Hemtjänst
Vad innebär hemtjänst?
Hur mycket hemtjänsten kan stötta upp i hemmet beror på hur just dina behov ser ut. Socialsekreterarna gör alltid en bedömning utifrån socialtjänstlagen och våra riktlinjer i kommunen.
Hemtjänsten kan exempelvis hjälpa dig med:
- städning
- tvätt
- inköp
- personlig omvårdnad
- promenader
- tillsyn
- trygghetslarm
- tillsyns på distans via kamera
Hemtjänst kan beviljas enligt Socialtjänstlagen. Socialtjänstlagen bygger på respekt för människors självbestämmanderätt, integritet och frivillighet. Det innebär att socialtjänsten aldrig får ta över ansvaret från den enskilde. Hjälpen ska bygga på att den enskilde i möjligaste mån behåller ansvaret eller återtar ansvaret för sin egen situation. Ansökan behöver inkomma från den enskilde, som ska ha hjälpen.
Om du inte har möjlighet att göra en skriftlig ansökan, vänligen kontakta oss per telefon. Du hittar kontaktuppgifter längre ner på sidan.
I vanliga fall har vi handläggningstid på cirka fem veckor.
Blankett för ansökan
Du kan ansöka om hemtjänst via ansökningsblanketten som du laddar ner här:
Bistånd enligt socialtjänstlagen – ansökan
När ansökan hanteras
När ansökan hanteras kontaktar socialsekreteraren dig för att utreda behovet av stöd. En ansökan innebär inte att du automatiskt har rätt till det du ansöker om, utan en behovsprövning behöver göras av en socialsekreterare. Om du beviljas hemtjänstinsatser kommer sedan hemtjänstutföraren få en beställning där det framkommer vilken hjälp du ska ha. När hemtjänsten ska påbörjas bestäms sedan tillsammans med dig.
Om ansökan avslås
Om din ansökan avslås har du rätt att överklaga beslutet. Du kan få hjälp med hur du ska göra av socialsekreteraren. Överklagandet ska göras inom tre veckor efter att du fick besked om beslutet.
När du överklagar ska du skriva och tala om varför du tycker att beslutet ska ändras och vilken ändring du vill ha.
Överklagandet ska innehålla följande information:
- Ange vilket beslut som du överklagar,
- Ange datum för socialnämndens beslut och, i förekommande fall, diarienummer eller paragraf i protokoll.
- Ange vad beslutet handlar om.
- Förklara hur du vill att beslutet ska ändras.
- Förklara varför du anser att beslutet ska ändras.
- Skicka med de handlingar som du tycker är viktiga, till exempel intyg eller utdrag.
- Skriv under med ditt namn och ange ditt personnummer, adress och telefonnummer.
Om du anlitar ombud kan ombudet istället underteckna överklagan. Ombudet ska lämna fullmakt i original som du undertecknat samt ange sitt namn, adress och telefonnummer.
Skicka din skrivelse till:
Socialkontoret
Motala kommun
591 86 Motala
Läs mer om att överklaga kommunens beslut:
Om du har svårt att laga din mat och behöver hjälp kan du ansöka om att få mat levererad till hemmet i matlådor. Matlådorna lagas i kommunens kök Västgyllen, kyls direkt efter matlagning och plastas in med livsmedelsgas som gör att de håller sig minst tio dagar från förpackningsdagen. Du värmer maten i en mikrovågsugn när du vill äta den.
Kostnaden är 65 kronor per portion.
Hur mycket du ska betala beror på vilka tjänster du är i behov av och hur stort ditt avgiftsutrymme är, det vill säga din betalningsförmåga.
Avgiften för omvårdnad och service är 350 kronor per timme. Till det läggs eventuella avgifter för trygghetslarm, telefonservice, dagverksamhet och korttidsboende. Detta innebär att din avgift för hemtjänst blir:
- Högst lika med ditt avgiftsutrymme, om ditt avgiftsutrymme är 1-2 574 kronor.
- Högst 2 575 kronor, om ditt avgiftsutrymme är 2 575 kronor eller mer.
Inköp
Du kan få hjälp med att göra dina inköp.
Kostnaden är 186,50 kronor per inköpstillfälle vid inköp via Samhall.
Kostnaden är 350 kronor per timme vid inköp via hemtjänsten.
Mer om avgifter
Läs mer om hur avgifter inom äldreomsorgen beräknas:
Avgifter för hemtjänst, trygghetstjänster, hemsjukvård och korttidsboende
Du kan välja vilket företag som ska utföra hemtjänst hos dig. Du kan också välja kommunens egenregi. Här får du information om vilka olika utförare som du kan välja på.
Oavsett om du har kommunal eller privat hemtjänstutförare så utför kommunens nattpatrull hemtjänst nattetid.
Varje natt mellan 21.15 och 7.15 finns personal i tjänst och de täcker hela kommunen.
Telefon till nattpatrullen: 0141-22 24 82
Telefontid nattpatrullen: 21.15-7.15. Telefonen är inte i bruk dagtid.
Om du inte är nöjd med hemtjänsten rekommenderas du att vända dig direkt till enhetschefen för hemtjänstgruppen det berör. Du kan även lämna en synpunkt via Motala kommuns webbplats.
Vill du byta utförare av hemtjänsten kontaktar du din socialsekreterare. Dit kan du även vända dig om du är missnöjd med ditt hemtjänstbeslut.
Kontakt Omsorg SoL, Socialkontoret
E-post
Vi rekommenderar att du inte skickar känslig eller integritetskänslig information via e-post till Motala kommun. Det är säkrare att skicka vanligt brev med posten.
Telefontid
Helgfria vardagar 9.00–10.30
Under veckorna 25–32 är telefon 0141–22 55 39 öppen helgfria vardagar 9.00–10.30. Telefon 0141–22 53 51 stängs tillfälligt under dessa veckor.
Postadress
Socialkontoret
Omsorg SoL
591 86 Motala