Publicerad: 10 mars, 2023 kl 08:10
Ökad kundnöjdhet med servicecenter

Under hösten 2021 gjordes en kundundersökning för att mäta hur kommuninvånarna upplevde kommunens service innan servicecenter infördes. Nya siffror från februari 2023 visar en tydlig förbättring när det gäller kundnöjdhet.
Servicecenter har från februari 2023 startat med att följa upp kundnöjdheten löpande. Enkäten i kundundersökningen skickas ut via sms efter avslutade samtal till kommunen. De sex frågorna i enkäten berör upplevt engagemang, enkelhet, kunskapsnivå, svarstid, uppklarning och generell nöjdhet i kontakten. Utifrån svaren ges indexvärden som går att jämföra med ett snitt hos andra kommuner med servicecenter.
– Alla indexvärden har förbättrats markant efter att servicecenter har införts. Det är ett tydligt bevis på att vi tänkt rätt när vi startat det här projektet. Vi hjälper numera många av kunderna vid första samtalet och har ett stort fokus på bemötande, berättar Emil Sjögren som är projektledare för servicecenter.
Nedan visas resultaten för hösten 2021 och aktuella siffror från februari 2023.
– Det känns extra roligt att vi redan nu också ligger över kommungenomsnittet när det gäller enkelhet och uppklarning, fortsätter Emil.
En annan positiv effekt av införandet av servicecenter är att antalet samtal minskade med 13% under 2022 jämfört med 2021. En stor anledning till det är att kommuninvånarna får hjälp vid första kontakten i servicecentret. Kunden behöver inte söka en specifik handläggare.