Foto: Mostphotos

Konsumentfrågor är vardagsfrågor som berör oss alla. Vi konsumerar en mängd olika varor och tjänster varje år. Exempelvis boende, försäkringar, banktjänster, bilreparationer, tvättmedel och resor.

Motala kommuns konsumentvägledning har förändrats avseende omfattning och verksamhet. Det är ännu inte fastställt hur verksamheten kommer att se ut i framtiden. Mer information om detta kommer att läggas ut på kommunens webbplats.

Det går inte att boka tid för rådgivning utan vi hänvisar tills vidare till Konsumentverkets tjänst ”Hallå konsument”, Konsumentverket och ARN. Se information nedan.

Här kan du hitta information och få hjälp:

Hallå konsument

Hallå konsument är en upplysningstjänst för konsumenter. På webbplatsen finns all konsumentinformation samlad och du kan läsa om vilka rättigheter du har som konsument, få tips inför ett köp och vad du gör efter ett köp när något har gått fel. Via webbplatsen kan du komma i kontakt med deras vägledare och ställa frågor om bland annat köp av varor och tjänster, avtal, reklamationer och hållbara val.

Konsumentverket

På Konsumentverkets sida finns information om myndighetens arbete och uppdraget att bidra till att konsumenter blir mer medvetna och säkra.

Allmänna reklamationsnämnden – ARN

Allmänna reklamationsnämnden (ARN) är en myndighet som prövar många typer av konsumenttvister. Anmälan måste vara skriftlig och kan bara göras av en konsument. Beslutet är sedan en rekommendation om hur tvisten bör lösas. Majoriteten av företagen följer beslutet. Det är avgiftsfritt att få sin tvist prövad.

  • Hjälpte informationen på den här sidan dig?
  • Ja   Nej