Publicerad: 28 februari, 2023 kl 15:07
Ny e-tjänstportal ger smartare tjänster och sparar pengar

Foto: Mostphotos
Den 1 mars lanseras Motala kommuns nya e-tjänstportal. Den bygger på en mer modern e-tjänstplattform som möjliggör ökad digitalisering av kommunens tjänster.
Motala kommun strävar efter att genom digitalisering effektivisera vårt arbete och förenkla för dig som medborgare. Enkelt uttryckt, att själva IT-systemet ska göra jobbet i så hög utsträckning som möjligt, istället för att det tar administrativ tid hos en kommunal handläggare.
– Det innebär både att ärenden kan hanteras snabbare, men också att vi använder skattebetalarnas pengar på ett bättre sätt, säger Ambjörn Lindqvist, verksamhetschef för digitalisering och beredningsstöd.
Hämtar data automatiskt
Den nya e-tjänstplattformen gör det möjligt att bygga e-tjänster som hämtar data från olika system, exempelvis folkbokföringsregistret. För dig som medborgare innebär det till exempel att om du loggar in med bank-id när du ska utföra ett ärende, så hämtas vissa uppgifter in automatiskt, och du behöver inte själv fylla i det. Det sparar tid och minskar risken för fel.
Till en början, vid lanseringen den 1 mars, kommer de flesta e-tjänster dock inte att bete sig så. De ligger kvar i det gamla systemet och fungerar som tidigare. Det kommer också finnas kvar en stor mängd blanketter. Ambitionen är att göra om så många som möjligt av dessa till smarta e-tjänster under 2023. Och att nya e-tjänster som utvecklas görs på rätt sätt från början.
Tomtkön först ut att digitaliseras
En smart e-tjänst som är helt digitaliserad från start är hanteringen av tomtkön. Tidigare krävdes en stor andel av en tjänstemans tid för att administrera tomtkön. Det kommer numera att sköta sig självt. Den gör det möjligt för dig som är anmäld till tomtkön att betala direkt i systemet med kort eller swish samt att se din köplats.
– Bara den här e-tjänsten sparar mycket pengar åt kommunen, samtidigt som det blir en bättre service för kommuninvånarna. Det finns stor potential att digitalisera fler processer och jobba på ett smartare sätt, säger Ambjörn Lindqvist.
Få hjälp av Servicecenter
Om du är orolig för att allt blir digitalt och skräms av att logga in med bank-id, så ska du inte misströsta. Du kan allting ringa, mejla eller besöka Servicecenter som kan guida dig. Om du verkligen är i behov av att skicka in ditt ärende på en blankett så hjälper vi till med det.
Kontakta Servicecenter på 0141-22 50 00 eller motala.kommun@motala.se, eller besök oss under öppettiderna.