Du använder en omodern webbläsare

Webbläsaren Internet Explorer stöds inte längre av tillverkaren Microsoft och visar inte webbsidor på rätt sätt. Om du väljer att ändå använda Internet Explorer bör du vara medveten om att vissa sidor och funktioner inte visas som det är tänkt.

Läs om rekommenderade webbläsare

Den här webbplatsen använder cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att använda webbplatsen godkänner du att vi använder cookies.

Vad är cookies?

Om coronaviruset

Aktuell information från kommunen och länkar till andra myndigheter
Hoppa till innehåll
Startsida
Translate Kontakt
  • Skola och förskola
  • Omsorg och hjälp
  • Uppleva och göra
  • Bygga, bo och miljö
  • Stadsplanering och trafik
  • Näringsliv och företagande
  • Kommun och politik
Start / Träffa Annika Rehn, stolt växeltelefonist

Publicerad: 23 maj, 2017 kl 15:26

Träffa Annika Rehn, stolt växeltelefonist

Annika Rehn, växeltelefonist, är en av deltagarna i årets grupp av Stolt medarbetare.

23 maj 2017

Annika Rehn är en av Motala kommuns stolta medarbetare. Annika är växeltelefonisten som alltid svarar med ett leende på läpparna.

Hur skulle du beskriva mitt jobb?

– Förutom att ta emot och koppla vidare samtal ser vi till att vi har rätt uppgifter på våra interna användare, beställer upp nya anknytning eller plockar bort ankytningen när någon har slutat sin tjänst, beställer flytt av företagsabonnemang såsom faxar med mera, bokar sammanträdesrum, bilar, busskort och cyklar, tar emot besökare till olika handläggare i huset, tar emot och lämnar ut brev/post. m.m.

Hur är det att arbeta som telefonist/receptionist

– Vi tar emot ca 800 samtal/dag så det är många olika typer av frågor vi får, man vet ju aldrig vad man får in för samtal nästa gång, man lär sig något nytt varje dag, vilket är stimulerande och roligt.

Vad är det bästa?

– Det är roligt när man känner att man kan hjälpa till med att hänvisa vidare till ”rätt” person eller avd. Man känner att man gör skillnad för många som ringer och är osäkra på vem man ska prata med om deras frågor och problem/ärenden.

Vad är du mest stolt över?

– När man känner att man gjort någon glad och tacksam bara genom att ha lyssna lite extra på telefonören och sedan koppla samtalet vidare till rätt person.

Beskriv ditt arbete med tre ord?

– Omväxlande, Roligt och Stimulerande.

Hur ser en typisk dag ut?

– Dagen börjar kl.7:30 när receptionen öppnar för dagen, det händer att man kan förutspå vilka samtal som kommer att dominera genom att först läsa dagen tidning.

Hur bör man vara för att ha ditt arbete och vem skulle du rekommendera det till?

– Man ska vara serviceinriktad, stresstålig, lugn, noggrann och alltid ta emot besökare/telefonsamtal så som du själv vill bli bemött, första kontakten är jätteviktig, så den som känner att man sätter kunden i centrum är rätt person för det här jobbet, man ska även vara lojal mot sina kollegor och stötta vid behov. Jag har ett tips: Alla kan ha en dålig dag men om man försöker prata med ett leende på läpparna så låter man glad.

Hur är det att arbeta på Motala kommun?

– Jag har arbetat i Motala kommun sedan 1974 varav de 22 senaste åren i receptionen, jag trivs mycket bra och om jag känner mig som jag gör nu kommer jag vara kvar i ytterligare 3 år. Jag känner att jag blir lyssnad på och uppskattad för det jag gör både från de närmaste kollegorna och ute i verksamheterna.

Hur är samarbetet med dina kollegor?

– Vi har ett riktigt bra samarbete inom reception/växel.


Namn: Annika Rehn

Yrke: Receptionist/telefonist

Ålder: 64 år

Bor: Motala

Intressen: resa, träffa barnbarnen, åka ut med båten, simma, promenera

Berätta något som ingen annan vet: Jag tog förarbevis på båt 2006, dykcertifikat 2010 (i Sverige)

Utbildning: Gymnasieutbildning (frisör), 1-årig kontorsutbildning


Öppen, stolt och nyskapande

Motala kommuns kärnvärden är öppen, stolt och nyskapande. På vilket sätt är du öppen, stolt och nyskapande?

Öppen: Tycker det är spännande när det händer något nytt.

Stolt: Är stolt när jag får uppgifter som jag får kämpa med och känner att jag klarade av dom.

Nyskapande: När jag kommer på lösningar som underlättar och förbättrar jobbet i växeln.

Relaterade nyheter

Riktlinjer för uteserveringar i Motala centrum ska ge mer tillgänglig och trivsam stadsmiljö

Motala står inför stora förändringar och ett utvecklingsprogram för centrum håller på att tas fram....

Fortsatt samverkan för företagsmiljö i toppklass

Motala kommun och Tillväxt Motala har tagit ett förnyat och pandemisäkert virtuellt handslag för en...

Motala kommun stöttar lokala näringslivet

Situationen är pressad för många företag under pågående pandemi. Motala kommun har tillsammans med Tillväxt...
Visa fler nyheter
Senast uppdaterad: 4 december, 2020  |  Skriv ut
Dela
  • E-tjänster och blanketter
  • Synpunkter och felanmälan
  • Anslagstavla
  • Elevsystem – IST
  • Mat och lunch i grundskolan
  • Lediga jobb
  • Simhall
  • Suomeksi

Kontakta oss

Motala kommuns växel:
0141-22 50 00

E-post:
motala.kommun@motala.se

Öppettider:
Måndag-fredag 8.00-16.00

Journummer och felanmälan

Adress och besök

Besöksadress:
Kommunhuset
Drottninggatan 2
591 35 Motala

Postadress:
Motala kommun
591 86 Motala

Organisationsnummer:
212000-2817

Om webbplatsen

Om webbplatsen

Nyheter

Tillgänglighetsredogörelse

Kontakt webbansvarig: webb@motala.se

Sociala medier

Facebook

Linkedin

Youtube