Evelina läser på ekonomiprogrammet med inriktning

Evelina läser på ekonomiprogrammet med inriktning. ekonomi Fotograf: Karin Linderyd

Ekonomiprogrammet med ekonomiinriktning

Evelina berättar om utbildningen på ekonomiprogrammet med ekonomiinriktning.

Evelina berättar:

När jag skulle välja gymnasieprogram hade jag ingen aning om vad jag ville bli. Det jag visste var bara att jag ville gå något teoretiskt program som skulle skilja sig något från mina tidigare år i grundskolan då jag var ute efter en nystart. Jag har alltid haft ett intresse för siffror och ekonomi generellt vilket gjorde att jag till slut valde ekonomiprogrammet.

Ekonomiprogrammet erbjuder ämnen som företagsekonomi, privatjuridik och psykologi vilket verkligen lockade mig! Även det faktum att vi har ämnet entreprenörskap och företagande (UF) där man får starta och driva ett eget företag gjorde valet enkelt då det lät väldigt kul och det ger mycket erfarenhet. Jag tänkte också att jag i framtiden kanske kommer in på helt andra yrkesbanor, men att jag då har en bred och bra grund att studera vidare ifrån då det är högskoleförberedande.

Det som skiljer min inriktning från den juridiska inriktningen är att vi med ekonomiinriktning läser matte 3b sista året, vilket jag tycker är bra då de flesta högskoleutbildningar kräver att man läst den kursen. Ekonomiinriktningen fokuserar även mer på marknadsföring, ledarskap, redovisning och företagande, medan juridikinriktningen fokuserar lagar och rätten i samhället ur olika perspektiv.

Skillnaden med att gå på gymnasiet jämfört med högstadiet är enligt mig framför allt det egna ansvarets större roll men även att man läser kurser istället för ämnen. Jag höjde mig i flertalet ämnen i nian för att det var då jag kände att det spelade roll, eftersom jag ville komma in på det program jag ville. Nu på gymnasiet läser man kurser för varje årskurs. Betygen du fick på kurserna i årskurs 1 kommer du aldrig kunna ändra igen, så som man på sätt och vis kunde på högstadiet. En annan sak som skiljer tycker jag är motivationen i klassrummet. Nu på gymnasiet samlas cirka 30 elever i ett klassrum med ungefär samma framtidsdrömmar och ambitioner och alla i klassrummet har själva valt att vara där för att det intresserar dem. På högstadiet kändes det som om alla var där för att man var tvungen. Tempot är även högre. Möjligheten med individuella val tycker jag också är väldigt bra jämfört med högstadiet.

Anledningen till att jag valde Platengymnasiet var främst för att det ligger nära hem för mig. Personligen skulle jag inte orka gå upp tidigt för att hinna till en pendel som tar 30-60 minuter och sedan ta samma pendel hem och komma hem sent och eventuellt plugga. Min fritid är viktig för mig och jag vill helst ha så mycket av den som det bara går. Jag hade även hört bra om skolan då äldre kompisar och syskon gått här sen innan. Mina kompisar från högstadiet skulle även välja Platen vilket kändes tryggt att ha till en början, sen lär man såklart känna en massa nya människor. Storleken på skolan tycker jag är perfekt. Det är inte för många elever, men heller inte för få och skolan överlag tycker jag har en gemytlig känsla. Relationen mellan elev och lärare tycker jag i nästan alla fall är väldigt öppen och bra. Aktiviteterna skolan anordnar är också en morot i studierna!

Då jag är väldigt serviceinriktad vill jag i framtiden jobba som rådgivare för antingen privatpersoner, företag eller både och. Jag tycker det är kul och drivande att känna att man hjälper andra och jag gillar problemlösning, vilket man som rådgivare får jobba med i olika sammanhang.