Trygghetslarm och telefonservice
Trygghetslarm gör att du kan kalla på hjälp i akuta situationer och snabbt få kontakt med hemtjänstpersonal dygnet runt. Det består av en högtalartelefon och en larmdosa med tryckknapp. Larmanordningen installeras i ditt hem och är kopplad till en larmcentral. Om du behöver snabb hjälp trycker du på din larmknapp eller på den röda knappen på trygghetstelefonen.
Trygghetslarmet fungerar med olika typer av telefoni och abonnemang. Det innebär att du kan ha vanlig fast telefoni, fiberoptik, ip-telefoni eller mobiltelefoni. Larmet fungerar inte med kontantkort till mobiltelefon, utan kräver att du har ett fast mobilabonnemang.
Trygghetslarm är digitalt vilket innebär att det sitter ett sim-kort i larmdosan. Detta innebär att larmet via GSM-nätet tar kontakt med larmcentral när du trycker på larmknappen.
Tekniska problem med trygghetslarmet
Även om telefonin ligger nere så fungerar larmet ändå i de allra flesta fall. Systemet går över till en annan operatör om det blir ett avbrott hos den ordinarie operatören.
Om larmsystemet skulle bli helt utslaget görs en bedömning av vilka användare som har behov av tillsyn. Hemtjänstpersonalen besöker då dessa bostäder fysiskt för att se till att allt är bra.
Om du får tekniska problem hemma hos dig, eller om utrustningen blir trasig, kontakta din hemtjänstgrupp.
När man ska flytta och har trygghetslarm ska du kontakta Omsorg SoL på socialkontoret och informera en socialsekreterare. Flyttar du till en annan kommun ska insatsen och ärendet avslutas. Även om du bara byter adress inom kommunen kan det medföra att du måste byta till en annan hemtjänstutförare, som hjälper dig med ett nytt larm.
Telefonservice innebär att du dagligen kontaktas per telefon av hemtjänstpersonal på tider som ni kommit överens om. Det kan vara dagligen eller några dagar per vecka.
Detta görs för att du ska kunna känna dig trygg om något skulle hända.
Tillsyn på distans är till för dig som har behov av tillsyn på natten, men som inte vill bli störd av ett hembesök. Du kan då få tillsyn i ditt hem via en kamera. Erbjudandet är frivilligt och kan när som helst avslutas.
Du kan få trygghetslarm eller telefonservice oavsett om du tidigare har hemtjänst eller inte. Du ansöker om insatsen på blanketten som du laddar ner här:
Bistånd enligt socialtjänstlagen – ansökan
Socialsekreteraren gör sedan en bedömning av ditt behov.
Har du frågor kan du kontakta socialkontoret, Omsorg SoL. Kontaktuppgifter finns nedan.
Trygghetslarm
Trygghetslarm kostar 300 kronor i månaden. Avgiften får du betala även om du inte är hemma. Vid ny- och avregistrering betalar du för det faktiska antalet dagar som du har haft larmet.
För provlarm, larm och personalens kvittering av att du fått hjälp när du larmat betalar du samtalsavgift på din telefonräkning. Samtalsavgiften varierar beroende på det abonnemang du har.
Högtalartelefon och larmdosa (tryckknapp) ingår kostnadsfritt.
Telefonservice
Telefonservice kostar 100 kronor i månaden. Avgiften får du betala även om du inte är hemma.
Beräkna avgift
Läs mer om hur avgifter inom äldreomsorgen beräknas:
Avgifter för hemtjänst, trygghetstjänster, hemsjukvård och korttidsboende
Kontakt Omsorg SoL, Socialkontoret
E-post
Telefontid
Helgfria vardagar 9.00–10.30
Under veckorna 25–32 är telefon 0141–22 55 39 öppen helgfria vardagar 9.00–10.30. Telefon 0141–22 53 51 stängs tillfälligt under dessa veckor.
Postadress
Socialkontoret
Omsorg SoL
591 35 Motala
Fax
0141-507 30