Möt våra lärare på Carlsund utbildningscentrum

Är du nyfiken på de lärare som arbetar på Carlsund Utbildningscentrum? Här berättar några av dem om sina tankar och erfarenheter.

Olle digitaliserar undervisningen

Olle Lundgren
Olle Lundgren. Fotograf: Lisa Rehnströmer

Jag är en lärare som fokuserar mycket på att få mina elever att förstå helheter. Att få eleverna att reflektera över varifrån saker och ting kommer, hur mycket resurser som gått åt för att framställa en vara med mera. Jag jobbar med att digitalisera undervisningen, så att den blir lättillgänglig och tydlig för eleverna. Egen hemsida, egna filmklipp och användning av sociala medier i undervisningen blir en tillgång i min naturkunskapsundervisning.

Dessutom brinner jag för musikämnet och håller i skolans ensemblegrupp. Jag diskuterar gärna de senaste skivsläppen med mina elever på rasterna. Att banka AC/DC-riff ena lektionen och diskutera miljöfrågor på nästa blir en skön mix.

Marianne kopplar ihop naturkunskapsämnet med elevernas karaktärsämnen

Marianne Nilsson. Fotograf: Elin Printzell

Jag har arbetat som lärare i hela sitt yrkesliv. Att det blev just matematik och naturkunskap var helt enkelt för att det var mina ämnen. Jag har alltid varit bra på matte och naturkunskap är så väldigt intressant.

Läraryrket gör att man hänger med. Jag träffar ungdomar varje dag, och utvecklingen inom det naturvetenskapliga fältet går fort framåt och jag måste hålla mig uppdaterad. Det är roligt!

Jag är studieledare på Vård- och Omsorgsprogrammet. Det är extra roligt att få undervisa eleverna på VO i Naturkunskap, eftersom det finns en tydlig naturvetenskaplig koppling till Vård- och Omsorgsprogrammets olika karaktärsämneskurser.

Susanne tycker att läraryrket slår högst

Susanne Walldenheid
Susanne Walldenheid. Fotograf: Lisa Rehnströmer

Jag har alltid haft många järn i elden. Efter att ha arbetat som butikskommunikatör för kedjor som Åhléns, Lindex och Kappahl startade jag eget. Företaget hade butikskommunikation som inriktning och jag jobbade med att utbilda företag som NK och Resia i ämnet. Jag har också skrivit tre läromedel varav två används på Carlsund Utbildningscentrum i de kurser som Handelsprogrammets elever läser.

Nu är jag utbildad lärare och det är roligt att få använda mina erfarenheter till att inspirera ungdomar att starta eget. Jag undervisar i Entreprenörskap, och när eleverna jobbar med UF får de träna på företagande i mikroformat.

Det som slår högst är ändå det som jag gör just nu!

Anna vill förvalta sina kunskaper och ge dem till någon annan

Anna Breid
Anna Breid. Fotograf: Lisa Rehnströmer

Jag har en lång karriär inom vård och omsorg bakom mig. Jag har bland annat arbetat som sjuksköterska på kirurgen, som barnmorska, inom mödravård och palliativ vård. Att nu få använda all den kunskapen som lärare för att inspirera ungdomar känns viktigt. Erfarenheten ger mig trovärdighet i klassrummet; jag vet vad jag pratar om. Ungdomarna på vård- och omsorgsprogrammet har många möjligheter efter sin gymnasieutbildning, något som min egen yrkesbana vittnar om. Här ger vi våra elever en god grund att stå på inför deras kommande yrkeskarriär.

Peter får visa yrkeskunskap

Peter Bring
Peter Bring. Fotograf: Anders Rörby

Jag hade jobbat som snickare på olika firmor i nästan tjugo år innan jag började som lärare här. Det är roligt att jobba med eleverna. Man ser hur de går från att i stort sett inte kunna något alls, till att ha förutsättningar att bli duktiga yrkesmän.

Ibland åker vi lärare ut med elever och bygger något, ett garage till exempel. Det är kul att jobba tillsammans, man upptäcker nya sidor hos varandra. Och så får jag visa delar av min yrkeskunskap som kanske inte kommer fram inne på skolan. Det är viktigt att eleverna ser att jag kan göra, inte bara stå och tala om hur det ska gå till.

