Trygghetslarm

Trygghetslarm

Det är viktigt att du känner dig trygg i ditt hem. Med trygghetsservice i form av ett trygghetslarm kan du känna dig tryggare och få akut hjälp vid sjukdom eller skada.

Trygghetslarm gör att du kan kalla på hjälp i akuta situationer och snabbt få kontakt med hemtjänstpersonal dygnet runt.

Vad är trygghetslarm?

Trygghetslarmet består av en högtalartelefon och en larmdosa med tryckknapp. Larmanordningen installeras i ditt hem och är kopplad till en larmcentral. Om du behöver snabb hjälp trycker du på din larmknapp eller på den röda knappen på trygghetstelefonen.

Trygghetslarm är digitalt vilket innebär att det fungerar genom att det sitter ett SIM kort i larmdosan. Detta innebär att larmet via GSM nätet tar kontakt med larmcentral när du trycker på larmknappen.

Tekniska problem med trygghetslarmet

Även om telefonin ligger nere så fungerar larmet ändå i de allra flesta fall.  Systemet går över till en annan operatör om det blir ett avbrott hos den ordinarie operatören.

Om larmsystemet skulle bli helt utslaget görs en bedömning av vilka användare som har behov av tillsyn. Hemtjänstpersonalen besöker då dessa bostäder fysiskt för att se till att allt är bra.

Om du får tekniska problem hemma hos dig, eller om utrustningen blir trasig, kontakta din hemtjänstgrupp.

Hur gör jag för att få trygghetsservice?

Du kan få trygghetslarm eller telefonservice genom att kontakta din hemtjänstgrupp.

Telefonnummer: 0141-22 53 00

Telefontid: helgfria vardagar 08.30 – 09.30

E-post: socialkontoret@motala.se

Postadress:
Socialkontoret
Omsorg SoL
591 35 Motala

Fax: 0141-507 30

Alla som behöver trygghetslarm får det. Du kan få trygghetslarm oavsett om du tidigare har hemtjänst eller inte.

  • Trygghetslarm kostar 300 kronor i månaden. Avgiften får du betala även om du inte är hemma. För provlarm, larm och personalens kvittering av att du fått hjälp när du larmat betalar du samtalsavgift på din telefonräkning. Samtalsavgiften varierar beroende på det abonnemang du har.
  • Telefonservice kostar 100 kronor i månaden. Avgiften får du betala även om du inte är hemma.

Telefonservice ingår i hemtjänstens trygghetsservice och innebär att hemtjänsten ringer till dig på överenskommen tid. Det kan vara dagligen eller några dagar per vecka. Telefonservice kostar 100 kronor i månaden.

När man ska flytta och har trygghetslarm är det bäst att kontakta Omsorg SoL på socialkontoret och informera en socialsekreterare. Flyttar du till en annan kommun ska insatsen och ärendet avslutas. Även om du bara byter adress inom kommunen kan det medföra att du måste byta till en annan hemtjänstutförare, som hjälper dig med ett nytt larm. Omsorg SoL har telefontid vardagar kl. 09.00-10.30, t.o.m. vecka 34, och därefter till kl. 11.30. Telefonnumer: 0141-225539.

  • Hjälpte informationen på den här sidan dig?
  • Ja   Nej