Färdtjänst
Vem har rätt till färdtjänst?
För att ha rätt till färdtjänst ska du ha en varaktig fysisk eller psykisk funktionsnedsättning som i tid beräknas överstiga 3 månader. Funktionsnedsättningen ska göra att du har väsentliga svårigheter att förflytta dig på egen hand eller att resa med allmänna kommunikationsmedel.
Du ansöker om färdtjänst i din folkbokföringskommun genom vår e-tjänst. Du hittar länk till e-tjänsten längre ner på sidan. Du kan också kontakta socialkontoret för att få hjälp att fylla i den. Din ansökan prövas och du får sedan besked om du har rätt till färdtjänst eller inte. Om din ansökan beviljas får du ett färdtjänstbevis (plastkort) till den adress som du är folkbokförd på.
Om din ansökan inte beviljas, får du ett skriftligt beslut som du kan överklaga hos förvaltningsrätten.
Förlängning av tillstånd
Om du vill ansöka om förlängt färdtjänsttillstånd bör ansökan göras en månad innan nuvarande tillstånd upphör. Inkommer ansökan inom angiven tid hanteras utredning av ansökan innan färdtjänsttillståndet upphör.
Beställ resan på Beställningscentralen på telefonnummer 0771–71 10 20 minst två timmar i förväg. Beställningscentralen kan förskjuta önskad avresetid 45 minuter framåt eller bakåt i tid. Du kan läsa mer om färdtjänst och hur du går tillväga för att beställa resa på Östgötatrafikens hemsida.
Färdtjänst och sjukresor – Östgötatrafiken
En medresenär får följa med och betala egenavgift. Om du behöver ha aktiv hjälp i fordonet under själva resan, utöver förarens hjälp, kan du ansöka om ledsagare som åker gratis.
Du kan betala kontant, med betalkort eller med färdtjänstkort laddat med periodbiljett. Från och med 1 juli 2021 är det en ny taxa och nya zoner för färdtjänst. Egenavgiften för resor inom Motala kommun:
- zon 1 (0 – 25 km): 18,20 kronor
- zon 2 (över 25,01 km): 36 kronor.
Läs mer om priser för resor i Östergötland, utanför Motala kommun, på Östgötatrafikens webb.
Om du har en varaktig funktionsnedsättning som medför att du inte kan resa till normala resekostnader, kan du ansöka om riksfärdtjänst för resor utanför Östergötland. Ansökan om riksfärdtjänst görs inför varje enskild resa och kan beviljas efter utredning. Resan ska avse rekreation, fritidsverksamhet eller annan enskild angelägenhet. Den sker i första hand med allmänna kommunikationer.
Om du behöver aktiv hjälp under resan kan du bli beviljad att ha med dig en ledsagare. Dennes resekostnader ersätts då. Du måste dock själv ordna med en ledsagare.
Om du blir beviljad riksfärdtjänst kan du även ta med dig max en medresenär som sällskap på resan. Detta är utöver eventuell ledsagare. Medresenärens resekostnader får ni bekosta själva.
Situationer där du inte kan få riksfärdtjänst
Om du klarar att åka tåg eller buss själv, med de hjälpmedel för förflyttning som normalt finns tillgängliga på fordonet, kan du inte få riksfärdtjänst.
Du kan inte heller få riksfärdtjänst för:
- arbetsresor
- utbildning
- sjukresor.
Ansökan
Ansök genom att fylla i vår e-tjänst. Din ansökan prövas och du får sedan besked om du har rätt till riksfärdtjänst eller inte.
För att kunna behandla din ansökan i tid vill vi ha den minst tre veckor innan din planerade resa och för resor kring jul, nyår och trettonhelgen behöver vi ha ansökan senast den 15 november.
Om du får avslag på din ansökan har du rätt att överklaga beslutet hos Förvaltningsrätten.
Kostnad
Egenavgiften motsvarar normal kostnad för en tågresa. Om ledsagare har beviljats följer personen med utan avgift.
Alla får åka med den anropsstyrda servicetrafiken som trafikerar centralorten Motala och stannar vid förutbestämda mötespunkter i vissa bostadsområden.
Servicelinjen används även som färdsätt i färdtjänsten för dig som klarar att åka med denna buss.
Bussen har lågt insteg och är utrustad med rullstolsramp. Du får hjälp vid på- och avstigning.
Beställa servicelinjen
Servicelinjen beställs senast 1 timme i förväg.
Telefonnummer för beställning: 0771-71 10 20
Telefontider:
Måndag-fredag: 6.00-20.00
Lördag, söndag och helgdagar: 8.00-16.00
Läs mer
Parkeringstillstånd för rörelsehindrad
Den som har en funktionsnedsättning som medför stora svårigheter att ta sig fram kan ansöka om parkeringstillstånd för rörelsehindrad.
Östgötatrafiken om färdtjänst och sjukresor
Läs mer om färdtjänst och sjukresor hos Östgötatrafiken. Här får du också information om hur du kan boka ledsagning vid universitetssjukhuset i Linköping.
Sjukresor
Det är du själv som ansvarar för att ta dig till och från sjukvård och tandvård. Om du på grund av din hälsa inte har möjlighet att ta dig till vården på egen hand, kan du boka en sjukresa hos Region Östergötland
Östgötatrafiken om servicelinjen
Servicelinje är bussar som du beställer på telefon och som sedan kör till olika mötespunkter inom ett speciellt område.
Östgötatrafiken om närtrafik
Närtrafik är en service för boende i och besökare till områden som inte har vanlig linjetrafik. Den kan beställas till eller från alla adresser som har mer än två kilometer till närmaste hållplats.
Kontakt Omsorg SoL, Socialkontoret
E-post
Telefon
Telefontid
Helgfria vardagar 8.30-9.30
Postadress
Socialkontoret
Omsorg SoL
591 35 Motala
Beställningscentralen
Telefon: 0771–71 10 20