Betala faktura till Motala kommun
Byte av system 2 maj
Motala kommun byter ekonomi- och fakturasystem den 2 maj. Detta kan innebära driftstörningar och en ökad arbetsbelastning för redovisningsenheten vilket kan göra att du får vänta lite längre på svar.
I samband med systembytet kommer du som är ansluten till en digital brevlåda, som Kivra, att få dina fakturor dit. I början kan det hända att vissa fakturor kommer via post och vissa till din digitala brevlåda, så var uppmärksam på olika hantering under en övergångsperiod.
Fakturor från Vatten och avfall har bankgironummer: 5964-9681
Övriga fakturor från Motala kommun, till exempel för barnomsorg eller äldreomsorg, har bankgironummer: 5262-8062
Observera att du alltid måste ange OCR-nummer när du betalar fakturan till Motala kommun.
Inbetalning utan fakturering
Om du gör en inbetalning utan fakturering, till exempel tomtköavgift, måste du ange referens till inbetalningen. Detta för att redovisningsenheten ska veta vad inbetalningen avser.
Du ska då använda kommunens bankgiro: 366-5486
Organisationsnummer: 212000-2817
Du som har internetbank kan få din faktura från oss elektroniskt. Sök efter Motala kommun i internetbankens förteckning över företag som erbjuder e-faktura. När du har granskat och godkänt e-fakturan gör du din betalning som vanligt i internetbanken. Alla uppgifter som behövs för betalning fylls i automatiskt.
Observera att det finns två olika anmälningssidor för Motala kommun. Den ena heter ”Motala kommun VA & Avfall” och gäller för vatten och avfall och den andra som endast heter ”Motala kommun” gäller för övriga fakturor, till exempel barnomsorg eller äldreomsorg.
Motala kommun kommer från att med maj månad att vara ansluten till Kivra. Det är en tjänst för säker digital post från företag och myndigheter. Du som är ansluten till Kivra och som tidigare tagit emot faktura på papper kommer nu att få din faktura till Kivra istället.
Om du missar att betala din faktura som kommit i den digitala brevlådan, får du en påminnelse som skickas ut som pappersfaktura.
För att inte få dina fakturor till din digitala brevlåda behöver du ändra inställningarna i din digitala brevlåda. Välj bort att få digital post från Motala kommun.
Du hittar mer information om tjänsten och om hur du kan registrera dig på Kivras webbplats
Autogiro innebär att pengarna dras från ditt konto automatiskt. Du får en faktura där det står vilket belopp som kommer att dras från ditt konto och vilken dag det sker. Om du har frågor om autogiro kan du kontakta kommunens servicecenter.
Har du autogirofunktion så kvarstår den även om du anmäler dig för e-faktura. Då får du ingen pappersfaktura hem i brevlådan, utan en e-faktura som visas i internetbanken och betalas via autogiro.
Anmälan autogiro
Du kan anmäla autogiro i din internetbank. Tänk på att Motala kommun har två bankgiron beroende på tjänst:
- bankgironummer 5262-8062 avser äldreomsorg, hyra och barnomsorg
- bankgironummer 5964-9681 avser vatten och avfall
För dig som inte har bank-id
Kontakta kommunens servicecenter för hjälp att hämta ut en blankett.
Om du har fått en faktura och inte betalar i tid skickas en betalningspåminnelse. Detta görs cirka fem dagar efter fakturans förfallodag. En särskild påminnelseavgift tas då ut med 60 kronor. Om fakturan inte betalas trots påminnelsen skickas ett inkassokrav ut. Motala kommun har avtal med inkassobolaget Visma Financial Solutions, som sköter inkassohanteringen. Observera att de skickar ut brev via Kivra om du är ansluten till deras digitala brevlåda.
Om du har en skuld till Motala kommun och har fått en påminnelse eller ett krav från Visma så är det till dem du ska betala din faktura. I brevet som du har fått från dem finns alla uppgifter som du behöver för att betala. Observera att du inte ska betala till Motala kommun i det här läget.
I brevet har du även inloggningsuppgifter till ”Mitt Ärende”. Där kan du logga in med bank-id för att se vilka sätt som du kan betala på, så som:
- Direktbetalning med Internetbank
- Bankgiro
- Kortbetalning
- Swish
Läs mer om inkassokrav hos Visma och logga in på Mitt ärende.
Avbetalningsplan
Om det finns särskilda skäl kan du få skjuta upp betalningen en viss period som vi kommer överens om. Du ska sedan betala enligt en avbetalningsplan. Har fakturan gått vidare för påminnelse och du vill ha en avbetalningsplan ska du logga in på Vismas Mitt ärende eller kontakta Vismas kundtjänst.
Kontakta Visma
Har du frågor angående betalningen av fakturan, påminnelse eller inkassokrav ska du kontakta Visma.
E-post: kontakt.vfs.se@visma.com
Telefon: 0771-23 24 02
Motala kommun kan erbjuda dig som företagare, kommun eller myndighet elektronisk kundfaktura. Meddela oss att ni vill ta emot e-faktura via vår VAN-leverantör Pagero. Det går även bra att maila ert organisationsnummer samt er VAN-leverantör till redovisningsenheten.
Påminnelser skickas ut som pappersfaktura.
Det går att betala till kommunen även om du befinner dig utomlands. Då måste du ange vårt IBAN-nummer (International Bank Account number) och BIC-kod (Bank Identifier Code). BIC kallades tidigare för SWIFT-kod.
IBAN: SE52 9500 0099 6026 1868 5669
SWIFT/BIC: NDEASESS
Kontakt
Servicecenter
Telefon: 0141-22 50 00
E-post: motala.kommun@motala.se
Fakturaadress
Motala kommun
Fakturaskanning
Box 5121
591 05 Motala