Föreningsbidrag inom det sociala området
Ansökan
Här kan du ladda hem blankett för ansökan. Tänk på att du behöver skriva ut blanketten så att den kan undertecknas av ordförande och en annan ledamot i föreningens styrelse.
Verksamheter som kan få bidrag
- Verksamheter med frivilligt arbete inom det sociala området. Exempelvis föreningar för människor med sociala problem eller intresseföreningar för medlemmar som utför samhälleliga uppdrag.
- Pensionärsföreningar.
- Föreningar med personer med funktionsnedsättning.
- Samlingslokaler för äldre – bidrag för lokaler och driftskostnader.
Motala kommun ställer följande grundläggande krav för att ni som förening ska vara en bidragsberättigad organisation:
- Lokal förening eller organisation som är anknuten till riksorganisation.
- Annan lokal förening kan få bidrag efter särskild prövning i socialnämnden.
Föreningen ska vara demokratiskt och ha stadgar, vald styrelse och valda revisorer. Av stadgarna ska framgå att alla som instämmer i föreningens målsättning äger rätt till medlemskap och deltagande i verksamheten.
Föreningen ska:
- ha varit verksam i minst ett år.
- ha minst 15 medlemmar.
- ha verksamhet i Motala kommun.
Medlemmar
Uppgift om antalet medlemmar ska kunna lämnas och kunna styrkas av ordförande, kassör och revisor. Medlemsmatrikeln ska innehålla medlemmars namn, födelsedata, adress samt notering om betald medlemsavgift.
Som medlem räknas den som:
- Varit ansluten till föreningen under närmaste året.
- Har möjlighet att påverka verksamhet och inriktning.
- Har betalat medlemsavgift detta år.
Föreningar som inte får bidrag
- Religiösa organisationer.
- Studieförbund.
- Ekonomiska föreningar och fackliga föreningar.
- Föreningar som får stora anslag från centralorganisation.
- Föreningar som får bidrag från annan kommunal nämnd eller styrelse.
- Föreningar som får annat föreningsbidrag från socialnämnden.
Föreningsbidrag kan utgå som grundersättning och verksamhetsbidrag.
Grundersättning
Grundersättningen är avsedd för föreningens administrativa omkostnader och baseras på föreningens medlemsantal.
Bidraget är 2 000 kronor per förening plus 20 kronor per medlem. Det gäller från medlem nummer 16.
Verksamhetsbidrag
Verksamhetsbidrag kan ges till förening som bedriver verksamhet som syftar till att förbättra människors levnadsvillkor.
Bidrag kan lämnas med högst 25 procent av prisbasbeloppet.
Du hittar blankett för ansökan här:
Föreningsbidrag inom det sociala området – ansökan
Ansökan ska vara undertecknad av ordförande och en annan ledamot.
Den ska innehålla:
- Verksamhetsberättelse.
- Ekonomi- och revisorsberättelse.
- Revisorsintyg.
- Uppgifter till föreningsregister.
Sista datum för ansökan är vanligtvis den 30 september. Aktuellt bidrag kan reduceras med upp till 30 procent om ansökan kommer in mellan 1 oktober och 31 december. Ansökningar efter den 31 december behandlas inte.
Förening som inte helt uppfyller grundkraven kan få ett begränsat bidrag. Det kräver en särskild prövning av socialnämnden.
Bidrag betalas till föreningskonto
Beviljade bidrag betalas endast till föreningens plusgirokonto eller bankgirokonto.
Kommunen kan i samband med utbetalning göra avdrag för eventuella skulder eller obetalda räkningar.
De bidrag som betalas ut kan följas upp på flera olika sätt. Föreningar som lämnat felaktiga uppgifter kan bli återbetalningsskyldiga. Detsamma gäller om verksamheten inte bedrivs enligt ansökan.
Föreningar som har träffpunkter för personer över 65 år kan få bidrag för lokaler och driftskostnader.
Antagna riktlinjer gäller verksamhet i de lokaler som tidigare var dagcentraler. Nystartade föreningar omfattas inte av riktlinjerna.
Bidrag kan lämnas för maximalt 90 procent av redovisade hyres- och driftskostnader för föregående år. I de bidragsberättigade kostnaderna ingår hyra, el och värme. Kostnaderna ska kunna styrkas.
I övrigt gäller samma regler som vid andra bidragsansökningar från föreningar inom socialnämndens område. Du hittar dem under respektive rubrik på den här webbsidan.