Lastcykeln ersätter bilresor i stan

Publicerad: 13 september, 2018 kl 12:59

En man som kör en fyrhjulig cykel med en blå lastlåda bakpå.

Lastcykeln med eldrift är ett bra och ännu mer miljövänligt alternativ till elbil. Trafikingenjör Daniel Persson bedömer att han ofta har en medelhastighet runt 20 kilometer i timmen. Fotograf: Jessica Henulin

Har du sett den här blå lådan rulla på cykelbanorna i Motala? Då är det stor chans att det är vår trafikingenjör Daniel Persson som är ute på uppdrag.

– När man sitter mycket på kontoret som jag gör är det skönt att slippa ta bilen om man ska ut på något uppdrag, säger han.

Nu är det Europeiska trafikantveckan och vi sätter fokus på hållbara transporter. Planeringsenheten inom Gata och park i Motala kommun har en smart lösning för att slippa ta bilen inom Motala, även när det ska med en hel del skrymmande last. Lastcykeln med eldrift från Velove har funnits på enheten i drygt ett år.

– Sedan vi fick cykeln har jag inte behövt ta bilen i tjänsten en enda gång, säger Daniel Persson, som ibland är ute och exempelvis sätter upp radarutrustning för mätning av trafik på olika platser i Motala.

Välja kortaste vägen

Denna utrustning är känslig, så att ta den på en vanlig cykel är inte aktuellt. Dels för att det kan bli stötigt, men också för risken att utrustningen skadas om det skulle ske en vurpa. Lastcykeln har fjädring, så både förare och last färdas mjukt.

Förutom att cykeln är miljövänlig i förhållande till bilen, även i jämförelse med en elbil, så är det smidigt att ta sig fram.

– Med cykeln kan jag välja den kortaste vägen, antingen på väg eller på cykelbana. Och eftersom Motala är rätt kuperat med många backar så är det skönt att ha eldriften som lite extra skjuts. Batteriet motsvarar det som sitter på en vanlig elcykel, berättar Daniel Persson.

Värdefull information

Han tror också att cyklingen gör att han kan få med sig värdefull information tillbaka till kontoret, exempelvis ojämnheter i vägen eller annat som behöver åtgärdas.

– Det är lätt att missa om man sitter i en bil, men här sitter man ju bara några decimeter över vägen och ser väldigt tydligt om det är några potthål.

Daniel Persson tror att väldigt många fler transporter skulle kunna gå med cykel än vad som sker i dag. Exempelvis kör DHL i Amsterdam med en liknande lastcykel inom staden.

Stor potential

Många tar bilen av gammal vana, när det egentligen skulle gå bra att cykla. I kommunhuset finns både vanliga cyklar och elcyklar att låna för tjänsteärenden.

– Det finns en väldig potential för fler enheter att använda den här lösningen om de vågar prova, säger Daniel Persson.

Se film om lastcykeln


Läs mer

Miljö och klimat

Motala kommun kör miljösmart med gas i tanken