Betala faktura till Motala kommun
Fakturor från Vatten och avfall har bankgironummer: 5964-9681
Övriga fakturor från Motala kommun, till exempel för barnomsorg eller äldreomsorg, har bankgironummer: 5262-8062
Observera att du alltid måste ange OCR-nummer när du betalar fakturan till Motala kommun.
Inbetalning utan fakturering
Om du gör en inbetalning utan fakturering, till exempel tomtköavgift, måste du ange referens till inbetalningen. Detta för att redovisningsenheten ska veta vad inbetalningen avser.
Du ska då använda kommunens bankgiro: 366-5486
Organisationsnummer: 212000-2817
Momsregisteringsnummer: SE212000281701
Du som har internetbank kan få din faktura från oss elektroniskt. Sök efter Motala kommun i internetbankens förteckning över företag som erbjuder e-faktura. När du har granskat och godkänt e-fakturan gör du din betalning som vanligt i internetbanken. Alla uppgifter som behövs för betalning fylls i automatiskt.
Observera att det finns två olika anmälningssidor för Motala kommun. Den ena heter ”Motala kommun VA & Avfall” och gäller för vatten och avfall och den andra som endast heter ”Motala kommun” gäller för övriga fakturor, till exempel barnomsorg eller äldreomsorg.
Motala kommun är ansluten till Kivra, som är en tjänst för säker digital post från företag och myndigheter. Du som är ansluten till Kivra får fakturor från Motala kommun dit. Om du missar att betala en faktura som kommit i den digitala brevlådan, får du en påminnelse som skickas ut som pappersfaktura.
Du hittar mer information om tjänsten och om hur du kan registrera dig på Kivras webbplats.
Inaktivera Motala kommuns utskick i Kivra
Om du får fakturor och annan information från Motala kommun till Kivra utan att du vill det, kan du inaktivera utskick från Motala kommun i tjänsten. Du kommer då att få fysisk post istället.
Gör såhär:
- Logga in på Kivra.
- Gå till ”Inställningar”. I webbversionen ligger det i vänstermenyn. I appen hittar du det under ”Mer”.
- Klicka på ”Avsändare”.
- Klicka på ”Brev”.
- Leta fram Motala kommun i listan, och klicka på det.
- Avmarkera reglaget ”Digital post från avsändaren”.
Kivra kan behöva upp till 90 dagar på sig att hantera ärendet men oftast går det fortare. Tänk på att du under den tiden fortfarande kan få fakturor från Motala kommun till din Kivra.
Autogiro innebär att pengarna dras från ditt konto automatiskt. Du får en faktura där det står vilket belopp som kommer att dras från ditt konto och vilken dag det sker. Om du har frågor om autogiro kan du kontakta kommunens servicecenter.
Har du autogirofunktion så kvarstår den även om du anmäler dig för e-faktura. Då får du ingen pappersfaktura hem i brevlådan, utan en e-faktura som visas i internetbanken och betalas via autogiro.
Anmälan autogiro
Du kan anmäla autogiro i din internetbank. Tänk på att Motala kommun har två bankgiron beroende på tjänst:
- bankgironummer 5262-8062 avser äldreomsorg, hyra och barnomsorg
- bankgironummer 5964-9681 avser vatten och avfall
För dig som inte har bank-id
Kontakta kommunens servicecenter för hjälp att hämta ut en blankett.
Om du har fått en faktura och inte betalar i tid skickas en betalningspåminnelse. Motala kommun har avtal med inkassobolaget Visma Amili, tidigare Visma Collectors, som sköter all hantering kring påminnelser och inkasso. Observera att de skickar ut brev via Kivra om du är ansluten till deras digitala brevlåda.
Visma Collectors skickar normalt sett ut en första påminnelse cirka fem dagar efter fakturans förfallodag. Om fakturan inte betalas trots påminnelsen skickas dock ett inkassokrav ut, och då får du betala en extra avgift.
