Ansökan och avgifter för bygglov och andra åtgärder
Skicka in din ansökan eller anmälan
Vi har olika e-tjänster beroende på vilken åtgärd du ska ansöka eller göra anmälan för. Välj den e-tjänst som passar för din åtgärd.
Bygglov
Bygglovspliktiga åtgärder – ansökan
Rivningslov
Bygglovspliktiga åtgärder – ansökan
Marklov
Bygglovspliktiga åtgärder – ansökan
Skyltlov
Skyltar och ljusanordning – anmälan
Attefallsåtgärder
Lovfri attefallsåtgärd – anmälan
Anmälan eldstad och braskamin
Eldstad, braskamin och rökkanal – anmälan
Bygganmälan
Förbered dig innan genom att ta reda på vilka handlingar som du behöver skicka in och vad som måste framgå av dom.
Du kan få vägledning om vilka handlingar som krävs för en specifik åtgärd i våra guider.
Guider för bygglov och anmälan
Här hittar du även beskrivning av olika handlingar, ritningstyper och även exempelritningar som du kan använda som stöd.
Ritningar vid bygglovsansökan eller anmälan
Du är även välkommen att ringa oss för rådgivning.
Du får beslut på en ansökan om lov inom tio veckor förutsatt att alla handlingar är inlämnade och kompletta. Du får beslut om en anmälan inom fyra veckor förutsatt att alla handlingar är inlämnade och kompletta. Handläggningstiden kan förlängas med tio veckor respektive fyra veckor om det krävs för ytterligare utredning i ärendet.
Det kan vara svårt att i förväg exakt uppge kostnaden för ditt ärende. För att taxan ska vara så rättvis som möjligt och öka i förhållande till övriga priser i samhället är den relaterad till prisbasbeloppet, som fastställs av regeringen varje år. Den slutliga avgiften beror på flera olika faktorer, exempelvis byggnadens storlek, om åtgärden avviker från detaljplanen och om grannar har underrättats. Du är alltid välkommen att kontakta oss för att få en uppskattning av kostnaden.
Även om du tar tillbaka din ansökan kan kommunen ta ut en avgift om handläggning påbörjats. Får du ett negativt beslut tas en avgift ut för den handläggning som har gjorts. Om ett beslut skulle överklagas tas avgift för handläggningen ut även om beslutet senare ändras i högre instans.
Avgifterna är utformade utifrån Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) riktlinjer och fastställs av kommunfullmäktige. Avgiftsuttaget regleras i 12 kap 8 § i Plan-och bygglagen (PBL). Avgiften får inte vara högre än kommunens genomsnittliga kostnad för åtgärderna.
Planavgift
Utöver bygglovsavgift kan det tillkomma en kostnad för planavgift. Kommunen kan finansiera sitt planarbete på olika sätt. Finansieringen kan ske med skattemedel, genom planavtal med exploatören eller med planavgift i samband med att bygglov beviljas. Planavgifter tas ut för att täcka kostnader kommunen har för framtagande av detaljplaner och områdesbestämmelser. Kommunen får endast ta ut planavgift i samband med bygglov om planen eller områdesbestämmelserna är till nytta för fastigheten och om planavgiften inte erlagts samband med framtagandet av detaljplanen.
Taxa
Den fullständiga taxan hittar du här:
Taxa för Plan- och bygglagen med mera inklusive kart- och mättaxa (PDF, 550 kB)
Kontakt
Servicecenter
Telefon: 0141-22 50 00
E-post: motala.kommun@motala.se
Ansökningshandlingar
Om du endast ska skicka in ansökan och handlingar via e-post, använd adressen bygglov@motala.se.