detta är känt
- position, så exakt som möjligt
- kontaktuppgifter till markägare
- faktureringsadress.
Parkeringsautomat
Om du parkerar en bil med ett registreringsnummer som inte är svenskt så går det bra att knappa in även det registreringsnumret på tangentbordet på parkeringsautomaten.
Epark
När du laddar ner och installerar Epark kommer appen att anpassa sig till det språk din telefon är inställd på. Idag stöds förutom svenska även:
- Engelska
- Polska
- Finska
- Norska
- Tyska
- Spanska
- Arabiska
- Ukrainska
- Danska
- Holländska
- Franska
- Italienska
Om språket inte finns med i utbudet blir språket i appen engelska.
Kontakt
Servicecenter
Telefon: 0141-22 50 00
E-post: motala.kommun@motala.se