Personlig assistans

Personlig assistans är ett stöd för att stärka den enskilde personens möjlighet att leva ett självständigt och oberoende liv. Det är ett personligt utformat stöd som ges i olika livssituationer, i skolan, på jobbet eller i hemmet.

Vad gör en personlig assistent?

En personlig assistent assisterar dig som har omfattande funktionshinder för att du ska kunna göra det du skulle gjort utan ditt funktionshinder. Det handlar om både vardagssysslor och nöjen.

En personlig assistent hjälper till med grundläggande behov som personlig hygien, att klä på och av sig, att äta och att kommunicera med andra personer. Man kan även i vissa fall ha en personlig assistent för att komma ut och göra ärenden.

Kontakt LSS-handläggare, socialkontoret

Telefon

0141-22 53 00

Telefontid

Helgfria vardagar 8.30-9.30

Enhetschef

Du som har personlig assistans som utförs av Motala kommun kan vid behov kontakta enhetschef via telefon, 0141-22 53 26 eller 0141-22 57 92.

  • Hjälpte informationen på den här sidan dig?
  • JaNej