Tjänstemän utbildas till empatiska byråkrater

Publicerad: 22 oktober, 2018 kl 10:35

En samling människor som sitter runt bord och håller upp lappar i luften.

God uppslutning på grundkursen i företagsklimat. Fotograf: Maggan Hagman

Hur kombinerar vi myndighetsutövning med att vara serviceinriktade? Den frågan ska ett antal tjänstemän i kommunen gnugga geniknölarna mot under de fördjupningsutbildningar kopplade till förbättrat företagsklimat som hålls i veckan.

Motala kommun jobbar intensivt med att förbättra företagsklimatet i kommunen. Ett led i det arbetet är ett utbildningspaket riktat mot tjänstemän och chefer. Grundutbildning i företagsklimat, innehållande näringslivskunskap, kommunikation och bemötande, har genomförts för cirka 300 kommunanställda, och nu fortsätter vi med fördjupningsutbildningar för utvalda grupper som jobbar mer specifikt med myndighetsutövning.

– De ska få sitta i sina arbetsgrupper och diskutera hur de kan förändra sitt arbetssätt för att kunna ge service till företagare som hör av sig, utan att göra avkall på att ha en rättssäker hantering av ärenden, säger Jan Holmberg, utvecklingschef i Motala kommun.

Alternativa lösningar

Det kan ibland bli ett glapp mellan vad företagare önskar, och vad som är möjligt när det kommer till att följa lagar och regler. Kommunens tjänstemän kan i många fall bli bättre på att tillmötesgå önskemålen kanske i vissa delar, eller föreslå andra sätt att lösa en situation för att alla ska bli nöjda. Det behöver inte betyda att handläggningen inte är rättssäker.

Hur man lyckas med den balansgången berättar Anders Persson från Linköpings universitet, som myntat begreppet ”Den empatiske byråkraten”.

Ewa Tatarowicz från Great consulting kommer att föreläsa om NKI, det vill säga Nöjd-kund-index, och hur respektive förvaltning kan använda det för att förbättra sig.