Bråstorpskolan
Om skolan
På Bråstorpskolan är vi organiserade i tre arbetslag: F-3, 4-6 och fritidshemmet. På skolan har vi god specialpedagogisk kompetens, för att ytterligare stärka undervisningen. Bråstorpskolan kännetecknas av ett inkluderande och gott arbetsklimat och inarbetade rutiner.
Våra ledord är trygghet, kunskap och gemenskap som genomsyrar vår verksamhet. Pedagogerna hos oss är engagerade och vi värdesätter en god relation både till elever och vårdnadshavare och i arbetslagen. Vi arbetar för att alla elever varje dag ska möta den bästa skoldagen. De enkäter som genomförs varje år visar att har vi god måluppfyllelse gällande trygghet på Bråstorpskolan.
Vi på Bråstorpskolan arbetar för att alla elever ska få de bästa förutsättningarna att nå kunskapskraven i läroplanen. Vi vill möta alla elevers behov av utmaning och stöd genom kompetent personal och bra utrustning för lärande. Skolan visar goda kunskapsresultat.
På Bråstorpskolan vill vi främja god läsutveckling. En del detta är att vi under varje termin har en period där vi fokuserar extra mycket på att främja elevernas läsning där vi även involverar hemmet.
Årskurs F-6
Bråstorpskolan är organiserat med en klass i varje årskurs där lärare, fritidspedagog och elevassistent arbetar tillsammans. I flera årskurser finns ofta personal som kan dela upp klassen i mindre grupper efter behov. Vi ser detta som en förutsättning för att kunna arbeta med extra anpassningar till elever i behov av särskilt stöd.
Vår Må bra-grupp arbetar med att stötta eleverna socialt och i samspel med andra.
Vi arbetar aktivt med att utveckla det kollegiala lärandet på skolan med fokus på att förbättra undervisningen för att öka elevernas måluppfyllelse.
En god hälsa är viktig för att lyckas i skolarbetet. På Bråstorpskolan har vi satsat på rörelse. Satsningen riktar sig till barn i årskurs F till 6. Under de här åren skapar barn vanor som har stor inverkan på deras mående och även hälsa senare i livet. Om barnen börjar röra på sig tidigt är chansen större att deras intresse för rörelse ska bestå.
Rörelsesatsningen i skolan syftar till att förbättra folkhälsan, välbefinnandet och skolresultaten. Vi vill bidra till att barn får positiva upplevelser av rörelse, utvecklas socialt och vågar utmana sig själva. På sikt vill vi att barnen ska må bättre, lyckas bättre i skolan och leva aktivare liv. Målet med satsningen är att alla barn ska våga, vilja, kunna vara delaktiga och känna rörelseglädje.
Detta gör vi genom att ha:
- Organiserade rastaktiviteter,
- Rörelsepaus under hela skoldagen vid behov.
På Bråstorpskolans fritidshem erbjuder vi barnen pedagogiska aktiviteter inom områdena:
Natur och Samhälle, Språk och Kommunikation, Skapande och Estetiska uttrycksformer samt
Lekar, fysiska aktiviteter och utevistelse. Fritidshemmets mål är att vi dels ska handleda eleverna och intressera dem för olika meningsfulla fritidsintressen samt vara ett komplement till ordinarie skolverksamhet. Vi prioriterar ett gott samarbete med vårdnadshavare och hem.
Utrymme ges även till den fria leken och stor vikt läggs vid den sociala samvaron mellan barnen. Vi använder oss mycket av vår fina närmiljö. På skolgården finns en skolskog, grillplatser och flera motorikbanor. Varje dag har vi dessutom tillgång till skolans stora idrottssal och bibliotek. Vi har även gångavstånd till Varamon, Nordens största insjöbad.
Vi är två avdelningar, Kojan och Kotten, med elever från årskurs F-6.
Klassråd
Alla klasser har regelbundet tid avsatt för klassråd tillsammans med sin mentor. Här fattas beslut som är viktiga för klassens gemenskap och arbete. Det kan gälla förslag till förändringar eller problem som tas upp. På klassrådet tas också frågor upp som klassens representanter ska ta med sig till elevrådet. Klassrådet följer en i förväg fastställd dagordning.
Elevråd
Elevrådet träffas cirka en gång per månad och är länken mellan elever, lärare och skolledning. Den består av två representanter från varje klass. I elevrådet ska eleverna få möjlighet att träna de demokratiska principerna att kunna påverka, ta ansvar och vara delaktiga. Elevrådet följer klassrådets dagordning.
Biblioteksråd
Frågor som rör vårt bibliotek behandlas under biblioteksråd. Vår skolbibliotekarie samt en lärare ansvarar för dessa möten.
Kostråd
Frågor som rör kost och vår matsal tas upp på matråd dessa möten leds av lärare och personal från skolmatsalen.
Logga in i elevsystemet IST
Logga in i Motala kommuns elevsystem IST för att se närvarorapportering, individuella studieplaner, betyg med mera.
Kontakt Bråstorpskolan
Adress
Kalkstensvägen 2
591 51 Motala
Telefon
Fritids
Kojan: 070-579 45 07
Kotten: 070-579 45 06
Rektor
Elisabeth Sjövåg
E-post: elisabeth.sjovag@motala.se
Telefon: 0141-22 57 67
Skoladministratör
Kristina ”Ninna” Ljungkvist
Telefon: 0141-22 33 60
E-post: kristina.ljungqvist@motala.se
Skolsköterska
Helena Holmgren Carlsson
Telefon: 0141-22 57 24
E-post: helena.holmgren.carlsson@motala.se