Vid frågor eller oklarheter ska du först och främst vända dig till Visma Amili, som vid behov skickar ärendet vidare till Motala kommun. För att slippa onödig väntetid kan du kontrollera några saker innan du hör av dig:
- Kontrollera på din bank om fakturan verkligen blev betald oavsett om det var en autogirofaktura eller en faktura du skulle betala manuellt.
- Har du fått påminnelse på en faktura som det har stått ”autogirofaktura” på, vänligen kontrollera att du inte avslutade ditt medgivande innan förfallodatumet. Har du avslutat ditt medgivande innan dragning, så har inte bankgirot längre rätt att dra pengar från ditt konto och du måste betala fakturan manuellt.
- Kontrollera att du inte har fått en faktura till en digital brevlåda (exempelvis Kivra eller Min myndighetspost) utan att du uppmärksammat det. Detta distributionssätt infördes i maj 2022.
Betala till Visma
Om du har en skuld till Motala kommun och har fått en påminnelse eller ett krav från Visma så är det till dem du ska betala din faktura. I brevet som du har fått från dem finns alla uppgifter som du behöver för att betala. Observera att du inte ska betala till Motala kommun i det här läget.
I brevet har du även inloggningsuppgifter till ”Mitt Ärende”. Där kan du logga in med bank-id för att se vilka sätt som du kan betala på, så som:
- Direktbetalning med Internetbank
- Bankgiro
- Kortbetalning
- Swish
Läs mer om inkassokrav hos Visma och logga in på Mitt ärende:
Avbetalningsplan
Om det finns särskilda skäl kan du få skjuta upp betalningen en viss period som vi kommer överens om. Du ska sedan betala enligt en avbetalningsplan. Har fakturan gått vidare för påminnelse och du vill ha en avbetalningsplan ska du logga in på Vismas Mitt ärende eller kontakta Vismas kundtjänst.
- Uppläggningsavgift: 170 kr
- Aviseringsavgift per tillfälle: 60 kr
- Ränta: 8% + referensränta
Avbetalningsplaner skickar Visma Amili ut i mitten av månaden per post, även om man har digital brevlåda.
Kontakta Visma
Har du frågor angående betalningen av fakturan, påminnelse eller inkassokrav ska du kontakta Visma.
E-post: kontakt.vfs.se@visma.com
Telefon: 0771-23 24 00
Om du har betalt för mycket och ska få tillbaka pengar får du en så kallad kreditfaktura från oss. Om du har fått det och uppmanas att rapportera dina uppgifter för återbetalning kan du använda vår e-tjänst:
Återbetalning av kundfaktura – begäran
Du kan också mejla oss på kvitto@motala.se och skriva med nedanstående uppgifter:
- namn
- ditt clearing- och bankkontonummer
- kundnummer
- fakturanummer.
Om du har fått en faktura från Motala kommun som du anser att du inte ska betala kan du bestrida den. Du ska då använda blanketten som du laddar ner här:
Blanketten ska du skriva under och skicka in till kommunen, alternativt lämna in den till Servicecenter. Du kan inte mejla in blanketten eftersom vi behöver din originalpåskrift.
På blanketten ska det framgå:
- vilket beslut som överklagas
- vad du vill ha ändrat
- skälen för ändring.
Motala kommun kan erbjuda dig som företagare, kommun eller myndighet elektronisk kundfaktura. Meddela oss att ni vill ta emot e-faktura via vår VAN-leverantör Pagero. Det går även bra att skicka ert organisationsnummer samt er VAN-leverantör till kommunens servicecenter:
E-post: motala.kommun@motala.se.
Påminnelser skickas ut som pappersfaktura.
Det går att betala till kommunen även om du befinner dig utomlands. Då måste du ange vårt IBAN-nummer (International Bank Account number) och BIC-kod (Bank Identifier Code). BIC kallades tidigare för SWIFT-kod.
IBAN: SE52 9500 0099 6026 1868 5669
SWIFT/BIC: NDEASESS
Kontakt
Servicecenter
Telefon: 0141-22 50 00
E-post: motala.kommun@motala.se
Fakturaadress
Motala kommun
Fakturaskanning
Box 5121
591 05 Motala