IST förskola/fritidshem
Logga in i IST förskola/fritidshem
I vår e-tjänst IST förskola/fritidshem ansöker du enkelt om plats i förskola, familjedaghem eller fritidshem. Du kan också säga upp en placering och anmäla din inkomst.
- Logga in i e-tjänsten IST förskola/fritidshem med bank-id.
- När du har loggat in väljer du “Ansök om förskola” eller “Ansök om fritidshem” beroende på vilken plats du söker.
- Välja vilka förskolor/fritidshem som du önskar söka till. Sök i utbudet för att få fram namn på aktuella förskolor.
- Klicka på “Lägg till” för de alternativ du önskar. Du kan göra upp till tre val.
- Klicka på “Påbörja ansökan”.
- Ange och bekräfta dina kontaktuppgifter. Det är viktigt att dessa är korrekt ifyllda eftersom beslutsnotifieringar skickas till dig via e-post. Du kommer även att kunna följa dina ärenden när du loggat in i IST förskola/fritidshem.
- Ange för vilket barn din ansökan gäller.
- Ange medsökande om det är aktuellt. Annars klickar du på “Ingen medsökande”. En medsökande innebär en annan vuxen som bor på samma adress. Om du anger det kan hen också redigera ansökan.
- Rangordna dina alternativ.
Om du saknar alternativ kan det bero på att du inte har lagt till dem i tidigare skede. Du kan då klicka på “Lägg till fler alternativ”. - Fyll i övriga uppgifter.
- Besvara övriga frågor. Här är det viktigt att ange “Ja” om ansökan gäller en delad placering, det vill säga vårdnadshavare som lever i olika hushåll. Välj “Ja” om barnet redan har en placering på den sökta förskolan/fritidshemmet.
- Klicka på nästa.
- Läs igenom alla uppgifter och klicka sedan på “Bekräfta ansökan” för att skicka in.
Du ska använda IST förskola/fritidshem för att anmäla din inkomst till Motala kommun.
Avgifter för förskola och pedagogisk omsorg.
Mer information om avgifter för fritidshem.
Gör såhär för att anmäla din inkomst:
- Logga in i IST förskola/fritidshem.
- Under menyvalet “Min sida” i huvudmenyn väljer du “Mina uppgifter”.
- Skrolla ner till rubriken “Hushållets nuvarande inkomster”. Där ser du den senast anmälda inkomsten.
- Klicka på “Anmäl”.
- Fyll i uppgifterna om
– när ändringarna gäller ifrån.
– din arbetsgivare.
– arbetsförhållande, det vill säga vilken typ av sysselsättning du har.
– summan av din lön och eventuella andra ersättningar, alternativt om du får föräldrapenning. - Klicka på “Nästa”.
- Du ser nu en sammanfattning av vilka uppgifter du lämnat. Klicka på “Bekräfta” för att skicka in det till Motala kommun.
I filmen nedan visas hur du som vårdnadshavare gör en ansökan om barnomsorg för ditt barn.
Kontakt
Servicecenter
Telefon: 0141-22 50 00
E-post: motala.kommun@motala.se