Du använder en omodern webbläsare

Webbläsaren Internet Explorer stöds inte längre av tillverkaren Microsoft och visar inte webbsidor på rätt sätt. Om du väljer att ändå använda Internet Explorer bör du vara medveten om att vissa sidor och funktioner inte visas som det är tänkt.

Läs om rekommenderade webbläsare

Den här webbplatsen använder cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att använda webbplatsen godkänner du att vi använder cookies.

Vad är cookies?

Om coronaviruset

Aktuell information från kommunen och länkar till andra myndigheter
Hoppa till innehåll
Startsida
Translate Kontakt
  • Skola och förskola
  • Omsorg och hjälp
  • Uppleva och göra
  • Bygga, bo och miljö
  • Stadsplanering och trafik
  • Näringsliv och företagande
  • Kommun och politik
Start / Träffa Katarina Persson, stolt utredningssekreterare

Publicerad: 30 mars, 2017 kl 19:53

Träffa Katarina Persson, stolt utredningssekreterare

 27 oktober 2015

Katarina Persson, utredningssekreterare, är en av Motala kommuns stolta medarbetare.
– Jag är stolt över att få bidra till verksamhetsutveckling. Jag är intresserad av myndighetsutövning och hur vi kan arbeta för att på bästa sätt möta personer med olika behov av stöd och hjälp och hur vi utifrån det kan utveckla vår verksamhet.
Läs mer om Katarina och hennes vardag som utredningssekreterare på socialkontoret.
Katarina, hur skulle du beskriva ditt arbete?

– Som utredningssekreterare på socialkontoret arbetar jag med kvalitetsarbete som ingår i kommunens ledningssystem. Det kan bland annat handla om att upprätta och revidera rutiner på socialkontoret, egenkontroller i form av aktgranskningar, utföra enkätundersökningar med hjälp av våra kunder och anhöriga, följa upp uppsatta mål, samla in statistikuppgifter, och utföra omvärldsbevakning med mera. Jag bistår ledningen i olika arbetsuppgifter, är representant i arbetsgrupper, bevakar förändringar i lagstiftningen, medverkar i kompetensutveckling, och hjälper till att upprätta riktlinjer, rapportera overkställda beslut, och upprätta avtal med mera.

Hur är det att arbeta med ditt arbete?

– Det är varierande och lärorikt. Jag får sätta mig in i många olika områden som rör socialkontoret. Jag har mest erfarenhet av att arbeta med ekonomiskt bistånd och som biståndshandläggande, och när det är nya arbetsuppgifter kan det vara utmanande eftersom jag måste sätta mig in i hur allt fungerar, vilket ofta är omfattande. Arbetet innebär mycket inhämtande av uppgifter, och mycket kontakt med kollegor i olika arbetsgrupper, med ledningen och också med externa kontakter.

… och vad är det bästa?

              
– Det är otroligt varierande utifrån de olika uppdragen jag får. Arbetet innebär ständiga utmaningar som gör att jag lär mig mycket på vägen. Det handlar om hur organisationen fungerar och hur de olika grupperna på socialkontoret arbetar.

Vad är du mest stolt över?

– Jag är stolt över att få bidra till verksamhetsutveckling. Att det jag åstadkommer kan underlätta och skapa struktur i arbetet för övriga kollegor i sina respektive grupper. Jag är också stolt över att mina förslag, tankar och synpunkter används i utvecklingsarbetet.

Med vilka tre ord skulle du beskriva ditt jobb?

– Utvecklande, inspirerande och roligt.

Hur ser en typisk arbetsdag ut?

– Jag besöker olika hemsidor på internet (Inspektionen för vård och omsorg, Socialstyrelsen, Sveriges kommuner och landsting) och rättsdatabaser för omvärldsbevakning. Är det någon nyhet eller utbildning som ska uppmärksammas skickar jag ut information till berörd grupp eller sektionschef. Ofta är jag inbokad på ett eller två besök per dag. Då träffar jag exempelvis representanter från någon arbetsgrupp där vi går igenom uppdraget, sen sammanställer jag informationen utifrån vad som efterfrågats. Det kan bland annat handla om rutiner, processkartor, årshjul, och underlag för granskningar. Jag är också med på möten utanför socialkontoret inom socialförvaltningen för att få kännedom om vad som är på gång, inhämta information och eventuella nya uppdrag som berör socialkontorets olika verksamhetsområden.

Hur bör man vara för att ha ditt arbete och vem skulle du rekommendera det till?

– Man behöver vara flexibel, självständig och ha lätt för att kunna inhämta information och kunskap för att sätta sig in i uppdragen. Man bör ha förmåga att strukturera sitt arbete och tålamod är också viktigt eftersom jag är beroende av andra i exempelvis informationsinhämtning eller vid chefers godkännande. Att vara nyfiken, ha intresse för verksamhetsfrågor och ha fallenhet för att se kopplingar och samordna är en annan viktig del. Jag skulle rekommendera mitt arbete till en person som tycker om administrativt arbete med inriktning mot verksamhetsutveckling. Mestadels befinner jag mig på socialkontoret och det blir en hel del tid framför datorn.

Vad tycker du om dina kollegor?

