Så handlägger vi ditt bygglovsärende
När du ska utföra en åtgärd på din fastighet, såsom en byggnation, ska åtgärden redovisas på en situationsplan. Den visar fastigheten, dess byggnader och omgivningen ovanifrån. Situationsplanen baseras på ett kartunderlag. Vilket kartunderlag du behöver beror på vilken åtgärd du planerar för. Situationsplanen är en del av underlaget vid exempelvis ansökan om bygglov.
Här hittar du information om vilket kartunderlag som krävs för olika åtgärder samt möjlighet att beställa eller skriva ut korrekt kartunderlag.
Skicka in ansökningsblankett och de ritningar som behövs i ditt ärende. Vid större eller mer komplicerade åtgärder behöver du även lämna in en kontrollplan och anmäla en kontrollansvarig.
Tänk på att lämna in en komplett ansökan från början, det underlättar handläggningen. Om du behöver komplettera kommer en handläggare att höra av sig till dig. Sök i god tid eftersom det kan ta upp till tio veckor innan du får ditt bygglov.
Här hittar du vår e-tjänst för bygglovsansökan och blanketter för de bilagor som kan behöva bifogas:
Lov- och anmälningspliktiga åtgärder – ansökan
En ansökan är förenad med en avgift. Avgiften beräknas enligt en fastställd taxa av kommunfullmäktige och debiteras sökanden i samband med beslut.
Den fullständiga taxan hittar du här:
Taxa för Plan- och bygglagen med mera inklusive kart- och mättaxa (PDF, 550 kB)
Kontrollplanen är ett dokument för kontrollen av bygget. Som byggherre ska du se till att det finns en kontrollplan som visar vilka kontroller som ska göras, vad som ska kontrolleras och vem som kontrollerar.
Kontrollplanen tas ofta fram tillsammans med en kontrollansvarig (KA). Den som är kontrollansvarig ska se till att kontrollplanen följs och att nödvändiga kontroller utförs. Hen ska närvara vid tekniska samråd, besiktningar och andra kontroller samt vid arbetsplatsbesök.
Kontrollansvarig ska ha en självständig ställning i förhållande till den som utför den åtgärd som ska kontrolleras. Hen ska dessutom vara certifierad av ett ackrediterat certifieringsorgan.
När du skickat in din ansöka till oss registreras den. Kort därefter granskas ärendet av en handläggare som återkommer i ärendet inom tre veckor. Behöver ärendet kompletteras så får du skriftligen ett föreläggande om komplettering där det framgår vad som behöver kompletteras. Är ärendet komplett så får du information om det samt eventuellt övriga relevanta upplysningar som är aktuellt för ärendet.
Beslut i ärendet ska meddelas inom tio veckor. Beslut om att förlänga tidsfristen får ske om handläggningen eller utredning i ärendet kräver det. Handläggningstiden får förlängas en gång med högst tio veckor. Huvudregeln är att tidsfristen börjar löpa den dag då ansökan kom in till byggnadsnämnden.
Om du behöver skicka in kompletteringar räknas tiden från den tidpunkt då detta har kommit in till byggnadsnämnden.
Även om du inte får beslut i ditt ärende inom tio veckor betyder det inte att den sökta åtgärden har beviljats. Du måste vänta på att få ett beslut innan du kan börja bygga. Om vi överskrider handläggningstiden reduceras avgiften för ditt bygglovsärende med en femtedel för varje påbörjad vecka.
Det beslut som meddelas i ärendet kan överklagas till Länsstyrelsen. Beslut om förlängd handläggningstid kan inte överklagas.
Vid handläggningen av en ansökan om lov eller förhandsbesked ska byggnadsnämnden i vissa fall underrätta grannar och andra berörda och ge dem tillfälle att yttra sig. Det kan exempelvis vara aktuellt då en åtgärd avviker från detaljplan eller områdesbestämmelse, nybyggnation utanför detaljplanelagt område samt där byggnationen placeras närmare gräns än 4,5 meter.
Underrättelsen utförs alltid av byggnadsnämnden, eftersom det är olämpligt att sökanden själv inhämtar yttranden. De yttranden som tillförs ärendet utgör en del av det underlag som ligger till grund för byggnadsnämndens beslut. Grannar och andra berörda har lokalkännedom som byggnadsnämnden kan ha nytta av till exempel vid bedömningen av om en åtgärd är en betydande olägenhet.
I prövningen av en ansökt åtgärd ska det göras en avvägning mellan de olika enskilda intressena. För att kunna göra denna avvägning måste nämnden få kännedom om berördas synpunkter på åtgärden. Om ansökan ändras under pågående handläggning, innan beslutet har tagits, kan grannar och andra behöva höras på nytt om ändringen är av betydelse för dem. Läs mer hos Boverket om att höra grannar och andra:
Om att höra grannar och andra – Boverket.se
Om det tillförts information i ärendet av andra, exempelvis genom yttranden, ska byggnadsnämnden inte avgöra ärendet utan att informationen har överlämnats till sökanden.
Du får ett beslut när vi är klara med handläggningen av ditt ärende. I beslutet kan det stå att din ansökan beviljas, avslås eller avvisas.
