Rådet för funktionshinderfrågor

Rådet för funktionshinderfrågor är ett organ för samråd och information mellan företrädare från föreningar för personer med funktionsnedsättning och kommunen.

Rådet har inga beslutsbefogenheter utan syftar till att vara ett forum där föreningarna kan framföra synpunkter som berör personer med funktionsnedsättning inom områden som är kommunens ansvar, exempelvis tillgänglighet i offentliga miljöer. Det ska också vara ett organ för informationsutbyte och samråd för att tillvarata intressen för personer med funktionshinder.

Läs mer i Reglemente för råd för funktionshinderfrågor:

Reglemente för råd för funktionshinderfrågor (PDF, 31 kB)

Ledamöter

Kommunstyrelsen, socialnämnden, samhällsbyggnadsnämnden, tekniska servicenämnden och bildningsnämnden utser vardera en ledamot och en ersättare. Kommunstyrelsens ledamot är ordförande för rådet. Socialnämndens ledamot är vice ordförande.

Föreningar för personer med funktionsnedsättning företräds av fem ledamöter med fem ersättare. De ska också tillvarata intressen för de föreningar som inte sitter med i rådet.

Protokoll

Här nedan publiceras rådets protokoll.

Protokoll Rådet för funktionshinderfrågor 16 november 2023 (PDF, 974 kB)

Protokoll Rådet för funktionshinderfrågor 22 februari 2024 (PDF, 641 kB)

Protokoll Rådet för funktionshinderfrågor 16 maj 2024 (PDF, 201 kB)

Protokoll Rådet för funktionshinderfrågor 12 september 2024 (PDF, 640 kB)

Kontakt

Servicecenter

Telefon: 0141-22 50 00
E-post: motala.kommun@motala.se

Kontaktperson Motalas handikappföreningar

Jörgen Eriksson
Telefon: 072-321 49 35
E-post: funktionshinderradet.motala@gmail.com

  • Hjälpte informationen på den här sidan dig?
  • JaNej