Hoppa till innehåll
Startsida
Driftinformation 0 Kontakt
  • Skola och förskola
  • Omsorg och hjälp
  • Uppleva och göra
  • Bygga, bo och miljö
  • Stadsplanering och trafik
  • Näringsliv och företagande
  • Kommun och politik
Start / Ökad kundnöjdhet med servicecenter

Driftinformation

    Inga driftmeddelanden för tillfället.

Publicerad: 10 mars, 2023 kl 08:10

Ökad kundnöjdhet med servicecenter

Bild på fem medarbetare som arbetar som kommunvägledare i servicecenter

Under hösten 2021 gjordes en kundundersökning för att mäta hur kommuninvånarna upplevde kommunens service innan servicecenter infördes. Nya siffror från februari 2023 visar en tydlig förbättring när det gäller kundnöjdhet.

Servicecenter har från februari 2023 startat med att följa upp kundnöjdheten löpande. Enkäten i kundundersökningen skickas ut via sms efter avslutade samtal till kommunen. De sex frågorna i enkäten berör upplevt engagemang, enkelhet, kunskapsnivå, svarstid, uppklarning och generell nöjdhet i kontakten. Utifrån svaren ges indexvärden som går att jämföra med ett snitt hos andra kommuner med servicecenter.

– Alla indexvärden har förbättrats markant efter att servicecenter har införts. Det är ett tydligt bevis på att vi tänkt rätt när vi startat det här projektet. Vi hjälper numera många av kunderna vid första samtalet och har ett stort fokus på bemötande, berättar Emil Sjögren som är projektledare för servicecenter.

Nedan visas resultaten för hösten 2021 och aktuella siffror från februari 2023.

Ett diagram visar svaren från en kundundersökning. Resultaten har ökat från 2021.

– Det känns extra roligt att vi redan nu också ligger över kommungenomsnittet när det gäller enkelhet och uppklarning, fortsätter Emil.

En annan positiv effekt av införandet av servicecenter är att antalet samtal minskade med 13% under 2022 jämfört med 2021. En stor anledning till det är att kommuninvånarna får hjälp vid första kontakten i servicecentret. Kunden behöver inte söka en specifik handläggare.

Senast uppdaterad: 9 mars, 2023  |  Skriv ut
Dela
  • Dela sidan på Facebook
  • Dela sidan via e-post

Relaterade nyheter

Ny e-tjänstportal ger smartare tjänster och sparar pengar

Den 1 mars lanseras Motala kommuns nya e-tjänstportal. Den bygger på en mer modern e-tjänstplattform...

Miljö och hälsa arbetar proaktivt för hållbar utveckling

Hållbar utveckling med inriktning på miljö, ekonomi och sociala aspekter – miljö och hälsa är...

Ny projektwebb om ett Lalandia publicerad

Idag fredag 7 april finns en ny projektwebb framtagen om ett Lalandia i Motala. Den...
Visa fler nyheter
  • IST, elevsystem
  • Lediga jobb
  • Skolmat, matsedel
  • E-tjänster och blanketter
  • Motala simhall
  • Synpunkter och felanmälan
  • Anslagstavla
  • Suomeksi

Kontakta oss

Telefon

0141-22 50 00

E-post

motala.kommun@motala.se

Öppettider

Måndag-fredag 8.00-16.00

Journummer och felanmälan

Adress och besök

Besöksadress

Kommunhuset
Drottninggatan 2
591 35 Motala

Postadress

Motala kommun
591 86 Motala

Organisationsnummer

212000-2817

Om webbplatsen

Om webbplatsen

Tillgänglighetsredogörelse

Nyheter och sociala medier

Motala kommuns nyheter

Facebook

LinkedIn

YouTube

Du använder en omodern webbläsare

Webbläsaren Internet Explorer stöds inte längre av tillverkaren Microsoft och visar inte webbsidor på rätt sätt. Om du väljer att ändå använda Internet Explorer bör du vara medveten om att vissa sidor och funktioner inte visas som det är tänkt.

Läs om rekommenderade webbläsare

Translate

You can translate this website with Google Translate. It is important to remember that the translation is being done by a machine and not by a person. This means that you can never expect the translation to be 100 percent correct.

Motala kommun is not responsible for any mistakes in translations performed by Google Translate.