Kommunens snabba besked positivt för Hemastur

Publicerad: 13 september, 2018 kl 09:10

Två män som står utanför en stor grå byggnad.

Stefan och Urban Bäckehed på Hemastur fastighet tycker att det funkade smidigt och obyråkratiskt när de hade kontakt med kommunens handläggare i bygglovs- och bredbandsärenden. Fotograf: Jessica Henulin

Vi jobbar för att förbättra företagsklimatet i Motala, och det finns förstås mycket som kan göras annorlunda. Men det finns också goda exempel på ärenden som fungerat klockrent. Bröderna Bäckehed på Hemastur fastighet är fullt nöjda med den service som de fick vid sin etablering i Agneshögs industriområde.

Fastighetsbolaget Hemastur, som drivs av Urban och Stefan Bäckehed, vill etablera sig i Motala och tog chansen när en fastighet på Drakvägen blev tillgänglig.

– Det är stor efterfrågan på lokaler i Motala, och eftersom det var en stor tomt så ville vi bygga en ny byggnad. Vi hade kontakt med bygglovsenheten, och det fungerade väldigt bra. De var väldigt tillmötesgående, säger Urban Bäckehed.

Fiber gick snabbt

De ville även ha bredbandsfiber till både den befintliga byggnaden och den nya, och hade därför kontakt med kommunens bredbandssamordnare.

– Det tog mindre än två veckor från att vi hörde av oss till dess att det var klart. Smidigt och obyråkratiskt. Det är värt väldigt mycket när man är i den här branschen att få snabba beslut. Ju fortare man kan få besked och få allt klart, desto snabbare kan man börja hyra ut, säger Stefan Bäckehed.

Svarar snabbt på mail

Roger Jarméus är stadsnätssamordnare på Motala kommun. Han får in en hel del förfrågningar från företag som vill hyra in sig på kommunens fiber och försöker vara så tillmötesgående och serviceinriktad som möjligt eftersom han vet att det är viktigt för företagen.

– Jag försöker svara väldigt snabbt på mail, det är sällan ett mail blir liggande en dag. Då kan de ofta även få ett pris direkt. Ofta får jag faktiskt ett tack för snabbt svar tillbaka, säger Roger Jarméus.