Publicerad: 6 oktober, 2020 kl 07:40
Pedagoger i förskolan forskar om språkutveckling

Verksamhetschef Yvonne Larsen, förskollärare Gordana Novakovic, utvecklingsstrateg Marie Stråhlin och förskollärare Åsa Malmberg är glada över att Motalas förskolor är en del av forskningen inom språkutveckling.
Motala kommun ska tillsammans med Linköpings universitet bedriva ett forskningsprojekt inom förskolan under två år.
I projektet ska pedagogerna Gordana Novakovic och Åsa Malmberg tillsammans med forskare studera språkutveckling med fokus på flerspråkighet.
Två förskollärare ska under två år, på 20 procent av sina tjänster, vara medforskare i ett projekt kring språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt med fokus på flerspråkighet i förskolan. Arbetet är en del av ULF, som står för Utveckling, lärande och forskning.
Motala kommuns två medforskare heter Gordana Novakovic, förskolan Lustigkulle, och Åsa Malmberg, förskolan Ekparken.
– Valet föll på dem för deras erfarenhet och tydliga koppling till forskning i det vardagliga arbetet, säger Yvonne Larsen, verksamhetschef inom förskolan.
Forskning omsätts i praktik
Båda deltagarna brinner för att omsätta teori i praktiken och att ta till sig nya idéer och tankesätt.
– För mig är det viktigt att använda forskningsteorier i praktiken och jag gillar att läsa om ny forskning. Jag arbetar på en mångkulturell förskola och är jag själv tvåspråkig, därför väcktes min nyfikenhet kring projektet, säger Gordana Novakovic.
Även Åsa Malmberg arbetar på en mångkulturell förskola och hon vill hela tiden lära sig nya, utvecklande arbetsmetoder kopplade till språk.
– Det är spännande och utmanande att arbeta med flerspråkiga barn. Jag vill veta mer om vad forskningen säger och hur den går att använda praktiskt, säger Åsa Malmberg.
Tvåårigt projekt
Projektet börjar på Linköpings universitet 2021 och även Finspångs kommun och Norrköpings kommun ingår.
– Det är väldigt roligt att Motala kommuns förskola kan vara en del av det här forskningsprojektet. Det handlar om inkludering och rätten att tillgodogöra sig kunskap oavsett språk, säger Yvonne Larsen.
– Det är först gången Motala är med som medforskare. Det här har vi velat länge, att jobba evidensbaserat och professionellt är viktigt. Vi ska verkligen se till att ta hand om den nya kunskapen och sprida till alla våra förskolor. Här är det kollegiala lärandet en viktig del, säger utvecklingsstrateg Marie Stråhlin.
