Bostadsanpassning, bidrag
Vad är bostadsanpassningsbidrag?
Bostadsanpassningsbidraget är ett kommunalt bidrag som riktar sig till dig som har en bestående eller långvarig funktionsnedsättning. Med stöd av bostadsanpassningsbidrag kan du göra de anpassningar av din bostad som är nödvändiga för att du ska kunna fungera i ditt dagliga liv.
Kontakta handläggaren för bostadsanpassningsbidrag på ett tidigt stadium, redan när du börjar planera anpassning av bostaden, om du har behov av bidrag.
Du kan få bidrag till anpassning oavsett om du hyr eller äger din bostad. Även du som regelbundet tar hand om en person med funktionsnedsättning i din bostad kan få bidrag.
Bostadsanpassningsbidrag lämnas till att åtgärda bostadens fasta funktioner. Med fasta funktioner menas sådant som man normalt inte tar med sig vid flytt. Exempel på vad man kan få bidrag för:
- Ändring av badrum
- Ändring av kök
- Borttagning av trösklar
- Breddning av dörrar
- Räcken och ledstänger
- Ramper
Det finns många villkor som ska vara uppfyllda för att få bostadsanpassningsbidrag. Det måste finnas en klar koppling mellan funktionsnedsättningen och åtgärderna som du söker bidrag för.
Du kan bara få bidrag till anpassningar i din permanentbostad. Det innebär till exempel att du inte kan få bidrag för anpassning av ett fritidshus om du har en annan bostad.
Du kan inte få bostadsanpassningsbidrag om ditt behov av anpassning kan tillgodoses med hjälpmedel som erbjuds av regionen eller kommunen enligt hälso- och sjukvårdslagen, till exempel badhjälpmedel.
För att du ska kunna få bostadsanpassningsbidrag krävs att den som äger bostaden går med på att anpassningen görs. Du som bor i hyresrätt eller bostadsrätt måste därför kontakta din hyresvärd eller bostadsrättsföreningen för att få ett skriftligt medgivande där det framgår att anpassningen får utföras och att du inte är skyldig att återställa lägenheten om du flyttar ut.
Om du bor tillsammans med någon, som också står på hyreskontraktet alternativt äger bostaden tillsammans med dig, måste hen också godkänna anpassningen genom ett skriftligt medgivande.
Dessa intyg ska du skicka med din ansökan.
Du ansöker om bostadsanpassningsbidrag hos plan- och byggenheten. Använd blanketten som du laddar ner här:
Bostadsanpassningsbidrag – ansökan
På ansökningsblanketten ska du beskriva tydligt vilka åtgärder du söker bidrag för. Om du inte vill skriva på blanketten kan du bifoga ett åtgärdsprogram.
Tillsammans med din ansökan ska du också skicka in:
- Intyg från arbetsterapeut eller annan sakkunnig, exempelvis läkare, om att anpassningen är nödvändig med hänsyn till funktionsnedsättningen.
- Medgivande från den du bor tillsammans med eller som står på kontraktet, även kallat nyttjanderättshavare, att anpassningen får utföras.
- Medgivande från fastighetsägaren om att anpassningen får utföras och att du inte blir ersättningsskyldig för återställning. Blankett för detta finns i anslutning till ansökningsblanketten.
Samhällsbyggnadsnämnden beslutar om bidraget. Bidraget betalas ut när arbetet är färdigt.
Om du funderar på att byta bostad, och har behov av bostadsanpassning, är det viktigt att du kontaktar oss i förväg för att få veta om du har rätt till anpassning av den nya bostaden eller inte.
Fastighetsägare kan ansöka om bidrag för att återställa anpassningar som gjorts i fastigheten med stöd av bostadsanpassningsbidrag. Det gäller anpassningar som inte längre används och som är till nackdel för andra boende.
Regler för olika upplåtelseformer
Bostadsrätt: Återställningsbidrag kan beviljas för att återställa anpassningar i anslutning till lägenheten som dessutom måste finnas i ett flerbostadshus. Bidrag lämnas inte för att återställa anpassningar inne i bostadsrättslägenheten.
Hyresrätt: Återställningsbidrag kan beviljas för att återställa anpassningar inne i själva bostaden men också för återställning i anslutning till bostaden.
Ägarlägenhet: Återställningsbidrag kan beviljas för att återställa anpassningar i de gemensamma utrymmena. Återställningsbidrag lämnas däremot inte för återställning av anpassningar inne på ägarlägenhetsfastigheten, det vill säga inne i bostaden.
Ansökan
Du använder vår e-tjänst för att ansöka om återställningsbidrag.
Du som tidigare fått en anpassning kan ansöka om bidrag för att reparera vissa anordningar och inredningar av teknisk avancerad sort som installerats med bostadsanpassningsbidrag. Du kan även få ersättning för besiktning, service av installationer och annat underhåll än reparation. Du kan inte få reparationsbidrag för normalt underhåll av anpassningen, eller om behovet av reparation uppstått på grund av handhavandefel eller skadegörelse.
Du beställer själv reparationen. Kontakta gärna det företag som utförde anpassningen då det kan finnas garantitid eller möjlighet till reklamation. När arbetet är utfört betalar du själv fakturan till anlitat företag. När du får fakturan kan du ansöka om reparationsbidrag. Till ansökan skickar du med kopia på fakturan. Om din ansökan beviljas betalas bidraget ut till det konto du uppgett vid ansökan.
Ansökan
Du använder vår e-tjänst för att ansöka om reparationsbidrag.
Om du bygger en ny bostad ska du följa de tillgänglighetskrav som finns i plan- och bygglagen (PBL). Det betyder att du bara kan få bidrag till sådana anordningar som normalt inte förekommer i den här typen av hus och som är utöver kraven i PBL. Läs mer om tillgänglighet vid bostadsbyggande hos Boverket:
Kontakt
Servicecenter
Telefon: 0141-22 50 00
E-post: motala.kommun@motala.se