Louise efterlyser fler tjejer

Louise Kullander
Louise Kullander. Fotograf: Anders Rörby

Innan jag blev lärare jobbade jag först som installationselektriker och senare som industrielektriker. Där fick jag göra allt som hade med el att göra, från PLC-programmering till att fixa trasiga adventsljusstakar. Det har jag nytta av nu.

Som lärare ska man få eleverna att kunna använda händer och huvud samtidigt. Teori och praktiska övningar går hand i hand.

Jag har funderat mycket på varför inte fler tjejer väljer det här programmet. Tjejer passar lika bra som elektriker eftersom de oftast är bättre på finlir, apparaterna blir ju mindre och mindre. Dessutom är jobbet inte särskilt tungt.

Det händer mycket inom el-området, så det blir aldrig enformigt och så gillar jag att arbeta med ungdomar.

Linda gillar utmaningar

Linda Törnqvist
Linda Törnqvist. Fotograf: Elin Printzell

Jag är relativt ny som lärare och tycker att det är kul och utvecklande att jobba med ungdomar. Framförallt ser jag det som en rolig utmaning att lyckas väcka elevernas intresse och få dem motiverade. Att vara positiv och glad men samtidigt bestämd ser jag som bra metoder för att engagera eleverna i mina ämnen. Just nu undervisar jag inom vård och omsorg, psykiatri och hälsopedagogik.

Tidigare har jag jobbat som sjuksköterska på medicinklinik, vårdcentral och inom äldreomsorg. Det är ett väldigt flexibelt yrke där det finns många möjligheter till variation. För att hålla mig a jour med yrket arbetar jag fortfarande på medicinkliniken på helger och lov. Just att hålla sig uppdaterad inom sjukvården är nog ett måste om man ska kunna få till en bra och meningsfull undervisning.

Christian lär nytt

Christian Johansson
Christian Johansson. Fotograf: Anders Rörby

Det bästa med lärarjobbet är att se ungdomarnas utveckling. Både vad det gäller själva mekandet och förmågan att ta ansvar. För att eleverna ska lära sig att ta ansvar måste vi lita på dem. Samtidigt har vi kravet på oss att kolla att allt är riktigt gjort. Det är en balansgång ibland.

Vi jobbar mycket med att lära ut hur man bemöter kunder. Som mekaniker skruvar man ju med en av deras käraste ägodelar.

Jag ser gärna att fler tjejer söker hit. Bilmekaniker är ett jobb som passar dem. De har ofta förmågan att tänka lite friare än killarna

När eleverna går ut härifrån har de en bra grund att stå på. Men fullärd som bilmekaniker blir man aldrig eftersom utvecklingen går så snabbt. Man måste hela tiden vara öppen för att lära nytt. Jag med som lärare.

Per vill visa bredden som yrkesutbildningen ger

Per Larsson
Per Larsson. Fotograf: Lisa Rehnströmer

Jag har arbetat som lärare i femton år. Som lärare inom industritekniska ämnen ger jag mina elever möjlighet att utveckla tekniskt kunnande och kreativitet. Jag började min yrkesbana som flygplansbyggare på SAAB, men har hunnit med en hel del olika branscher innan jag började som lärare.

Den industritekniska branschen är oerhört bred, och möjligheterna att hitta något du trivs att jobba med är stora, eftersom variationen på yrken och arbetsplatser är så stor. Med den grund vi ger eleverna på Industritekniska programmet här på Carlsund är eleverna väl rustade för arbetslivet. De flesta får jobb direkt efter utbildningen. Det är ett kvitto på att vår utbildning håller måttet och det gör att jag känner mig stolt.

Kerstin ser många lyckas

Kerstin Svedmert
Kerstin Svedmert. Fotograf: Anders Rörby

Jag har varit lärare på barn- och fritidsprogrammet sedan 1982 och har trivts mycket bra hela tiden. Det är härligt att få möta så många trevliga ungdomar och att se dem växa och utvecklas. Det är så många som lyckas och får möjligheten att gå vidare.

Jag tycker också att vårt program är fantastiskt bra. Det ger en perfekt grund om man vill arbeta med människor i yrken som till exempel  lärare, polis, socionom, barnskötare eller personlig assistent.

De senaste åren har jag även varit praktikplatssamordnare för eleverna på programmet. Det uppdraget innebär att jag ordnar praktikplatser åt eleverna under deras APL (arbetsplatsförlagt lärande).

  • Hjälpte informationen på den här sidan dig?
  • Ja   Nej