Hyresskuld, avhysning, vräkning
- Försök lösa skulden på egen hand eller genom stöd från personer i din närhet.
- Ta kontakt med din hyresvärd och fråga om det finns möjlighet till en avbetalningsplan.
- Har skulden gått vidare till inkasso är det företaget du ska kontakta. Ta reda på om det finns möjlighet att betala av skulden.
En hyresvärd kan säga upp ditt hyreskontrakt om du har återkommande sena hyresinbetalningar.
- Kontakta din hyresvärd
- Prioritera att betala din hyra i tid.
- Du uppträder så att du själv eller besökare stör dina grannar. Till exempel högljudda fester, hotfullt uppträdande i lägenheten eller i allmänna utrymmen.
- Du sköter inte din lägenhet. Den blir en sanitär olägenhet och blir svårare att underhålla.
- Du hyr ut lägenheten i andra hand utan tillstånd från hyresvärden.
Det är alltid viktigt att prata med hyresvärden om sin situation, oavsett hur långt processen har kommit.
Det är endast Kronofogdemyndigheten som har rätt att genomföra en avhysning. För att du ska kunna bli avhyst, vräkt, måste kronofogden ha fattat beslut om detta. Inför en avhysning informerar Kronofogdemyndigheten dig. Du får veta att du ska bli avhyst från din bostad, på vilken dag och hur dags det kommer att ske. Det är viktigt att du även inför avhysning har kontakt med kronofogden och din hyresvärd.
Socialkontoret får information om alla avhysningar. Vi skickar då ett brev med en besökstid innan avhysningen ska ske. Om du har barn som berörs av avhysningen sker samarbete med handläggare i barn- och ungdomsgruppen. Besöket är till för din skull. Vi pratar då om dina möjligheter att själv lösa din situation samt vilket behov av stöd du kan ha. Det är viktigt att du kommer den tiden. Om du har löst situationen på egen hand måste du ringa till oss och berätta det.
Du kan läsa mer om avhysning på Kronofogdemyndighetens webb.
Bostadsrättsföreningen eller hyresvärden vill att du flyttar – Kronofogdemyndigheten
Ekonomiskt bistånd
Saknar du ekonomiska medel kan du kontakta ekonomimottagningen på socialkontoret. Om du väljer att ansöka om bistånd görs en individuell bedömning utifrån din situation.
Ekonomimottagningen
E-post: socialkontoret@motala.se
Telefon: 0141-22 53 00
Telefontider:
måndagar, torsdagar och fredagar klockan 9.30-11.00.
Budget- och skuldrådgivning
Budget- och skuldrådgivning
E-post: skuldradgivning@motala.se
Telefon: 0141-22 50 00
Telefontid: Handläggare nås säkrast vardagar klockan 8.00 – 9.00
Annat stöd
Behöver du annat stöd som gäller ditt boende kan du kontakta Vuxencentrum eller individ- och familjeomsorgens vuxengrupp.
Vuxencentrum
E-post: vuxencentrum@motala.se
Besöksadress: Poppelgatan 3 (Konsulthuset)
Telefon: 0141-22 57 75
Telefontid: Helgfria dagar måndag – fredag 8.30 – 9.00. Övriga tider finns röstbrevlåda.
Vuxengruppen
Telefon: 0141-22 53 24
Telefontid: måndag, onsdag och fredag klockan 10.00 – 11.00