Smidiga elfordon i Varamon

Publicerad: 6 augusti, 2019 kl 08:59

Jennifer Nyström Lööf, till vänster, och Emma Linder, båda driftarbetare, kan på ett smidigare sätt utföra sina arbetsuppgifter med hjälp av öppna elfordon.

Elfordonets framfart rullar snabbare inom vissa kommunala verksamheter än andra.
– Att välja elfordon framför ett traditionellt, bränsledrivet fordon är en kultur- och beteendefråga, säger Mikael Axelsson, chef för verksamhetsområdet Drift och anläggning.
Strandbesökare på Varamobaden har denna sommar sett hur kommunala driftarbetare kört omkring med en segway, ihopkopplad med en grön lastlåda eller en fyrhjulig ellastcykel. Dessa elfordon är en del av den fordonspark som används i området Varamon.

– Vi testar oss fram hela tiden. I det stora hela möjliggör ett fordon utan hytt en mer nära och öppen kommunikation med de människor som rör sig i Varamon. Vi sitter inte instängda i en hytt. Vi tar oss snabbare i och ur och vi ser bättre det som behöver tas om hand, summerar driftarbetarna Emma Linder och Jennifer Nyström Lööf sin jämförelse av olika fordon.

De har denna säsong haft tillgång till en ellastcykel och har fått testa en segway (ett tvåhjuligt självbalanserande elmotordrivet fordon), som heter Tripl4 Pickup, utrustad med en lastlåda som rymmer en kubik. Den senare har visat sig vara en stor tillgång varför kommunen valt att hyra den på ett tvåårskontrakt. I verksamheten testar man även denna säsong en ellastbil.

Delade åsikter

Mikael Axelsson har följt nationella undersökningar som visar vad vi människor önskar oss av ett rekreationsområde, dvs av ett besök till allmänna platser som stadens torg, parker och strandbad. Resultaten visar att man önskar lugn och ro, naturupplevelser, tystnad och avkoppling. Brummande bilar med blinkande lampor på taket och skrikande lövblåsar går helt bort.

– Vi ser bara fördelar med elfordon, varför valet är en självklarhet för oss. Tyvärr har jag hos andra kommunala verksamheter sett att elfordon blivit en kultur- och beteendefråga. Den hyllas inom kommunens omsorgsverksamheter eftersom promenader ersatts av en längre åktur med elcyklar och barn samt äldre hinner se mer av vårt samhälle medan verksamheter med stor andel manliga anställda, där största fordonet ses som det bästa fordonet, upplever ett elfordon som något töntigt, menar Mikael Axelsson och drar även paralleller till större kommuner där nya lösningar för lånecyklar och elfordon snabbt har vunnit mark.