Publicerad: 29 maj, 2020 kl 07:51
Gymnasiesärskolans lyckade utbyte med Tyskland avslutas

Nu avrundas ett treårigt projekt där gymnasiesärskolan haft ett utbyte med en tysk skola. Helena Elfström, Nikolina Celar, Salim Al Khamees, Tomass Kaplers, Elin Sandell, Rasmus Andersson, Najmo Arte, Maria Lund, Frank Andersson och Christina Billemar har alla varit involverade i det lärorika projektet.
När gymnasiesärskolans tyska utbyte avslutas ser alla deltagare tillbaka på tre år lyckade år.
Syftet har bland annat varit att utbyta erfarenheter kring ungdomarnas möjligheter att få arbete efter gymnasiet.
Elever och personal på gymnasiesärskolan avslutar just nu ett treårigt projekt. Det är ett utbyte med en liknande skola i tyska Rhen-Neckar-området.
Projektets huvudsyfte är att de båda skolorna ska utbyta erfarenheter kring hur ungdomarnas framtida yrkesliv kan underlättas.
– Tyskarna är väldigt intresserade av vilka lösningar vi har här i Sverige. De kan i sin tur dela med sig av sina idéer, säger läraren Frank Andersson.
– Vi har lärt oss hur de har det, att de gör andra saker än vi, säger eleven Salim Al Khamees.
– Här på skolan har vi haft öppna och raka diskussioner om hur framtiden kan se ut. Det har varit bra, säger Frank Andersson.
Inställd resa
Pandemin ändrade förutsättningarna för projektets sista termin. Bland annat fick den avslutande Tysklandsresan ställas in.
– Det var naturligtvis en besvikelse att inte komma iväg, men ungdomarna anpassade sig efter det, säger Helena Elfström.
Sammanställer presentation
Just nu arbetar Salim Al Khamees, Elin Sandell, Nikolina Celar, Tomass Kaplers, Rasmus Andersson och Najmo Arte med att avsluta projektet. Det gör de genom att beskriva olika vägval som eleverna på gymnasiesärskolan har efter studenten. Det ska sedan presenteras för bland andra de tyska deltagarna.
Eleverna betonar att de har mycket att erbjuda i ett framtida yrkesliv. De har fått en bra grund i utbildningen på gymnasiesärskolan. På Platengymnasiet kan eleverna välja mellan tre olika yrkesförberedande program: Fastighet, anläggning och byggnation eller Hälsa, vård och omsorg samt Hotell, restaurang och bageri.
Förberedda för yrkeslivet
I den avslutande delen har de bland annat intervjuat olika aktörer som arbetsgivare och myndigheter. Det finns också en beskrivning av betygssystemet, olika stöd i yrkeslivet, men också personliga berättelser där elever beskriver sin situation och sina förhoppningar.
Precis som alla ungdomar som avslutar en utbildning står eleverna inför en helt ny situation. Hur ska de få en meningsfull sysselsättning? Eleverna menar att de på gymnasiesärskolan även får kämpa med andra delar, som samhällets fördomar.
– Vi vill döda alla rykten, säger Nikolina Celar.
– Vi kämpar för att få bort den bild som finns om oss som går på gymnasiesärskolan, säger Salim Al Khamees.
Det här är ett Erasmusprojekt som beviljats av Universitets- och högskolerådet. Det har pågått från hösten 2017 till och med augusti 2020.
