Bostadsanpassning, bidrag
Ansökan om bidrag
Det enklaste sättet att ansöka om bidrag till bostadsanpassning är att använda vår e-tjänst. Du kan dock behöva bifoga ett medgivande via blankett.
Vad är bostadsanpassningsbidrag?
Bostadsanpassningsbidrag är ett ekonomiskt bidrag som du kan söka hos kommunen för att anpassa din bostad enligt lagen om bostadsanpassningsbidrag. Syftet med bidraget är att ge personer med funktionsnedsättning möjlighet till ett självständigt liv i eget boende. Bidraget är personligt och gäller oavsett om du äger din bostad, bor i bostadsrätt eller i hyresrätt. Bostaden måste vara din permanentbostad, du kan inte få bidrag för att anpassa ditt fritidshus.
Du som har en bestående eller långvarig funktionsnedsättning kan ansöka om bidrag för att anpassa din bostad för att den ska bli ändamålsenlig för dig. Det ska finnas en klar koppling mellan funktionsnedsättningen och åtgärderna som du söker bidrag för.
Bostadsanpassningsbidrag beviljas bara för fasta anpassningar och installationer i din permanenta bostad. Det vill säga sådant du inte tar med när du flyttar, eftersom de ingår i bostaden eller fastigheten.
Till exempel ger vi bidrag till:
- ta bort trösklar
- bredda dörrar
- anpassa nivåskillnader med hiss eller ramp
- installera automatiska dörröppnare
- montera stödhandtag, ledstänger eller räcken
- ta bort badkar och ordna en duschplats.
Du kan även i vissa fall få bidrag till anpassningsåtgärder som har samband med rehabilitering, funktionsträning och sjukvård i bostaden.
Bidrag beviljas inte om de sökta åtgärderna är normalt bostadsunderhåll eller behöver utföras på grund av byggtekniska brister.
Du kan inte heller beviljas bidrag om ditt behov utifrån din funktionsnedsättning går att åtgärda med hjälpmedel som erbjuds av regionen eller kommunen, till exempel med badbräda till ditt badkar. Om du behöver hjälpmedel i hemmet kan du kontakta den arbetsterapeut eller fysioterapeut du har kontakt med sedan tidigare alternativt via Kommunrehab.
Här kan du läsa mer:
Ansökan kan skickas in via e-tjänsten som du hittar här:
Bostadsanpassningsbidrag – ansökan
Du kan även ladda ner en blankett om du föredrar det eller hämta den i kommunens Servicecenter.
Var noggrann när du fyller i din ansökan. Behöver du komplettera din ansökan tar det längre tid innan du kan få ett beslut.
Handlingar du behöver skicka in
Tillsammans med ansökan om bostadsanpassningsbidrag ska du alltid lämna in följande handlingar.
- Intyg från sakkunnig, exempelvis arbetsterapeut, fysioterapeut, läkare eller annan sakkunnig som styrker ditt behov av anpassningar. Om du redan har kontakt med exempelvis arbetsterapeut är rekommendationen att kontakta denna för intyg.
- Kostnadsberäkning eller offert för de anpassningar du söker bidrag för. Kontakta minst två olika entreprenörer med F-skattsedel för att få offert. Offerterna bifogas till din ansökan för att handläggaren ska kunna fastställa skälig kostnad för åtgärderna.
Medgivande
Du behöver bifoga ett medgivande från nyttjanderättshavare om det är någon annan person som också står på köpeavtalet eller hyreskontraktet för bostaden. Det kan exempelvis vara make, maka, partner eller sambo. Genom medgivandet samtycker personen till att anpassningsåtgärderna får utföras i bostaden.
Om du bor i hyresrätt eller bostadsrätt måste även en representant från fastighetsägaren godkänna anpassningen, alltså hyresvärden eller bostadsrättsföreningens styrelse. Hen måste också intyga att inga krav på återställning kommer att ställas på dig som behöver anpassningen. Det gäller även vid boende i småhus om det finns en annan fastighetsägare som inte bor i bostaden.
