Den här webbplatsen använder cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att använda webbplatsen godkänner du att vi använder cookies.

Vad är cookies?

Om coronaviruset

Aktuell information från kommunen och länkar till andra myndigheter
Hoppa till innehåll
Startsida
Kontakt
  • Skola och förskola
  • Omsorg och hjälp
  • Uppleva och göra
  • Bygga, bo och miljö
  • Stadsplanering och trafik
  • Näringsliv och företagande
  • Kommun och politik
Start / Positiva effekter av gemensamt kundcenter

Publicerad: 26 februari, 2021 kl 14:25

Positiva effekter av gemensamt kundcenter

man med headset står bredvid ung kvinna. i bakgrunden syns en dataskärm

Gunnar Kraft och Jenni Lundqvist är två av medarbetarna i kundcenter.

Första året med tekniska serviceförvaltningens gemensamma kundcenter har summerats.
Sammanslagningen ger positiva effekter för såväl medarbetare som invånare. Det nya telefonsystemet är en del av den förbättrade servicen.

Den 1 januari 2020 blev två befintliga kundtjänster en gemensam inom tekniska serviceförvaltningen. I och med sammanslagningen fick drift och anläggning, vatten och avfall, fastighet, måltid och städ en kundtjänst.

Förutom Motala kommuns interna och externa kunder servar kundcenter även medborgare i Vadstena kommun. Det beror på att vatten- och avfallsverksamheten är ett samarbete mellan Motala och Vadstena.

Ett år efter sammanslagningen har en utvärdering genomförts. Den visar på flera vinster med satsningen.

För att öka tillgängligheten och snabbheten används ett webbaserat telefonisystem. En av fördelarna med systemet är att den som ringer inte behöver vänta i telefonkö, utan väljer en tid att bli uppringd.

Telefon och mejl

Verksamheten tar emot mellan 900 och 1 300 telefonsamtal varje månad. Ungefär lika många väljer att kommunicera digitalt. Drygt 1 100 mejl i månaden hanteras. Frågor om allt från öppettider till fakturor, kompostjord, hastighetsbegränsningar och råttor i avloppet besvaras.

Utvärderingen visar att verksamheten når målet när det gäller svarstider. Oftast svarar kundcenters medarbetare inom en, två minuter. Har något akut inträffat, som en vattenläcka, kan svarstiderna vara längre en kort period.

Målet att kunden ska ha en väg in till tekniska serviceförvaltningen är uppnått. Nu går arbetet med vidare, bland annat med fortsatt fokus på digitala kontaktvägar enligt kommunbeslutet ”digitalt först”.


Texten Resultatmål 6: Tillgänglighet och inflytande, mot grön bakgrund, samt en ikon med pratbubbla.
Nyheten är kopplad till resultatmål 6 – Tillgänglighet och inflytande. Det innebär att vi strävar efter att medborgare ska få större insyn i politiska processer och uppleva möjlighet till inflytande. Motalabor ska uppleva en god service och ett gott mottagande vid kontakt med kommunen.
Senast uppdaterad: 26 februari, 2021  |  Skriv ut
Dela
  • Dela sidan på Facebook
  • Dela sidan på Twitter
  • Dela sidan via e-post

Relaterade nyheter

Återvinningscentralernas öppettider under påsken

Återvinningscentralerna i Motala och Vadstena kommun har förändrade öppettider under påskledigheten. Sophämtning är numera opåverkad...

Vatten- och avfallsappen hjälper dig hålla koll

I vatten- och avfallsappen kan du följa mycket av kommunens service till ditt hushåll. Utöver...

Verksamhetsavfall kräver rätt dokumentation

Ny lagstiftning ställer högre krav på spårbarhet av farligt avfall. Det här innebär att företagare...
Visa fler nyheter
  • Elevsystem – IST
  • Lediga jobb
  • Skolmat, matsedel
  • E-tjänster och blanketter
  • Synpunkter och felanmälan
  • Simhall
  • Anslagstavla
  • Suomeksi

Kontakta oss

Motala kommuns växel

0141-22 50 00

E-post

motala.kommun@motala.se

Öppettider

Måndag-fredag 8.00-16.00

Journummer och felanmälan

Adress och besök

Besöksadress

Kommunhuset
Drottninggatan 2
591 35 Motala

Postadress

Motala kommun
591 86 Motala

Organisationsnummer

212000-2817

Om webbplatsen

Om webbplatsen

Nyheter

Tillgänglighetsredogörelse

Kontakt webbansvarig

webb@motala.se

Sociala medier

Facebook

Linkedin

Youtube

Du använder en omodern webbläsare

Webbläsaren Internet Explorer stöds inte längre av tillverkaren Microsoft och visar inte webbsidor på rätt sätt. Om du väljer att ändå använda Internet Explorer bör du vara medveten om att vissa sidor och funktioner inte visas som det är tänkt.

Läs om rekommenderade webbläsare

Translate

You can translate this website with Google Translate. It is important to remember that the translation is being done by a machine and not by a person. This means that you can never expect the translation to be 100 percent correct.

Motala kommun is not responsible for any mistakes in translations performed by Google Translate.