Ansökan och avgifter för bygglov och andra åtgärder
Lov- och anmälningspliktiga åtgärder - ansökan
Här hittar du vår e-tjänst för bygglovsansökan och blanketter för de bilagor som kan behöva bifogas.
Skicka in ansökan eller anmälan
Du kan skicka in din ansökan eller din anmälan på olika sätt.
Ansöka ska du göra om det gäller något av följande:
- bygglov
- rivningslov
- marklov
Anmäla ska du göra om det gäller en åtgärd som du inte behöver lov för, men som enligt lag ska anmälas till kommunen.
E-tjänst och blanketter
Använd gärna vår e-tjänst:
Lov- och anmälningspliktiga åtgärder – ansökan
I e-tjänsten hittar du också relevanta blanketter som kan behöva bifogas din ansökan.
Du kan också ladda ner och göra din ansökan på blankett om du vill, blanketten hittar du i PDF-format i e-tjänsten. Du skickar in den via e-post till bygglov@motala.se. Ange fastighetsbeteckningen i e-postens ämnesrad.
Om du föredrar att skriva ut blanketten och skicka in ansökan/anmälan via post skickar du till:
Motala kommun
Samhällsbyggnadsnämnden
Plan- och byggenheten
591 86 Motala
Oavsett vilket sätt du väljer att skicka in din ansökan behöver du bifoga ritningsunderlag och eventuella övriga handlingar. Ritningar ska alltid vara tydliga och lättlästa samt fackmannamässigt utförda på vitt olinjerat papper. En skallinje samt ritningens skala ska anges på ritningen. Fotade handlingar godkänns inte utan ritningarna ska skannas in.
Om du är osäker på vilka handlingar som du ska bifoga, se våra guider för olika typer av ärenden:
Guider för bygglov och anmälan
Krav på handlingar som bifogas digitalt
Så här vill vi att ritningar och övriga handlingar ska bifogas om du skickar in via e-post eller e-tjänst:
- Skicka in handlingarna i PDF-format, med en handling per bifogad fil.
- Döp PDF-filerna tydligt så att man förstår vad respektive fil visar, exempelvis ”Fasadritning.pdf”, ”Situationsplan.pdf” och så vidare.
- Dokument som innehåller fler sidor sparas i en PDF-fil och döps. Exempel på dokument som kan innehålla fler sidor är ”Teknisk beskrivning” eller ”Förslag till kontrollplan”.
- Ritningarna ska vara i originalstorlek, rättvända och ha en upplösning på minst 400 dpi.
Krav på handlingar som skickas med post
Om du skickar in ansökan via post ska du tänka på att ritningarna ska vara i A4- eller A3-format.
Du får beslut på en ansökan om lov inom tio veckor förutsatt att alla handlingar är inlämnade och kompletta. Du får besked på en anmälan inom fyra veckor förutsatt att alla handlingar är inlämnade och kompletta. Handläggningstiden kan förlängas med tio veckor respektive fyra veckor om det krävs för ytterligare utredning i ärendet.
Det kan vara svårt att i förväg exakt uppge kostnaden för ditt ärende. För att taxan ska vara så rättvis som möjligt och öka i förhållande till övriga priser i samhället är den relaterad till prisbasbeloppet, som fastställs av regeringen varje år. Den slutliga avgiften beror på flera olika faktorer, exempelvis byggnadens storlek, om åtgärden avviker från detaljplanen och om grannar har underrättats. Du är alltid välkommen att kontakta oss för att få en uppskattning av kostnaden.
Även om du tar tillbaka din ansökan kan kommunen ta ut en avgift om handläggning påbörjats. Får du ett negativt besked (avslagsbeslut) tas en avgift ut för den handläggning som har gjorts. Om ett beslut skulle överklagas tas avgift för handläggningen ut även om beslutet senare ändras i högre instans.
Avgifterna är utformade utifrån Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) riktlinjer och fastställs av kommunfullmäktige. Avgiftsuttaget regleras i 12 kap 8 § i Plan-och bygglagen (PBL). Avgiften får inte vara högre än kommunens genomsnittliga kostnad för åtgärderna.
Planavgift
Utöver bygglovsavgift kan det tillkomma en kostnad för planavgift. Kommunen kan finansiera sitt planarbete på olika sätt. Finansieringen kan ske med skattemedel, genom planavtal med exploatören eller med planavgift i samband med att bygglov beviljas. Planavgifter tas ut för att täcka kostnader kommunen har för framtagande av detaljplaner och områdesbestämmelser. Kommunen får endast ta ut planavgift i samband med bygglov om planen eller områdesbestämmelserna är till nytta för fastigheten och om planavgiften inte erlagts samband med framtagandet av detaljplanen.
Taxa
Den fullständiga taxan hittar du här:
Taxa för Plan- och bygglagen med mera inklusive kart- och mättaxa (PDF, 550 kB)
Kontakt
Servicecenter
Telefon: 0141-22 50 00
E-post: motala.kommun@motala.se
Om du har ett pågående ärende
Du kan kontakta din handläggare via servicecenters telefonnummer för ett pågående ärende under kontorstid på vardagar.
Ansökningshandlingar
Om du ska skicka in ansökan och handlingar via e-post, använd adressen: bygglov@motala.se.