Medgivandet behöver vara skriftligt. Om du ansöker på blanketten finns medgivandet med där. Om du ansöker via e-tjänst kan du se under följande rubrik hur du ska göra för olika boendeformer.
Blanketterna som det hänvisas till finns under knappen ”Visa blanketter” på e-tjänstens startsida.
Hyresrätt
Blanketten ”Fastighetsägarens medgivande vid hyresrätt och bostadsrätt” måste signeras av hyresvärden och bifogas till din ansökan.
Om det finns ytterligare en nyttjanderättshavare av lägenheten så får hen möjligheten att signera ansökan med bank-ID. Om hen saknar bank-ID så måste blanketten ”Nyttjanderättshavares medgivande” signeras och bifogas till din ansökan.
Bostadsrätt
Blanketten ”Fastighetsägarens medgivande vid hyresrätt och bostadsrätt” måste signeras av bostadsrättsföreningen och bifogas till din ansökan.
Om du inte är ensam ägare av bostadsrätten så får den andra bostadsrättsägaren möjligheten att signera ansökan med bank-ID. Om hen saknar bank-ID så måste blanketten ”Nyttjanderättshavares medgivande” signeras och bifogas till din ansökan.
Eget ägande
Om du inte är ensam ägare av fastigheten så får den andra fastighetsägaren möjligheten att signera ansökan med bank-ID. Om hen saknar bank-ID så måste blanketten ”Fastighetsägarens medgivande vid äganderätt” signeras och bifogas till din ansökan.
I andra hand
Blanketten ”Nyttjanderättshavares medgivande” ska signeras av hyresgivaren, alltså den som står på förstahandskontraktet, och bifogas till din ansökan.
Om bostaden är belägen i en bostads- eller hyresrätt ska även blanketten ”Fastighetsägarens medgivande vid hyresrätt och bostadsrätt” signeras av bostadsrättsföreningen eller hyresvärden och bifogas till din ansökan.
Kommunens handläggare prövar din ansökan utifrån lagen om bostadsanpassningsbidrag. Det utreds om bidrag kan lämnas för den sökta anpassningen och om den är nödvändig för att din bostad ska blir ändamålsenlig. Vid behov kommer handläggaren på hembesök.
När utredningen är klar får du ett skriftligt beslut. I beslutet står det om du blir beviljad bidrag eller inte. Det står också vad bidraget ska användas till. Beloppet motsvarar skälig kostnad för de åtgärder du blivit beviljad och motsvarar kostnader för standardmaterial och enklaste lösningen som uppfyller kraven inom bygglagstiftningen.
Om du beställer ett större arbete än vad som ingår i beslutet, väljer dyrare material eller utförande betalar du själv för mellanskillnaden. Om du väljer att göra arbetet själv kan du inte få bidrag för arbetskostnaden utan endast för kostnad för material.
Du som beviljas bostadsanpassningsbidrag beställer själv arbetet av en entreprenör. Entreprenören ska vara behörig och ha F-skattsedel. Bostadsanpassningen ska utföras på ett fackmannamässigt sätt och följa bygglagstiftningen och branschregler. Det är konsumenttjänstlagen som gäller mellan beställaren och entreprenör. Det är alltså ingen skillnad mot om du skulle beställa arbetet utan bidrag.
Om bygglov eller anmälan krävs för anpassningsåtgärderna är du ansvarig att ansöka om det eller anmäla detta till kommunen.
Betalning av arbetet
Efter att arbetet är utfört och du är nöjd med åtgärden är det ditt ansvar att betala fakturan du får från entreprenören. Fakturan ska betalas före förfallodatum. Du kan göra ett eget utlägg eller vänta på utbetalning av bidraget från kommunen. För att vi ska kunna göra en utbetalning till dig måste du skicka in fakturakopior och uppgift om ditt kontonummer till kommunen.
Du kan söka bidrag för anpassningen i efterhand. Du söker bidraget på samma sätt som du söker innan anpassningen är utförd.
Söker du i efterhand behöver du skicka in följande handlingar:
- intyg från exempelvis arbetsterapeut, fysioterapeut, läkare eller annan sakkunnig som kan styrka att anpassningen behövdes innan den utfördes.