- Beviljas: betyder att den åtgärd/åtgärder du ansökt om godkänns. Tänk på att du inte får börja bygga förrän du har fått ett startbesked. Vid mer omfattande åtgärder krävs först ett tekniskt samråd. En byggnadsinspektör kommer skicka en kallelse till samråd till dig som sökande. Om det gäller en enklare åtgärd får du ditt startbesked tillsammans med beslutet. Exempel på enklare åtgärder är uterum, personbilsgarage eller förråd.
- Avslås: betyder att den åtgärd/åtgärder du ansökt om nekas.
- Avvisas: betyder att ditt ärende inte kommer att handläggas, då ärendet saknar underlag för komplett granskning, och att du som sökande inte har kompletterat din ansökan enligt vårt föreläggande om komplettering.
Hur länge gäller ett lov?
Om du inte påbörjar den åtgärd som du fått lov för inom två år så upphör lovet att gälla. Lovet upphör även om åtgärden inte avslutats inom fem år.
Beslut om lov och förhandsbesked ska expedieras och kungöras i Post- och inrikes tidningar på korrekt sätt för att beslutet ska vinna laga kraft. Det finns tre olika begrepp som byggnadsnämnden måste förhålla sig till vid expediering och kungörelse av beslut om förhandsbesked och lov. Det är delgivning, kungörelse och meddelande. Beslutet ska delges vissa medan andra ska få ett meddelande om att beslut har tagits.
Överklaga beslutet
Vill man överklaga ett beslut om lov eller förhandsbesked måste det göras senast tre veckor från att man tagit del av beslutet. Du kan överklaga ett beslut om du är sökande eller om du på annat sätt är berörd av beslutet, till exempel om du är granne. Tiden räknas från den dag du tagit emot beslutet. För övriga börjar de tre veckorna räknas en vecka efter att beslutet har kungjorts i Post- och Inrikes Tidningar.
Laga kraft
Observera att beslutet inte vinner laga kraft förrän fyra veckor efter att beslutet har kungjorts i Post- och Inrikes Tidningar, oavsett om du har fått startbesked. Laga kraft innebär att beslutet inte längre kan överklagas.
Vid mer omfattande åtgärder behövs ett tekniskt samråd för att diskutera den föreslagna kontrollplanen och projektets tekniska förutsättningar. Efter beslut kallas du och din kontrollansvarige till ett tekniskt samråd. Där träffar du ansvarig byggnadsinspektör för att gå igenom kontrollplanen och diskutera arbetets planering och organisation, eventuell rivningsåtgärd och behov av arbetsplatsbesök.
Innan samrådsmötet kan hållas är det viktigt att samtliga handlingar som krävs för att kunna genomföra samrådet skickas in till vår byggnadsinspektör i god tid för granskning.
För att få påbörja åtgärden behöver du ett startbesked. Ser allt bra ut på det tekniska samrådet kan du snabbt få ett startbesked av byggnadsinspektören. I startbeskedet godkänner vi kontrollplanen och kontrollerar att eventuella villkor i beslutet och att de tekniska kraven i plan- och bygglagen uppfylls. Vid enklare ärenden där tekniskt samråd inte krävs ges startbeskedet samtidigt som beslutet.
Om du påbörjar arbetet innan du fått startbeskedet kan du få betala en byggsanktionsavgift.
När kommunen har beviljat bygglov för en ny byggnad ska dess läge sättas ut på den aktuella platsen. I beslutet eller vid tekniskt samråd tas beslut om en utstakning krävs. På det sättet säkerställs att byggnaden hamnar på exakt den plats som anges i bygglovet. Läs mer om att beställa tjänster hos Lantmäteriet:
I ärenden som kräver tekniskt samråd utförs alltid minst ett arbetsplatsbesök på byggplatsen. Vid ett arbetsplatsbesök kontrollerar byggnadsinspektören bland annat att kontrollplanen och lovet följs. Även en rundvandring för att upptäcka uppenbara fel genomförs. På arbetsplatsbesöket ska den kontrollansvarige vara med, gärna även byggherren (du som bygger). Efter besöket skickar inspektören ett protokoll över vad som sagts och bestämts under besöket.
När ditt byggprojekt börjar bli färdigt ska du i god tid med din kontrollansvarige meddela din byggnadsinspektör på kommunen så att ni kan boka in ett slutsamråd. Till slutsamrådet ska byggherren:
- Redovisa att bygglovet följts.
- Redovisa att kontroller enligt kontrollplanen utförts.
- Redovisa att eventuella villkor enligt startbeskedet följts, till exempel att utstakning har utförts.
- Redovisa begärda intyg, exempelvis sotarintyg.
- Redovisa kontrollansvariges utlåtande och dokumentation från arbetsplatsbesöken.
För att få ett slutbesked måste du lämna in de handlingar som framgår av det startbesked du har fått. När alla krav är uppfyllda får du ett skriftligt slutbesked. Byggnaden eller åtgärden får inte börja användas innan du har fått slutbeskedet om inte samhällsbyggnadsnämnden beslutat annat.
Om du använder byggnaden utan slutbesked kan en sanktionsavgift tas ut enligt plan- och bygglagen.
Kontakt
Servicecenter
Telefon: 0141-22 50 00
E-post: motala.kommun@motala.se