Rådet för funktionshinderfrågor
Rådets uppdrag
Rådet har inga beslutsbefogenheter utan syftar till att vara ett forum där föreningarna kan framföra synpunkter som berör personer med funktionsnedsättning inom områden som är kommunens ansvar, exempelvis tillgänglighet i offentliga miljöer. Det ska också vara ett organ för informationsutbyte och samråd för att tillvarata intressen för personer med funktionshinder.
Här nedan publiceras rådets protokoll.
Protokoll Rådet för funktionshinderfrågor 21 november 2024 (PDF, 273 kB)
Protokoll Rådet för funktionshinderfrågor 16 november 2024 (PDF, 974 kB)
Protokoll Rådet för funktionshinderfrågor 22 februari 2024 (PDF, 641 kB)
Protokoll Rådet för funktionshinderfrågor 16 maj 2024 (PDF, 201 kB)
Protokoll Rådet för funktionshinderfrågor 12 september 2024 (PDF, 640 kB)
- Demensförbundet
- DHR Motala (Delaktighet, handlingskraft, rörelsefrihet)
- HRF Hörselskadades Riksförbund
- Neuroförbundet
- Psoriasisiförbundet
- Riksförbundet FUB
- Strokeförbundet
- Synskadades riksförbund
Kommunstyrelsen, socialnämnden, samhällsbyggnadsnämnden, tekniska servicenämnden och bildningsnämnden utser vardera två ledamöter till Rådet för funktionshinderfrågor.
Kommunstyrelsen
- Inga-Lill Johansson (KD), ordförande
- Maria Persdotter (C)
Socialnämnden
- Lotta Eriksson (SD), vice ordförande
- Jessica Antebrink (S)
Samhällsbyggnadsnämnden
- Gerd Strange (SD)
- Vakant
Tekniska servicenämnden
- Mario Savarin (L)
- Sten Petterson (S)
Bildningsnämnden
- Per Stark (M)
- Catarina Engström (MP)
Följande datum är inbokade för möten med Rådet för funktionshinderfrågor 2025:
- torsdag 13 februari
- torsdag 15 maj
- torsdag 18 september
- torsdag 27 november.
Kontakt
Rådet för funktionshinderfrågor
E-post: ks_kf@motala.se
Kontaktperson Motalas handikappföreningar
Jörgen Eriksson
Telefon: 072-321 49 35
E-post: funktionshinderradet.motala@gmail.com
Servicecenter
Telefon: 0141-22 50 00
E-post: motala.kommun@motala.se