Publicerad: 17 februari, 2023 kl 15:48
Motalaelever på Euroscola i EU-parlamentet

Elever på Platengymnasiet har lärt sig mer om demokrati och hållbar utveckling – på plats i EU-parlamentet i Strasbourg. Tillsammans med ungdomar från andra delar av Europa fick de vara EU-parlamentariker för en dag.

Nyligen åkte elever från årskurs två och tre på samhällsvetenskapliga programmet till Strasbourg. De deltog i Euroscola, där ungdomar på plats eller digitalt får lära sig hur arbetet i EU-parlamentet går till.
Lärarna Anna Wik och Martin Lohm var med på resan. De kan konstatera att eleverna lärt sig mycket om sig själva och omvärlden under resan och vid arbetet i EU-parlamentet.
– Det är många intryck att smälta och något ni kommer att bära med er länge, säger Anna Wik till eleverna.
Eleverna har bland annat spelat rollspel i EU-parlamentet. De har fått argumentera sin ståndpunkt i olika frågor och fått lära mer om samverkan, demokrati och hållbar utveckling.
Demokratiska processen
Att demokratiska processer är komplicerade insåg Motalaeleverna när de agerade EU-parlamentariker:
– Jag har fått en ökad förståelse för hur EU arbetar, säger Joel Rehn och Stina Bard fortsätter:
– Jag fick en förståelse för att det kan ta lång tid att komma fram till olika saker, säger hon.
– Demokrati kan ta tid när det är många som ska enas, tillägger Martin Lohm.
– Det var väldigt häftigt att få hela bilden på plats, förstå hur arbetet går till, säger Ridwan Farah.
Det var inte bara arbetet som imponerade:
– Jag fastnade för själva byggnaden. Plenisalen är mäktig, säger Hugo Brindmark och får medhåll av Herman Vumritz:
– Det är en sak att läsa om det i skolan, en annan att se parlamentet. Mäktigt!
Att göra skillnad
Besöket i parlamentet väckte även tankar om framtiden. Kanske kan det vara ett framtida yrkesval?
– Det var coolt och intressant att se. Jobba mot politiker och påverka kan vara intressant. Känslan av att göra skillnad, konstaterar Emma Hjelmfors.
Att samverkan är A och O i EU-arbetet blev tydligt liksom insikten att tillsammans med andra går det att få till förändringar.
– Det kändes hoppfull när alla ungdomar gick ihop som en enhet, säger Elina Lintzén.
– Känslan av ett ”vi” och att vi står sida vid sida och blir stärkta av varandra, tillägger Anna Wik.