Möt våra lärare

Är du nyfiken på de lärare som arbetar på Platengymnasiet? Här berättar några av dem om sina tankar och erfarenheter.

Arne Hedlund
Arne Hedlund. Fotograf: Karin Linderyd

Arne vill ge eleverna verktyg för att lösa problem

Jag undervisar i matematik och fysik här på Platengymnasiet. Som väldigt teknikintresserad tycker jag om kombinationen matematik-fysik, som innehåller både teori och praktik.

Roligast är när eleverna själva löser olika uppgifter med hjälp av de verktyg vi lärt oss om på lektionerna. Att laborera med utrustning och se hur olika saker fungerar är stimulerande. Gillar du också det kan teknikprogrammet säkert vara något för dig!

På skolan har vi en väldigt bra stämning och fina elever, tycker jag.

Sören Larsson
Sören Larsson. Fotograf: Karin Linderyd

Sören vill hjälpa eleverna att tro på sig själva

Jag undervisar i företagsekonomi, privatjuridik, affärsjuridik och entreprenörskap.

Jag tycker det är viktigt att eleverna förutom kunskaper får med sig färdigheter och förmågor. Att man har ett ’paket’ av kompetenser som man kan använda i sitt framtida liv. Att man tror på sig själv och vågar marknadsföra sig själv som en kompetent person.

Roligast med mitt yrke är att jag får träffa en massa trevliga ungdomar och att vi tillsammans planerar och utvecklas på många olika områden.

Platengymnasiet är en arbetsplats där elever, lärare och övrig personal tillsammans skapar en god stämning. Vi har också ett fint Mediatek med en fantastiskt hjälpsam och trevlig personal.

Lina Hallberg
Lina Hallberg. Fotograf: Karin Linderyd

Lina anser att historia är en del av den personliga identiteten

Jag undervisar i engelska och historia, två ämnen som ligger mig varmt om hjärtat. Att jobba som lärare på Platengymnasiet innebär många fördelar; trevliga elever och kollegor men skolan erbjuder också en bra arbetsmiljö med fina salar och ett fantastiskt mediatek.

Undervisningen i engelska är uppdelad i tre steg: 5, 6 och 7. De två första stegen ingår som gymnasiegemensamma ämnen på ekonomiprogrammet.

På engelsklektionerna använder vi engelska som arbetsspråk. Vi diskuterar aktuella händelser och existentiella frågor, läser artiklar, romaner och noveller och skriver olika typer av texter. Viktigt är också att uppgifterna är kopplade till den studieinriktning som eleven valt.

I ämnet historia tittar vi tillbaka på flera tusen år av utveckling och framsteg, historiska skeenden, händelser, viktiga begrepp och personer och försöker koppla allt detta till den värld vi lever i idag. Historia är något som eleverna stöter på varje dag, dels genom media (filmer, serier o.s.v.) men också genom de val de gör. Varför bor jag där jag bor? Varför väljer jag att studera på ekonomiprogrammet? Varför har jag de kompisar jag har? Vad har de för bakgrund? Historia är därför en stor del av din identitet.

Varmt välkommen att studera på Platengymnasiet!

Ingrid Eke-Göransson
Ingrid Eke-Göransson. Fotograf: Lise Roos

Ingrid vill lära sina elever se helheter och strukturer

Jag undervisar i matematik, teknik och konstruktion. I min undervisning vill jag att eleverna ska lära sig se helheter och strukturer, kunna lösa problem och tycka att det är roligt med matematik.

Det roligaste med mitt jobb som lärare är att få möta eleverna! Jag tycker att Platengymnasiet är en utvecklande och stimulerande arbetsplats.

Martin Lohm
Martin Lohm. Fotograf: Anders Rörby

Martin vill vara omvärldslots

Jag brinner för samhällskunskap, det är ett ämne som man kan få in allt i. Både vad som händer internationellt, regionalt och lokalt.

Mitt stora intresse för omvärlden gör att jag håller mig uppdaterad genom medier, släktingar och kompisar på olika positioner.

Sådant jag har läst och hört försöker jag kombinera med egna erfarenheter som resor och hur det är att vara trebarnsfar, till exempel.
Det gör undervisningen mer levande.

Som bäst är det när det blir en dialog med eleverna, när de testar sina åsikter och blir så intresserade att lusten att lära överväger tvånget.

