Handelslärare fördjupade sig i e-handel

Publicerad: 4 oktober, 2018 kl 13:14

Tre personer som står utanför en föreläsningssal.

Handelslärarna Elin Printzell och Suss Walldenheid samt Urban Lindstedt, expert inom e-handel, tycker det är viktigt att eleverna på handelsprogrammet är redo för den framtida digitala arbetsmarknaden. Fotograf: Jessica Henulin

Handeln blir allt mer digital. För att kunna möta kundernas krav på nya smidiga shoppinglösningar krävs att branschen hänger med – och med den handelsprogrammet på gymnasiet som utbildar framtida arbetskraft inom handel.

Handels- och administrationsprogrammet på Carlsunds utbildningscentrum har arrangerat en nätverksdag för 30-talet lärare inom främst handel och ekonomi från hela Östergötland. På agendan stod bland annat en föreläsning med Urban Lindstedt, författare och journalist som specialiserat sig på och skrivit böcker om e-handel och digital marknadsföring. Han driver i idag e-handelspodden E-handelstrender.

Kunder driver utvecklingen

Urban Lindstedt tryckte i sin föreläsning på att en mycket stor del av dagens inköp sker online, och detta får stor påverkan på branschen. Fysiska butiker försvinner i allt högre grad, och ersätts med nya butiksformat, exempelvis mindre pop-up-butiker där man visar varor och svarar på frågor, men hänvisar inköpen online.

Det är kunderna som driver utvecklingen, och de kräver digitala lösningar anpassade för mobiltelefonen, korta leveranstider och smidighet. Det är bara för butikerna att hänga på om de vill överleva.

– De som vinner är de som lyckas skapa en shoppingupplevelse med noll friktion, och då är det avgörande att logistiken fungerar, säger Urban Lindstedt.

Gynnar företagen

Suss Walldenheid och Elin Printzell är lärare på handelsprogrammet på Carlsund och arrangörer av nätverksdagen. De tycker att det är viktigt för utbildningen att lärarna hänger med i utvecklingen.

– Syftet med den här dagen är att vi som är lärare ska få input till hur vi ska utforma utbildningen för våra elever så att de funkar på den framtida arbetsmarknaden som i hög grad är digital. Det främjar entreprenörskap och gynnar företagen som ska anställa våra elever om de har rätt kompetens, säger Elin Printzell.