- kopia på kvitto för köpt material
- kopia på faktura för utfört arbete
- dokument på hur bostaden såg ut före och efter anpassning, bifoga foton
- eventuellt beslut på beviljat bygglov om det är aktuellt.
Flyttar du till en bostad som är uppenbart olämplig med hänsyn till din funktionsnedsättning påverkar det möjligheten att få bidrag. Till exempel om den nya bostaden har brist i
- storlek
- planlösning
- nivåskillnader
- våningsplan.
Om du inte längre behöver anpassningen du fått med stöd av bostadsanpassningsbidrag är det ditt ansvar att ta bort anpassningen om du äger bostaden. Du kan inte söka ersättning för att återställa bostaden
Om du blir beviljad bostadsanpassningsbidrag är det du som äger anpassningen. Du ansvarar för skötsel och underhåll. Du måste räkna med utgifter för normalt underhåll och reparationer. Kostnader som tillkommer på grund av skadegörelse, handhavandefel eller normalt bostadsunderhåll står du själv för.
Du kan ansöka om bidrag för att reparera tekniskt avancerade anordningar och inredningar som installerats med bostadsanpassningsbidrag. Du kan även få ersättning för besiktning, service av installationer och annat underhåll än reparation.
Vem beställer reparationen?
Du beställer själv reparationen. Kontakta gärna det företag som utförde anpassningen då det kan finnas garantitid eller möjlighet till reklamation.
Ersättning och betalning av fakturan
Fakturan kommer direkt till dig som har beställt reparationen. Efter det att arbetet är färdigt måste du själv betala fakturan som inkommer från entreprenör. Därefter skickar du in en fakturakopia, och om din ansökan om reparationsbidrag beviljas betalas bidraget ut till det bank och kontonummer du uppgett vid ansökan.
Ansök om reparationsbidrag
Du kan ansöka om reparationsbidrag via vår e-tjänst:
Bidrag för reparation av bostadsanpassning – ansökan
Där kan du också ladda ner en blankett om du vill ansöka på det sättet. Blanketten kan du även hämta i kommunens Servicecenter.
Fastighetsägare kan ansöka om bidrag för att återställa anpassningar som gjorts i fastigheten med stöd av bostadsanpassningsbidrag. Det gäller anpassningar som inte längre används och som är till nackdel för andra boende. Det är bara ägare av hyreshus, bostadsrättshus och hus med ägarlägenheter som har möjlighet att ansöka om återställningsbidrag.
Regler för olika upplåtelseformer
Hyresrätt
Återställningsbidrag kan beviljas för att återställa anpassningar inne i själva bostaden men också för återställning i anslutning till bostaden.
Bostadsrätt
Återställningsbidrag kan beviljas för att återställa anpassningar i anslutning till lägenheten som dessutom måste finnas i ett flerbostadshus. Bidrag lämnas inte för att återställa anpassningar inne i bostadsrättslägenheten.
Ägarlägenhet
Återställningsbidrag kan beviljas för att återställa anpassningar i de gemensamma utrymmena. Återställningsbidrag lämnas däremot inte för återställning av anpassningar inne på ägarlägenhetsfastigheten, det vill säga inne i bostaden.
Ansökan
Du använder vår e-tjänst för att ansöka om återställningsbidrag.
Bidrag för återställning av bostadsanpassning – ansökan
Handlingar du behöver skicka in
Du behöver också dessa handlingar för att ansöka om återställningsbidrag:
- foto på anpassningen
- kopia på eventuellt besiktningsprotokoll
- offert eller kostnadsberäkning.
Söka bidrag i efterhand
Du kan söka bidraget efter det att återställningen är gjord. Du söker bidraget på samma sätt som om du skulle söka innan återställningen görs.
Söker du i efterhand behöver du också skicka in:
- foto på hur det såg ut före återställningen
- foto på hur det ser ut efter återställningen
- kopia på eventuellt besiktningsprotokoll
- kopia på kvitto eller faktura över utfört arbete.
Kontakt
Servicecenter
Telefon: 0141-22 50 00
E-post: motala.kommun@motala.se