Jag försöker förmedla att man måste kunna se saker ur olika perspektiv. Skolan är en av de viktigaste mötesplatserna för människor med olika bakgrund.

Som Samhällskunskapslärare försöker jag vara en omvärldslots för eleverna.

Lise Roos
Lise Roos. Fotograf: Anders Rörby

Lise vill lösa problem tillsammans med eleverna

Jag undervisar i fotografisk bild, rörlig bild och grafisk kommunikation. Allt är jätteroligt på sitt sätt. Men allra roligast är kanske det som eleverna uppskattar mest. Rörlig bild, där vi gör kortfilmer, är populärt.

Jag tycker om medieämnen. Det är ett spännande, stort och brett område. Man måste lära nytt hela tiden. Det kommer så mycket ny teknik. Problem som dyker upp löser vi ofta tillsammans, eleverna är delaktiga i processen.

Mina elever är underbara, livfulla och glada. Jag tycker om den här åldern, det är roligt att få vara med under tiden de blir vuxna. Att de sedan är både estetiskt lagda och motiverade gör det ännu roligare. Eleverna satsar lika hårt på medieämnen som på mer teoretiska ämnen.

Alla är beroende av att kunna uttrycka sig på olika sätt, även om de inte ska arbeta inom medieområdet. Det hoppas jag att eleverna får med sig härifrån.

Daniel Gottfridsson
Daniel Gottfridsson. Fotograf: Anders Rörby

Daniel är nyfiken

Jag är från Motala och har själv gått Natur på Platengymnasiet.
Efter lärarutbildningen jobbade jag tio år i Göteborg innan jag kom hit 2006 för att undervisa i matte och fysik.

Det är en väldigt trevlig stämning här. Eleverna är motiverade och vill lära sig saker. De allra flesta som valt det här programmet har ju stort intresse för naturämnen.

Som allra bäst trivs jag när eleverna kopplar det vi gör på lektionerna till fenomen i vardagslivet och förstår hur de fungerar.

Eleverna ställer ofta bra följdfrågor som gör mig nyfiken på att ta reda på mer. Nyfikenheten är fortfarande en stor drivkraft för mig.

Linda Jonsson
Linda Jonsson. Fotograf: Anders Rörby

Linda gillar kemi, biologi och ungdomar

Det är roligt att få jobba med ungdomar. Dessutom vet man aldrig säkert hur en arbetsdag ska bli, det är lite av charmen.

Jag tycker väldigt mycket om mina ämnen, kemi och biologi. Det är nog ett måste för att man ska trivas så bra som jag gör.

Jag har jobbat på Platengymnasiet i elva år och tycker fortfarande att det är roligt att gå till jobbet, mycket för att eleverna är så trevliga.

Det är en utmaning att få elever intresserade av mina ämnen och jag blir motiverad om någon säger att de inte gillar dem.

Jag gick aldrig på gymnasiet utan läste in Natur på Komvux innan jag började lärarutbildningen. Kanske är det därför som jag ser en utmaning i elever som inte gillar kemi och biologi.

Per Eriksson
Per Eriksson. Fotograf: Anders Rörby

Per tröttnar aldrig på historia

Jag undervisar i historia och religion, ämnen som jag är mycket intresserad av. Det finns hur mycket som helst att försöka att förstå och förklara. Man blir aldrig trött eller mätt på dem.

Ofta drar eleverna i trådar som väcker min nyfikenhet och lockar mig till att ta reda på mer. Och jag hoppas förstås att jag väcker deras nyfikenhet också.

Historia och religion är viktiga ämnen. De bidrar till att öka förståelsen för vad en människa är.

Birgitta Kylhammar
Birgitta Kylhammar. Fotograf: Anders Rörby

Birgitta vill inspirera till läsning

Jag tycker om att läsa och läser mycket. Litteraturhistoria och litteraturvetenskap är mina favoritämnen och jag är glad att få undervisa i dem. Det är kul att försöka inspirera till läsning och ännu roligare när eleverna gillar de böcker jag tipsar om.

Litteratur anknyter till historia och kulturhistoria som är andra viktiga ämnen på Humanistiska programmet. Det gör att jag och mina kollegor kan jobba ämnesövergripande.

Ofta blir det bra diskussioner om viktiga saker, om livet. Det är ju det bra böcker handlar om.