– Vi är ett glatt och härligt gäng och det är alltid lätt att bolla frågor med kollegorna. Vi har högt i tak och har roligt tillsammans.

Hur ser du på jobbmöjligheterna efter avslutad utbildning?

– I dagsläget är det lätt för socionomer att få arbete efter studier. Behovet av socionomer finns i hela landet och flera nyutexaminerade som jag träffat har mer än ett arbetserbjudande att välja på.

Hur är det att arbeta på Motala kommun?

– Jag har bara goda upplevelser av min förvaltning som jag jobbar på, Socialförvaltningen, och jag ser att Motala kommun ligger i framkant i många olika verksamhetsområden, vilket jag bland annat blivit varse om genom mina träffar med övriga ”stolta medarbetare”. Det är många projekt som pågår, mycket verksamhetsutveckling och metoder som vi kommit långt i, och det är också viktigt att lyfta fram allt det som införs och händer i Motala kommun.


Namn: Katarina Persson
Yrke: Utredningssekreterare, socialkontoret
Ålder: 30 år
Bor: Borensberg
Intressen: Fysiska aktiviteter (spela tennis, rida, längdskidor, springa, cykla), resa, fixa och dona hemma och i trädgården, läsa böcker
Berätta något om dig som ingen annan vet: Jag är duktig på att klippa hår och har vunnit skolmästerskap i hopprep
Utbildning: Socionom
Arbetat här sen: År 2009 (socialsekreterare i Ekonomigruppen, Biståndshandläggare i Stöd Vuxna och Äldre och som utredningssekreterare övergripande på Socialkontoret)


Öppen, stolt och nyskapande

Motala kommuns kärnvärden är ju öppen, stolt och nyskapande. På vilket sätt är du öppen, stolt och nyskapande?

Öppen
”Mitt jobb är väldigt varierande och jag behöver med öppna ögon, inlyssnande öron och med ett öppet sinne sätta mig in i arbetet för att få goda resultat. Jag är intresserad av myndighetsutövning, hur vi kan arbeta för att på bästa sätt möta personer med olika behov av stöd och hjälp och hur vi utifrån det kan utveckla vår verksamhet. Jag är öppen för att testa nya saker, lära mig nytt, och att lära känna personer genom mitt arbete.”

Stolt
”Jag är stolt över att få vara med och utveckla det systematiska kvalitetsarbetet på socialkontoret, att få vara med och ta fram underlag som kan hjälpa, och skapa bättre förutsättningar för övriga medarbetare på socialkontoret i deras dagliga arbete.
Jag är stolt över att få ha varit med att utveckla och arbeta med ÄBIC (Äldres behov i centrum) i Motala, en arbetsmetod som Motala har kommit långt med i förhållande till andra kommuner i Sverige. ÄBIC är ett behovsinriktat systematiskt arbetssätt där strukturerad dokumentation av personens behov enligt ICF (internationell klassifikation för funktionstillstånd, funktionshinder och hälsa) ingår. Motala kommun har använt metoden sen 2011 och var först ut i Sverige. Jag föreläser om metoden, och i dessa sammanhang känner jag mig stolt över att få jobba i Motala och representera kommunen. Jag är stolt över att bo och arbeta i Motala kommun och jag vill gärna lyfta fram allt positivt.”

Nyskapande
”Mitt arbete handlar om att hela tiden driva verksamheten framåt genom att förbättra det vi redan har, skapa nya förutsättningar och se till nya möjligheter. Jag tycker om att testa nya saker och ser det inte som för sent att lära sig nytt – jag gillar att sträva efter utveckling. Att jobba med verksamhetsutveckling, metoden ÄBIC, och kvalitetsfrågor är nyskapande och utvecklande i sig.”

Relaterade nyheter

Riktlinjer för uteserveringar i Motala centrum ska ge mer tillgänglig och trivsam stadsmiljö

Motala står inför stora förändringar och ett utvecklingsprogram för centrum håller på att tas fram....

Fortsatt samverkan för företagsmiljö i toppklass

Motala kommun och Tillväxt Motala har tagit ett förnyat och pandemisäkert virtuellt handslag för en...

Motala kommun stöttar lokala näringslivet

Situationen är pressad för många företag under pågående pandemi. Motala kommun har tillsammans med Tillväxt...
Visa fler nyheter
Senast uppdaterad: 4 december, 2020  |  Skriv ut
Dela
  • E-tjänster och blanketter
  • Synpunkter och felanmälan
  • Anslagstavla
  • Elevsystem – IST
  • Mat och lunch i grundskolan
  • Lediga jobb
  • Simhall
  • Suomeksi

Kontakta oss

Motala kommuns växel:
0141-22 50 00

E-post:
motala.kommun@motala.se

Öppettider:
Måndag-fredag 8.00-16.00

Journummer och felanmälan

Adress och besök

Besöksadress:
Kommunhuset
Drottninggatan 2
591 35 Motala

Postadress:
Motala kommun
591 86 Motala

Organisationsnummer:
212000-2817

Om webbplatsen

Om webbplatsen

Nyheter

Tillgänglighetsredogörelse

Kontakt webbansvarig: webb@motala.se

Sociala medier

Facebook

Linkedin

Youtube